opzegtermijn ?

Isadp
Topic Starter
Berichten: 2

opzegtermijn ?

#1 , 13 jan 2011 15:04

Ik ben bediende met een contract van onbepaalde duur en werk in een 3/5 regime. Ik werk bij mijn huidige werkgever vanaf mei 2007, maar diende vandaag mijn ontslag in. Ik was er van ervan overtuigd dat mijn opzegtermijn 1,5 maand bedroeg daar ik hier nog geen 5j werk. Tot mijn ontzetting kreeg ik te horen dat dit alles behalve zeker is.
Als ik de formule Claeys moet geloven (en ik vind op geen enkele website klare informatie) zou mijn opzeggingstermijn 5 maand bedragen.
En dat zie ik echt niet zitten.

Kan iemand me meer info geven ?

Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 13 jan 2011 16:31

Formule Claeys berekent een gemiddelde opzegtermijn (door rechtbanken bepaald) voor ontslag door werkgever en niet door werknemer.

Isadp
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 13 jan 2011 16:51

Hoe moet ik dit dan zien? Wat is dan het wettelijke door de werknemer in mijn geval? De termijn van de wet Claes delen door 2?

Groeten,

Reclame

xena

#4 , 13 jan 2011 17:15

Hoe moet ik dit dan zien? Wat is dan het wettelijke door de werknemer in mijn geval? De termijn van de wet Claes delen door 2?

Groeten,
formule claeys is geen wet maar een vaak gehanteerde richtlijn

afhankelijk van je brutoloon moet de opzeggingstermijn worden bepaald bij overeenkomst of anderhalve maand per begonnen schijf van 5 jaar alsook de maximumduur van de opzeggingstermijn is afhankelijk van je inkomen

arbeidsovereenkomstenwet 3/7/1978
82§2 Wanneer het jaarlijks loon niet hoger is dan ((16 100) EUR), bedraagt de opzeggingstermijn welke door de werkgever moet worden in acht genomen, ten minste drie maanden voor de bedienden die minder dan vijf jaar in dienst zijn.
Deze termijn wordt vermeerderd met drie maanden bij de aanvang van elke nieuwe periode van vijf jaar dienst bij dezelfde werkgever.
Indien de opzegging wordt gegeven door de bediende, worden de in het eerste en tweede lid bedoelde termijnen van opzegging tot de helft teruggebracht zonder dat ze drie maanden mogen te boven gaan.

§ 3. Wanneer het jaarlijks loon ((16 100) EUR) overschrijdt, worden de door de werkgever en de bediende in acht te nemen opzeggingstermijnen vastgesteld hetzij bij overeenkomst, gesloten ten vroegste op het ogenblik waarop de opzegging wordt gegeven, hetzij door de rechter.
(NOTA : het bedrag van 16.100 EUR wordt bij indexering gebracht op 30.327 EUR <VARIA 2009-10-27/01, art. M; Inwerkingtreding : 01-01-2010>)
Indien de opzegging wordt gegeven door de werkgever, mag de opzeggingstermijn niet korter zijn dan de in § 2, eerste en tweede lid, vastgestelde termijnen.
Indien de opzegging wordt gegeven door de bediende, mag de opzeggingstermijn niet langer zijn dan vier en een halve maand indien het jaarlijks loon hoger is dan ((16 100) EUR) zonder ((32 200) EUR) te overschrijden, noch langer dan zes maanden indien het jaarlijks loon ((32 200) EUR) overschrijdt.
(NOTA : de bedragen van 16.100 EUR en 32.200 EUR worden bij indexering gebracht op 30.327 EUR en 60.654 EUR

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 13 jan 2011 17:18

wet Claeys bestaat niet. Enkel Formule Claeys (en die is enkel richtinggevend voor ontslag door de werkgever, is niet wettelijk verplicht).

Wettelijke bij ontslag door werknemer is (bij het normale loon, tussen de grenzen zoals Xena zegt) minimaal 1,5 maand, maximaal 4,5 maand (tenzij kortere opzeg in onderling overleg genomen wordt). Komt men niet tot een akkoord, dan bepaalt de rechter de opzegtermijn. Het criterium voor de rechter is vaak de tijd die de werkgever nodig heeft om iemand anders te vinden voor dezelfde job. NIET de tijd die nodig is om de persoon effectief op te leiden, wel de tijd die nodig is voor de sollicitaties. En daarbij mag de werkgever geen nodeloze vertraging veroorzaken.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”