ontslagen worden of ontslag nemen?

done10
Topic Starter
Berichten: 5

ontslagen worden of ontslag nemen?

#1 , 12 jan 2011 05:32

dag iedereen,

ik wens graag een hogere diploma te behalen nadat ik 4 jaar geleden de universiteit verlaten heb zonder diploma.

sindsdien werk ik voltijds maar zou graag nu een bachelor/master in de informatica wensen te behalen.

het feit dat het gaat om studies voor een knelpuntberoep kan ik onder welbepaalde voorwaarden van een werkloosheidsuitkering genieten en toch voor de termijn van de studies voltijds te mogen studeren.

de belangrijkste voorwaarde is echter dat jij zelf geen ontslag mag nemen. anders geen werkloosheidsuitkering.

nu wou ik weten, vooraleer ik dit aan mijn werkgever waarmee ik een goede band heb ga voorstellen, wat de nadelen kunnen zijn voor mij en mijn werkgever als hij me zou ontslaan om me een "gunst" te doen (c4 om restructurering van dienst ofzo). kunnen jullie me hiermee helpen? als er meer opportuun oplossingen zijn, please do share too...

groeten

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 12 jan 2011 07:23

ben je arbeider?

Justinianus
Berichten: 26

#3 , 12 jan 2011 09:34

Het lijkt mij dat je hiermee eigenlijk gewoon op kosten van je medeburgers wat wil gaan profiteren van het sociaal vangnet dat voorzien is voor mensen die echt hun werk verliezen ?
Mijn inziens niet echt de juiste manier om dit te doen.

Waarom zou je moeten blijven een uitkering krijgen als je niet gaat werken op eigen initiatief ? Toen je vroeger studeerde, kreeg je dat toch ook niet ?

Denk eens na over een inschrijving als werkstudent aan de universiteit, of ga een bachelor informatica in avondschool volgen. (Avondschool informatice, type hogeschool, heeft een verkort programma voor informatica t.o.v. heel wat andere richtingen omdat het een knelpuntberoep is....)

Combineer dit, na afspraken met je huidige werkgever, met tijdskrediet/studieverlof en je kan zowel je werk behouden als je studies doen... Lijkt me zelfs niet ondenkbaar dat je daar meer voldoening zal uithalen dan op de kap van een ander te gaan leven...

Reclame

done10
Topic Starter
Berichten: 5

#4 , 12 jan 2011 14:21

Ik ben reeds werkstudent maar na een flauwe eerste jaar werd me deze oplossing door de school zelf voorgesteld. en dit leek me een plausibel oplossing aangezien ik dan op maximaal 2 jaar mijn studies volledig kan afronden en volledig op mijn loopbaan kan concetreren.

deze regeling bestaat om deze studies te regelen. het is zeker niet louter profiteren van het systeem zonder einddoelstelling om daarna een meerwaarde voor het systeem te gaan betekenen.

ik ben een bediende en ik werk in de IT/Verzekeringen sector. tijdens de 4 jaar dat ik werkte, heeft het ontbreken van een diploma me meermaals parten gespeeld en dit had ik bijgevolg liefst zo gauw mogelijk opgelost.

maar nu kom ik de vraag "ontslagen worden of ontslag nemen?" tegen als 1 van de laatste drempels...

alle constructieve bemerkingen zijn meer dan welkom.

Justinianus
Berichten: 26

#5 , 12 jan 2011 14:49

Ik zie de drempel niet echt... mijn inziens is en blijft het ontslag vragen een vorm van misbruik van het sociale vangnet.
Ik begrijp echter je beweegreden wel, maar ze rechtvaardigen mijn inziens dit soort zaken niet.

just my two cents ;-)

Koeke
Berichten: 57

#6 , 12 jan 2011 17:26

Je moet hiervoor een aanvraag indienen bij de RVA en dit zal door de directeur van de rva moeten goedgekeurd worden .

Je moet dus die aanvraag ( vrijstelling van stemepelen om te studeren ) indienen als je werkloos bent .

Stel dat de directeur je vrijstelling niet goedkeurd ( misschien omdat je nog niet lang werkloos bent die moment ) , dan sta je daar wel , want je hebt je ontslag gegeven en bent werkloos .

Zodus opletten met je ontslag te geven , want de zekerheid dat je vrijstelling wordt goedgekeurd is er niet.

prrrrrtprrrrrt
Berichten: 64

#7 , 14 jan 2011 01:06

Ik zie de drempel niet echt... mijn inziens is en blijft het ontslag vragen een vorm van misbruik van het sociale vangnet.
Ik begrijp echter je beweegreden wel, maar ze rechtvaardigen mijn inziens dit soort zaken niet.

just my two cents ;-)

Treed ik volledig bij. Indien u wenst vooruit te geraken doe dat dan in uw tijd en niet op kosten van een eventueel vangnet.
Er zijn daarvoor meer dan voldoende andere mogelijkheden.
Moest de RVA ooit uitkomen op zo'n scenario dan wordt u waarschijnlijk zelf geschorst want dit is eigenlijk frauderen.

