ONTSLAGEN

ladyMe
Topic Starter
Berichten: 10

ONTSLAGEN

#1 , 08 jan 2011 14:24

hey,

woensdag te horen gekregen dat ik mijn ontslag in de bus mag verwachten.
Heb een arbeiders ( thuishulp) contract en had dit na 7 maanden eerlijk gezegd helemaal niet zien aankomen...
Me werd toen meteen voorgesteld om een onderlinge akoord te tekenen.
Daar heb ik toen voor bedankt, was nog in schok en wilde zeker geen overhaaste beslissingen nemen.

Nu heb ik er enkele dagen over kunnen denken en de gedachte nog een opzeg van 35 dagen te doen zint me allerminst. Me ziek melden is geen optie, maar er terug gaan werken ook niet. De dag na de ontslag moeten gaan werken en man... motivatie vas nul komma nul! Nu heb ik voor maandag al wel sollicitatieverlof genomen. Ik kan natuurlijk mijn opzeg uitdoen, maar ik vrees dat het werk niet echt goed zal zijn, hoe kan het ook? en achteraf gaan doppen, maar dat zie ik helemaal niet zitten, al zou het natuurlijk wel makkelijker zijn... kan ik rustig meer tijd aan mijn deeltijdse studie spenderen, toch ga ik liever weer werken.

Wat ik me wel afvraag is:

1) Ik werk dus deeltijds, dit 18 uur, krijg ik wel uitkering???
2) Kan ik alsnof vragen om een contract onderling akkoor te tekenen?
3) Mag ik die sollicitatieverlof op zelf gekozen dagen nemen, ook als het hen slecht uitkomt?

Ik moet maandag mijn aangetekend schrijven bij de post ophalen, had het vrijdag ontvangen, maar was toen niet thuis om af te tekenen.

ben er eerlijk gezegd nog altijd niet goed van en probeer al enkele dagen deftig te slapen...
veel uitleg kreeg ik van hen ook niet... 7 maanden mijn kloten er afgedraaid :evil: ontstoken spieren en al en dan dit...

Ik heb de ontslag brief nog niet gelezen, maar het lijkt me bizar dat ze me niet met onmiddelijke ingang lieten gaan, ze verwachten toch niet dat me nu nog de pleuris ga werken? zeker de manier waarop het gebeurd is! vreemd gevoel om een happy newyear te wensen hoor :roll:

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
xena

#2 , 08 jan 2011 15:32

een onderling akkoord moet bereikt worden voor het ontslag gegeven wordt de wetgeving inzake opzeggingstermijn is van dwingend recht en hier kan je niet van afwijken je kan het wel ontwijken door middel van beeindiging met een onderling akkoord of met een beding van afstand van je rechten . maar gelet op art 44 werkloosheidsbesluit 25/11/1991 heb je geen recht op een werkloosheidsuitkering als je werkloos word afhankelijk van je wil . je mag eigenlijk pas akkoord gaan met een onderlinge overeenkomst als je ander werk hebt zoniet is dit ten strengste af te raden
wanneer je het aangetekend schrijven gaat afhalen heeft geen enkel belang de datum in de poststempel is dit wel het aangeteken schrijven heeft uitwerking de derde werkdag na verzending art 37 arbeidsovereenkomstenwet 3/7/1978

heb toch een vraagje hoe kom je aan 35 dagen met een ancinniteit van 7 maanden ?
was je een vrijwillige of onvrijwillige deeltijdse werknemer ?

ladyMe
Topic Starter
Berichten: 10

#3 , 08 jan 2011 18:22

tja, wanneer ben je onvrijwillige deeltijds werkende?
ik ben deeltijds gaan werken toen er kindjes kwamen, dat kon ook moeilijk anders.
bovendien studeer ik ook nog eens deeltijds, maar hoop natuurlijk achteraf voltijds te kunnen beginnen.
ben wel altijd ingeschreven geweest bij de vdab als deeltijds werkende, met de hoop op ooit een voltijdse
en bij de vakbond met behoud van rechten...

Reclame

Turaki
Berichten: 6870

#4 , 08 jan 2011 21:30

Sollicitatieverlof moet in overeenstemming met de werkgever worden vastgelegd, maar indien er geen akkoord kan bereikt worden, mag de werknemer zelf beslissen. Eerst eens vragen dus (uit beleefdheid), stellen dat de dag die zij voorstellen echt niet kan, en dan de dag nemen die jij wil.

ladyMe
Topic Starter
Berichten: 10

#5 , 09 jan 2011 11:41

bah, ben wel kwaad, maar heb het netjes gevraagd en het mocht...
ik ben toch benieuwd wat er in mijn ontslag brief staat...

xena

#6 , 09 jan 2011 18:22

bah, ben wel kwaad, maar heb het netjes gevraagd en het mocht...
ik ben toch benieuwd wat er in mijn ontslag brief staat...
u zegt nog altijd niet hoe u aan een opzeggingstermijn komt van 35 dagen met een ancienniteit van 7 maanden , u moet ook opletten wanneer het aangetekend schrijven is verstuurd en wanneer de opzeggingstermijn ingaat wanneer dit schrijven te laat verstuurd is geld de eerst volgende nuttige dag als begin van de opzeggingstermijn en niet de ingangsdatum vermeld in de ontslagbrief u bent verplicht deze regeling toe te passen .

