Ontslagperiode

biaken
Topic Starter
Berichten: 2

Ontslagperiode

#1 , 04 jan 2011 19:42

Ik ben sinds 14.02.2005 werkzaam als bediende in een boekhoudkantoor.

Mijn brutoloon op jaarbasis ligt rond de 46.000 EUR.

Op 12.09.2010 overleed mijn baas, sindsdien is zijn vrouw voorlopig zaakvoerder, zij kan echter de zaak niet zelf behouden wegens geen attest BIBF. De onderhandelingen met de eerste overnemer liepen spaak in november 2010. Momenteel zijn er onderhandelingen bezig met een mogelijke overnemer, contract zou getekend worden per 10.01.2011. Het gaat om een overname van aandelen.

Op 27.12.2010 gaf ik via aangetekend schrijven mijn ontslag met in mijn ontslagbrief een opzegperiode van 6 weken. Op 03.01.2011 (na afhaling van mijn ontslagbrief op de post door de secretaresse) wist mevrouw mij te vertellen dat dat niet kon en dat volgens de formule Claeys mijn opzegtermijn ongeveer 7 maand zou zijn. Zij wil echter geen beslissing nemen hieromtrent of onderhandelen want dat moet de overnemer maar doen. Ik mag hem zelf wel niet contacteren en mag zeker tegen de klanten niet zeggen dat ik mijn ontslag gegeven heb.

Wat zijn mijn rechten en plichten in deze situatie? Kan mevrouw zomaar de overnemer laten beslissen over mijn opzegtermijn, terwijl ik deze gaf voordat hij de zaak overnam?

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
xena

#2 , 10 mar 2011 20:44

.
Laatst gewijzigd door xena op 20 okt 2011 23:40, 1 keer totaal gewijzigd.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#3 , 10 mar 2011 21:05

uw ontslag blijft geldig je zal wel een verbrekingsvergoeding moeten betalen voor de resterende periode van de opzeggingstermijn aan het bedrijf onverschillig of dit wel of niet word overgenomen , je kon niet eenzijdig de duur van de opzeggingstermijn bepalen deze zou in principe minstens 3 maanden moeten zijn
klopt niet, de opzegtermijn kan perfect 6 weken zijn. Alles hangt af van de tijd die de werkgever nodig heeft (in theorie) om je te vervangen.

Zeker in tijd van relatief hoge werkloosheid, is 6 weken niet onrealistisch.

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”