Trouwens binnenkort komt een man die in de zelfde situatie als u zit zich bij ons vervoegen. Voor een deel van zijn studie
heeft hij 6 maanden onbetaalde vakantie moeten nemen bij zijn vorig bedrijf. Daar heb ik respect voor en erkenning. En
het is niet de periode die de kern van de zaak maakt het is het ethisch princiepe

Terry
Berichten: 2

#8 , 24 aug 2011 16:28

Ok uit principe maar waarom zijn er zoveel mogelijkheden en kansen voor werlozen en voor deze die jaren werken en zich niet meer voldaan voelen op hun werk niks is voor hun, deze moeten dan blijven werken tegen hun goesting!! als ik zie voor avondschool moet je 4jaar doen en deze die werloos zijn krijgen dan de kans om deze opleiding maar in 1 jaar te doen met een volledige uitkering en hebben geen stress van hun werk en tijd om te leren daarentegen de werkers 4jaar +werk+studeren+weekends enzoverder!!! majaaaah goede kanten en slechte kanten.....bref België!

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#9 , 24 aug 2011 20:39

Voor werkenden bestaat er de mogelijkheid om tijdskrediet te nemen, educatief verlof, ... genoeg mogelijkheden om te studeren én te werken.

Spatchula
Berichten: 1

#10 , 14 jan 2014 16:37

Ik zit in hetzelfde schuitje als de vragensteller..
Grappige maar toch hatelijke reacties hier:

"Voor werkenden bestaat er de mogelijkheid om tijdskrediet te nemen, educatief verlof, ... genoeg mogelijkheden om te studeren én te werken"

Stel dat meneer zoals ik orthopedagoog wil worden, dan zal hij 3 jaar educatief verlof moeten vragen (= lengte van de opleiding). Deze opleiding vraagt daarnaast bijv ook nog 300 stageuren.
Geen enkele werkgever KAN en wil u genoeg educatief verlof geven. (educatief verlof is een grap van de overheid)

Jammer genoeg redeneren de meeste werkgevers zoals de meeste hier en weigeren ze ontslag te geven aan werknemers die iets totaal anders willen gaan doen. Ze dissen dan dezelfde 'flauwe' redenen op als hier "dat si schriftvervalsing" etc.
Gevolg: vele werknemers werken tegen hun goesting verder en zal het aantal burnouts maar blijven groeien.

Dus heb je als werknemer die iets anders (NUTTIG voor onze maatschappij!) wil gaan doen met zijn leven 2 opties:
1. zijn job zo slecht doen dat ie ontslagen word
2. blijven werken tot ie neervalt van stress (geloof mij, een job doen die je niet graag doet is een levende hel en kan op lange termijn een mens breken)

Ondertussen heb je enkele werklozen (zeker niet allemaal) die wél toegang hebben tot deze opleiding zonder verlies van hun werkloosheidsuitkering die kiezen voor een opleiding "omdat ze toch maar iets moeten doen" (3 jaar dop en terwijl studeren..het kan slechter). Gevolg: We krijgen we een percentage 'niet-zo-gemotiveerde' orthopedagogen/IT'ers/ etc..

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#11 , 14 jan 2014 16:46


Jammer genoeg redeneren de meeste werkgevers zoals de meeste hier en weigeren ze ontslag te geven aan werknemers die iets totaal anders willen gaan doen.

Maar zelf ontslag geven is toch ook een optie ?

En zomaar als werkgever een C4 geven, en dan een ander aanwerven is wel willekeurig ontslag, en de werkgever gaat je dan toch nog eens je opzeg vergoeding betalen zeker!

Een werkgever neemt werknemers aan om hun werk te doen, en niet om deze om de haverklap te ontslaan omdat het de werknemer goed uit komt.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#12 , 14 jan 2014 20:09

Ik zit in hetzelfde schuitje als de vragensteller..
Grappige maar toch hatelijke reacties hier:

"Voor werkenden bestaat er de mogelijkheid om tijdskrediet te nemen, educatief verlof, ... genoeg mogelijkheden om te studeren én te werken"

Stel dat meneer zoals ik orthopedagoog wil worden, dan zal hij 3 jaar educatief verlof moeten vragen (= lengte van de opleiding). Deze opleiding vraagt daarnaast bijv ook nog 300 stageuren.
Geen enkele werkgever KAN en wil u genoeg educatief verlof geven. (educatief verlof is een grap van de overheid)
Ik zei duidelijk tijdskrediet, educatief verlof, ...

Met tijdskrediet kan je vlot 3 jaar thuisblijven om een opleiding te volgen. Ik heb zelf een bachelor gestudeerd tijdens m'n voltijdse job (had weliswaar enkele vrijstellingen, maar dat maakte het verschil niet). Zelfs zonder educatief verlof is dat gelukt, zelfs met enkele maanden stage.

Er zijn mogelijkheden, bekijk ze en oordeel daarna pas. Veel opleidingen zijn mogelijk via afstandsonderwijs, avondonderwijs, of via examencontracten. Ook voor stages zijn er mogelijkheden.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#13 , 15 jan 2014 14:18

Heu... informatica knelpuntberoep? Ik zie het nu ook net in deze folder http://onem.be/D_Documentation/Publicat ... lderNL.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;. Wie heeft die opgesteld? Zowat elke studierichting staat daar in... Ik dacht enkel leerkrachten / zorgkundigen enz terug te vinden.

Aan de topic starter: wat is uw situatie exact? Bent u gezinshoofd met kinderen ten laste of woont u nog thuis?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”