Medisch ontslag?

Ingemitch
Topic Starter
Berichten: 2

Medisch ontslag?

#1 , 14 jan 2011 19:25

Hallo,

Ik ben nieuw hier maar heb me geregistreerd omdat ik met een vraagje zit. Het is nogal een ingewikkelde situatie.

Ik werk als huishoudhulp met dienstencheques voor een bekende firma, dit doe ik nu al 2 jaar waarvan de eerste 3 maanden interim en nadien via een vast contract.
Hiervoor heb ik nog 2 jaar gewerkt voor een schoonmaakbedrijf en in een rusthuis (2 jobs tesamen).
Sinds 20 september zit ik thuis wegens ziekte, ik heb heel veel rugklachten.
Nu had ik juist op de dag van 13 oktober een andere, minder belastende job gevonden in de transportsector (mijn vriend werkt ook voor die firma) waar ik dan de volgende maandag zou kunnen beginnen.
Ik zou die maandag een kwartiertje vroeger moeten komen om mijn contract nog te tekenen.
Toen ik terug naar huis reed na mijn sollicitatiegesprek ben ik dus aangereden door een auto, ik op mijn brommer. Ik had voorrang dus de andere is in fout.
Al goed dat ik mijn onstslag nog niet had ingediend bij mijn huidig werk, maar kon dus wel fluiten naar die nieuwe betere job.

Eind oktober komt mijn werkgever opeens op de proppen dat er nog dienstencheques ontbreken van 12 uur, waarvan ik zeker weet dat ik ze heb binnengedaan, + een aangetekende brief dat ik zogezegd 2 keer ongewettigd afwezig was, terwijl ik toen ziek was. Zelfs op mijn loonbrief staan die dagen als ziektedag...
Ik vond het al vreemd dat ze hiermee bijna 2 maanden later mee afkomen, dus ben ik naar de vakbond gegaan met alle bewijzen zwart op wit.
Ook heeft mijn werkgever tijdens mijn ziekte, mijn uren verminderd van 25uur naar 21uur waardoor ik ook minder ziektegeld krijg.
Dit is nog niet alles, ik heb ook al vele keren telefoon gehad en mondelinge gesprekken met de eis dat ik zelf mijn ontslag indien.
Tot nu toe heb ik nog niks van de vakbond gehoord over hele situatie, terwijl die mij wel gelijk gaven en aan mijn dossier gingen werken.

Wegens mijn ongeval kan ik nog steeds niet gaan werken en volgens mijn dokter kan het nog meer dan een jaar duren eer ik volledig genezen ben.
Ook ben ik nu 10 weken zwanger.
Mijn werkgever is nu gefocust om mij te ontslaan via medische redenen, waar mijn dokter niet volledig mee akoord gaat omdat mijn verwondingen niet permanent zijn.
Wél heeft mijn dokter een attest geschreven voor aangepast werk, maar dit gaat niet voor het werk dat ik doe.
Ze weigeren gewoon om mij te ontslaan, kunnen geen aangepast werk geven, maar wat moet ik nu doen?
Ook mijn job hervatten kan niet volgens mijn werkgever, omdat ze zogezegd geen werk hebben (maar de raam hangt wél vol vacatures) en moet ik volgens hun maar mijn verlof opnemen tot ze mij medisch ontslag kunnen geven. Maar hiertoe kunnen ze mij toch niet dwingen? Ik heb nog altijd wel een contract van 21 (in principe 25) uur! Als zij 'geen werk' hebben is dat mijn probleem toch niet?
Ook: stel dat ik medisch ontslagen word, moet mijn werkgever dan nog steeds die 12 uur uitbetalen of zijn ze er dan 'vanaf' ?
En wat houd dat nu eigelijk in, medisch ontslag? Hoeveel procent van mijn loon behoud ik nog? Momenteel heb ik nog geen 600 euro ziektegeld, berekend op 60% van mijn loon.
Ik kan juist de huur betalen en dan heb ik 20 euro over voor een hele maand. Gelukkig heb ik mijn vriend nog!