arbeidsovereenkomstenwet 3/7/1978
art 37 Indien de opzegging uitgaat van de werkgever, kan de kennisgeving van de opzegging, op straffe van nietigheid enkel geschieden hetzij bij een ter post aangetekende brief die uitwerking heeft de derde werkdag na de datum van verzending

Art. 59. De bij artikel 37 bepaalde opzeggingstermijn gaat in de maandag volgend op de week waarin de opzeggingstermijn betekend werd.
De opzeggingstermijn is vastgesteld op achtentwintig dagen wanneer de opzegging van de werkgever uitgaat en op veertien dagen wanneer de opzegging van de werkman uitgaat.

ladyMe
Topic Starter
Berichten: 10

#7 , 09 jan 2011 18:59

xena,

ik werk vanaf mei 2010, dus een goeie 8 maand.
mij is is gewoon meegedeeld dat ik een opzeg heb van 35 dagen heb en al eens online bij de vakbonden gaan zien
en vanaf 7m tot 5 jaar staat er effectief 35 dagen bij een ontslag gegeven door wk.

we zien wel, ik zal ze wel doen, maar dan moeten ze alvast geen perfectie verwachten
snap dan ook niet waarom ontslag niet meteen in gaat, zo lang en zo veel gaan ze me heus niet moeten betalen...

xena

#8 , 09 jan 2011 20:32


en vanaf 7m tot 5 jaar staat er effectief 35 dagen bij een ontslag gegeven door wk.
klopt inderdaad , was weer een en ander door elkaar aan het halen
1° vijfendertig dagen wat de werklieden betreft die tussen zes maanden en minder dan vijf jaar anciënniteit in de onderneming tellen;

ladyMe
Topic Starter
Berichten: 10

#9 , 10 jan 2011 12:39

een vraagje
heb net mijn ontslag brief gelezen en enkel begin datum is er op vermeld.
...waarvan de duur is vastgesteld op 35 dagen en begint vanaf 10/01/2011

dat is zo correct?

ga om 14 naar de vakbond

xena

#10 , 10 jan 2011 18:36

een vraagje
heb net mijn ontslag brief gelezen en enkel begin datum is er op vermeld.
...waarvan de duur is vastgesteld op 35 dagen en begint vanaf 10/01/2011

dat is zo correct?

ga om 14 naar de vakbond
ja , een ontslagbrief moet de duur en begindatum van de opzeggingstermijn vermelde en geen einddatum want een opzeggingsperiode kan wordenn geschorst .

gelet op het feit dat je de brief zo laat hebt aangekregen welke datum staat er in de poststempel ?

ladyMe
Topic Starter
Berichten: 10

#11 , 10 jan 2011 18:59

post datum is 7/01

een ander prangend vraagje;
heb morgen een solli, als deze goed loopt en ik zou meteen kunnen beginnen
wat dan met de opzeg nu?

ben vandaag niet bij de vakbond geraakt, maar hoop er morgen vroeg lagns te kunnen en het nog eens na te vragen
het zou stom zijn een andere job mis te lopen omdat ik nog een opzeg moet doen he... ik wil absoluut niet op de dop komen

xena

#12 , 10 jan 2011 21:03

post datum is 7/01

een ander prangend vraagje;
heb morgen een solli, als deze goed loopt en ik zou meteen kunnen beginnen
wat dan met de opzeg nu?
dan kan u een tegenopzeg doen is de helft van de huidige opzeggingstermijn

als die pas op 7/01/11 is verstuurd dan kan de opzeggingstermijn ten vroegste volgende week maandag ingaan zie hiervoor art 37 arbeidsovereenkomstenwet

ladyMe
Topic Starter
Berichten: 10

#13 , 10 jan 2011 23:55

tegen opzeg is naar het schijnt enkel voor bediendes

goed geregeld :(

arbeiders worden serieus benadeeld, zijn nochtans de gene die het hardst moeten werken..

ontslag is wel 6 mondeling meegedeeld...brief pas 7 opgestuurd en in post kantoor aangekomen
ik heb het vandaag pas opgehaald

pff, maak ook niet uit, mijn motivatie is hoe dan ook gaan vliegen

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#14 , 11 jan 2011 08:58

arbeider hoeft maar een beperkte periode te werken bij ontslag, bediende moet het nog maanden uithouden (tot 2 jaar!) indien er geen tegenopzeg zou bestaan... ;)

ladyMe
Topic Starter
Berichten: 10

#15 , 11 jan 2011 19:57

toch nog een laatste vraagje: ik werk 18 uur, dinsdag maar om de twee weken, dus soms vrij, soms werken.
vrijdag werk ik helemaal niet, hoe moet ik mijn opzeg juist rekenen. welke dagen moeten er bij worden geteld en welke eigenlijk niet?

bedankt nog

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”