Contract bepaalde duur : hoelang/hoeveel vooraleer onbepaald

vandevelde
Topic Starter
Berichten: 26

Contract bepaalde duur : hoelang/hoeveel vooraleer onbepaald

#1 , 05 jan 2011 18:22

Hallo,
Graag had ik geweten hoelang een werkgever contracten van bepaalde duur kan geven ipv onbepaalde duur.

Onbeperkt ?

Alvast dank

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
xena

#2 , 05 jan 2011 20:59

Hallo,
Graag had ik geweten hoelang een werkgever contracten van bepaalde duur kan geven ipv onbepaalde duur.

Onbeperkt ?
er zijn werkgevers die deze wettelijke bepalingen omzeilen door de werknemers een korte periode te laten doppen en vervolgens terug aan te nemen , dit heeft bovendien het voordeel (voor werkgever)dat er geen ancienniteit word opgebouwd . u kan ook perfect verder arbeidsovereenkomsten van bepaalde duur blijven aanvaarden en wanneer er een ontslag is de voordelen van een arbeidsovereenkomst van onbepaalde duur eisen indien u er recht op had , dus zolang u er verder werkt met arbeidsovereenkomsten van bepaalde duur dan het mag maakt het eigenlijk niks uit

arbeidsovereenkomstenwet 3/7/1978
Art. 10. Wanneer de partijen verscheidene opeenvolgende arbeidsovereenkomsten voor een bepaalde tijd hebben afgesloten zonder dat er een onderbreking is, toe te schrijven aan de werknemer, worden zij verondersteld een overeenkomst voor onbepaalde tijd te hebben aangegaan, behalve wanneer de werkgever het bewijs levert dat deze overeenkomsten gerechtvaardigd waren wegens de aard van het werk of wegens andere wettige redenen.
(De Koning kan de gevallen bepalen waarin de werkgever dit bewijs niet mag leveren.
De bepalingen van dit artikel zijn ook van toepassing op de overeenkomsten voor een duidelijk omschreven werk.) <W 1989-12-22/31, art. 188, 019; Inwerkingtreding : 09-01-1990>

Art. 10bis. <W 1998-02-13/32, art. 12, 040; Inwerkingtreding : 01-01-1998> § 1. In afwijking van artikel 10 kunnen opeenvolgende overeenkomsten voor een bepaalde tijd worden gesloten onder de voorwaarden bepaald bij § 2 en § 3 van dit artikel.
§ 2. Er kunnen maximum vier overeenkomsten voor een bepaalde tijd worden gesloten, waarvan de duur telkens niet minder dan drie maanden mag bedragen zonder dat de totale duur van deze opeenvolgende overeenkomsten twee jaar mag overschrijden.
§ 3. Met de voorafgaande toestemming van de door de Koning aangewezen ambtenaar kunnen er overeenkomsten voor een bepaalde tijd gesloten worden, waarvan de duur telkens niet minder dan zes maanden mag bedragen, zonder dat de totale duur van deze opeenvolgende overeenkomsten

Carmen M
Berichten: 1

#3 , 14 jan 2011 15:51

Hallo,

Ik begrijp dit niet goed. Mijn vriend heeft een halftijds contract van onbepaalde duur en een halftijds contract van bepaalde duur bij dezelfde werkgever.
Zijn werkgever geeft hem dan bijvoorbeeld een contract tot in juni en geeft geen verlening voor de maanden juli en augustus om dan vanaf september weer met een contract van bepaalde duur te starten.

Als ik het goed begrijp kan hier niets aan gedaan worden? (hij zal waarschijnlijk wel een uitkering krijgen voor die juli & augustus).

Daarbuiten laat deze werkgever hem ook enorm veel overuren kloppen tijdens maanden waar hij enkel op zijn contract onbepaalde duur werkt.
Op deze manier kan deze werkgever te pas en te onpas een week verlof geven met deze overuren.

Is er iets dat hij kan doen?

Hij heeft wederom een halftijds contract van bepaalde duur gekregen tot in maart.

Het zou leuk zijn moest hij vanaf april een voltijds contract onbepaalde duur kunnen vragen waarbij hij zelf zijn vakantiedagen kan invullen.

Kan er iemand hiermee helpen?

Bedankt alvast!!!

ps: ja, ik zou ook gewoon van job veranderen...

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”