Ik snap er dus niks van maar het lijkt me wel onrechtvaardig....
Wat is jullie mening/ervaring/raad hiermee?

Groetjes & bedankt!
Inge

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fellow
Berichten: 95

#2 , 14 jan 2011 21:29

Mijn eerste indruk:

Als je de werkgever hebt ingelicht over je zwangerschap, ben je hier al beschermd. De werkgever mag je enkel ontslaan omwille van een reden die vreemd is aan de zwangerschap. Dit is een 'zware' bewijslast voor de werkgever. Kan de werkgever dit niet bewijzen, kan een forfaitaire vergoeding van zes maanden loon gevorderd worden.

Een werkgever mag niet eenzijdig jouw arbeidsduur wijzigen. Indien hij jou schriftelijk heeft meegedeeld dat jouw uren eenzijdig gewijzigd zijn, kan je hier impliciet ontslag inroepen. In principe heeft de werkgever hier een essentieel element van jouw arbeidsovereenkomst gewijzigd, waarbij je zelfs contractbreuk in hoofde van de werkgever kan inroepen. Belangrijk is wel dat je zeker niet zou werken naar de 21 uren, maar dit schriftelijk meedeelt.

Stel dat je contractbreuk in hoofde van de werkgever inroept, dan kan je ineens het onrechtmatig ontslag wegens zwangerschap inroepen. Het is dan aan de werkgever om te bewijzen dat hij jou omwille van een andere reden dan zwangerschap heeft ontslagen. Let wel op, best is dat de werkgever schriftelijk van de zwangerschap werd ingelicht op basis van een medisch attest of dergelijke. Dan sta je al heel wat sterker in jouw schoenen.

Medisch ontslag .... Dat is een verkeerd gebruikte term.

Ofwel wordt een werknemer ontslagen omwille van afwezigheid van meer dan zes maanden wegens ziekte. In dit geval dient een verbrekingsvergoeding betaald te worden.

Ofwel spreek je van beëindiging van de overeenkomst wegens medische overmacht. In dit geval kan je de huidige functie definitief niet meer uitvoeren. Jouw behandelende geneesheer (huisarts) zal dit meestal schriftelijk verklaren. Daarna dient de arbeidsgeneesheer dit te bevestigen. Bij beëindiging wegens medische overmacht is opzegtermijn noch opzegvergoeding verschuldigd.

Fellow
Berichten: 95

#3 , 14 jan 2011 21:34

Btw:

Aangetekend schrijven ontvangen dat je ongewettigd afwezig was, terwijl je ziek was. Op loonbrief staan ziektedagen.

Heb je jouw medisch attest afgeleverd op het werk? Bestaat de verplichting in het arbeidsreglement (of een cao in jullie onderneming) waarbij de werknemer een medisch attest dient af te leveren?

Vaak zetten werkgevers 'onwettige afwezigheid' indien een medisch attest ontbreekt.

De werknemer heeft de verplichting om zijn ziekte te melden en een medisch attest af te leveren (ofwel verplichting opgelegd in het arbeidsreglement of cao ofwel op verzoek van de werkgever).

Wordt de ziekte gemeld, maar is er geen medisch attest afgeleverd, wordt dit vaak beschouwd als 'ziekte zonder loon' of 'onwettige afwezigheid' omwille van de afwezigheid van de rechtvaardiging.

Aan te raden is dus altijd een medisch attest af te leveren. Heb je dat gedaan, dan is er geen probleem.

Reclame

xena

#4 , 15 jan 2011 10:03

Een werkgever mag niet eenzijdig jouw arbeidsduur wijzigen. Indien hij jou schriftelijk heeft meegedeeld dat jouw uren eenzijdig gewijzigd zijn, kan je hier impliciet ontslag inroepen. In principe heeft de werkgever hier een essentieel element van jouw arbeidsovereenkomst gewijzigd, waarbij je zelfs contractbreuk in hoofde van de werkgever kan inroepen. Belangrijk is wel dat je zeker niet zou werken naar de 21 uren, maar dit schriftelijk meedeelt.

