Ontslag met dading

Guy Bernaerts
Topic Starter
Berichten: 3
Locatie: Herenthout

Ontslag met dading

#1 , 15 jan 2011 14:31

Hallo,

Eind vorig jaar is mijn vrouw na 11 jaar dienst ontslagen.
Ze kreeg de keuze om haar opzegtermijn uit te doen of onmiddelijk te stoppen.
Na haar keuze om te stoppen heeft zij volgend document ondertekend:

Artikel 1 : Naar aanleiding van onze beslissing (aan u betekend per aangetekend schrijven d.d. 22 december 2010) tot beëindiging van de arbeidsovereenkomst met inachtneming van een opzeggingstermijn van 9 maanden die op 1 januari 2011 een aanvang heeft genomen, is er tussen de partijen een discussie ontstaan over de prestatie van de opzegtermijn. Vandaag (14 januari 2011) beslissen de partijen met ingang vanaf heden de arbeidsovereenkomst te verbreken en een einde te stellen aan hun betwistingen door middel van een dading.

Artikel 2 : Bijgevolg zal de werkgever aan mevr. X bij wijze van dading en forfaitair een som uitbetalen gelijk aan het nettoloon voor het resterende gedeelte van de opzeggingstermijn. Deze vergoeding zal u bij de eerstvolgende loonberekening worden uitgekeerd. Hierdoor zal u met ingang van vandaag vrijgesteld zijn van alle verdere prestaties en geen deel meer uitmaken van het personeel van onze onderneming.

Artikel 3 : Deze overeenkomst houdt bovendien vanwege elk der partijen een afstand in een beroep te doen op alle andere mogelijke rechten die voorgesproten zijn of kunnen voorstpruiten uit de arbeidsverhouding die tussen hen bestaan heeft.

Artikel 4 : De partijen verbinden zich om onderhavige dading te goeder trouw en zonder voorbehoud uit te voeren. Elke partij verklaart ook zich niet te zullen beroepen op feitelijke dwaling of dwaling in rechte of op enig verzuim inzake het bestaan van of de omvang van hun rechten.

Nu heb ik twee vragen hierover:

1) Artikel 2 is volgens mij voor interpretatie vatbaar. Normaal zou zij 9 maanden bruttoloon en 3/4 van haar eindejaarspremie krijgen waarvan dan bedrijfsvoorheffing en RSZ afgehouden worden zodat ze 9 maanden nettoloon + 3/4 netto eindejaarspremie op de rekening gestort zou krijgen. Nu kan ik het ook interpreteren dat ze een ontslagvergoeding zullen betalen die gelijk is aan 9 maanden nettoloon. Als ze daar dan nog belastingen op moet betalen zal ze dus veel minder overhouden als waar ze wettelijk recht op heeft.
Kan dit of maak ik mij tevergeefts zorgen?

2) Als je in een emotioneel moment (laatste dag met afscheid van collega's waar je 11 jaar mee samengewerkt heeft) een dading ondertekend, kan je dat nog herroepen? En zoja, hoe pak je dat aan?

Alvast bedankt !

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 17 jan 2011 10:41

“Art.2052.Dadingen hebben tussen partijen kracht van gewijsde in hoogste aanleg. Men kan er niet tegen opkomen uit hoofde van dwaling omtrent het recht of uit hoofde van benadeling.Art.2053. Niettemin kan een dading vernietigd worden, wanneer er dwaling heeft plaatsgehad in de persoon of omtrent het voorwerp van het geschil. Zij kan vernietigd worden in alle gevallen waarin bedrog of geweld heeft plaatsgehad.”(Burgerlijk Wetboek).

Als je in een emotioneel moment een dading ondertekend hebt dan kan je die niet herroepen op die grond.

‘Bijgevolg zal de werkgever aan mevr. X bij wijze van dading en forfaitair een som uitbetalen gelijk aan het nettoloon voor het resterende gedeelte van de opzeggingstermijn...’ houdt in dat die som geen loon is doch wel een vergoeding in de zin van art.39,§1, Arbeidsovereenkomstenwet 3 juli 1978.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”