Stel dat je contractbreuk in hoofde van de werkgever inroept, dan kan je ineens het onrechtmatig ontslag wegens zwangerschap inroepen. Het is dan aan de werkgever om te bewijzen dat hij jou omwille van een andere reden dan zwangerschap heeft ontslagen. Let wel op, best is dat de werkgever schriftelijk van de zwangerschap werd ingelicht op basis van een medisch attest of dergelijke. Dan sta je al heel wat sterker in jouw schoenen.

das een behoorlijk gewaagd advies , de verbreking moet worden vastgesteld binnen een redelijke termijn . wanneer is deze wijziging gebeurd ? niet vergeten als je de zaak verliest betaal je zelf een verbrekingsvergoeding + gerechtskosten en word je werkloos afhankelijk van je wil .

voor deze wijziging kan je veel beter klacht neerleggen bij de inspectie van de sociale wetten of via de juridische dienst van je vakbond zo vermijd je alvast een zwaar financieel risico

Ingemitch
Topic Starter
Berichten: 2

#5 , 15 jan 2011 11:57

Ik heb tijdig (binnen de 2 dagen) persoonlijk mijn medisch attest komen bezorgen, dus weet echt niet waar ze het uit halen.
Mijn werkgever heeft eerst geprobeerd om mij een aanpassing van 25 naar 21 te laten handtekenen, er stond op dat ik degene was die deze aanpassing had gevraagd dus ik heb het niet getekend.
Volgens de vakbond heeft mijn werkgever aan hun laten weten dat ze de uren met terugwerkende kracht hebben teruggezet op 25 uur maar dit is totaal niet waar, ik krijg nog steeds wekelijkse uurroosters aan van 21 uur en mijn ziektegeld word ook al maanden uitbetaald volgens 21 uur. De situatie is al aan de gang van 8 oktober!

Op zich zou ik het niet erg vinden om ontslagen te worden, aangezien ik het werk medisch niet meer aan kan. Maar mijn dokter zegt dat mijn verwondingen niet blijvend zijn en heeft het daarom moeilijk om dat attest in te vullen. Gewoon ontslagen wil mijn werkgever niet doen omdat ze mij dan een ontslagpremie moeten uitbetalen. Zij willen dat ik zelf ontslag indien ofwel via medische overmacht zodat ze mij niets moeten betalen. Als ik zelf mijn ontslag geef heb ik geen recht op inkomen, en via die andere weg weet ik niet hoeveel inkomen ik nog zal hebben.

Mijn dokter heeft een attest voor aangepast werk geschreven, werk waarbij ik niet uren moet rechtstaan en rondlopen, tot en met 24 februari. Hij zegt zelf dat de volledige genezing van mijn been en voet nog gemakkelijk een jaar kan duren.

kristatje
Berichten: 19

#6 , 28 mar 2011 19:54

hallo

ik heb het zelfde voor gehad ,ook in een dienstecheque bedrijf,ik moest op 7 maart terug aan het werk gaan ,zij hebben me op 9maart naar een arbeidsgeneesheer gezonden omdat ik al meer dan 1 maand ziek was ,die heeft bevestig mag het poetsen hervatten maar met andere werk ,me baas wilde me niet laten poetsen ,hij heeft da 14 dagen kunnen rekken ,en heeft me dan wegens medische overmacht ontslaan,oke geen opzegvergoeding ,maar je ben wel terug in orde met alle papieren om werkloosheid aan te vragen ,ja en dat moet je dan na vragen aan je syndicaat,ik werkte full-time dus ik krijg full-time dop,maar na 5 dagen heb ik al andere werk

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”