Eindejaarspremie wordt niet uitbetaald

Bienes
Topic Starter
Berichten: 2

Eindejaarspremie wordt niet uitbetaald

#1 , 29 dec 2010 14:11

Ik heb een probleempje.

Ik ben iets meer dan 2j werkzaam in mijn huidige firma maar heb eind november mijn ontslag gegeven. Mijn opzegperiode loopt tot 21 januari.
Ik val helaas onder Paritair comité 218 en nu betaalt de firma mijn 13de maand niet uit.
Ze hebben mij hier totop heden niet van op de hoogte gebracht maar hebben dit gewoon niet gestort terwijl mijn andere collega's de premie wel gehad hebben.
In mijn contract staat echter dat mijn basisbruto jaarloon gelijk is aan mijn maandloon x 13,92.
Is wat in het arbeidscontract staat niet bindend? of heeft het pc voorrang.

ik hoop dat iemand me wat informatie kan geven want bij de vakbond kom ik niet echt verder.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 29 dec 2010 20:40

werk je nu nog effectief voor je werkgever?

Bienes
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 30 dec 2010 09:04

Ja, ik ben nog in dienst t/m 21 januari maar dit maakt volgens hun geen verschil.

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 30 dec 2010 09:32

toch wel. Jij hebt er wel degelijk recht op. Best wachten tot 21 januari en daarna via de vakbond die eindejaarspremie opeisen.

siesken
Berichten: 263

#5 , 30 dec 2010 12:51

een eindejaars premie is geen recht,maar een gunst.

Lanox
Berichten: 3518
Juridisch actief: Nee

#6 , 30 dec 2010 13:13

een eindejaars premie is geen recht,maar een gunst.
Het is wel iets meer genuanceerd dan U hier laat blijken. De premie is meestal opgenomen in het PC of CAO. Verder kan men voor mensen die dezelfde functie uitoefenen binnen hetzelfde bedrijf niet beslissen dat de ene werknemer wel een eindejaarspremie krijgt en de andere niet.

xena

#7 , 30 dec 2010 13:36

Verder kan men voor mensen die dezelfde functie uitoefenen binnen hetzelfde bedrijf niet beslissen dat de ene werknemer wel een eindejaarspremie krijgt en de andere niet.
en waarom niet ?

xena

#8 , 30 dec 2010 13:54

een eindejaars premie is geen recht,maar een gunst.
eindejaarspremie is een exeptionele vergoeding waarvoor geen wettelijke regeling is , dit wil niet zeggen dat het in alle gevallen een gunst is van de werkgever vanaf er een rechtsbron is waaruit je het recht kan afleiden is het geen gunst maar een recht ?

in deze kan men beter het nummer van het paritaire comité meedelen en wat staat er in het arbeidsreglement inzake eindejaarspremie ?

indien men het recht uit de arbeidsovereenkomst kan afleiden zonder toekenningsvoorwaarden in deze overeenkomst te vermelden of in een vigerend geschrift dat automatisch intigreert in de arbeidsovereenkomst kan men zich beroepen op art 1134 burgerlijk wetboek 21/3/1804 , een partij kan de nietigheid inroepen van een niet afzonderlijk onderhandelde bepaling art 4 beginselen van het europese overeenkomstenrecht

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#9 , 30 dec 2010 14:16

in deze kan men beter het nummer van het paritaire comité meedelen en wat staat er in het arbeidsreglement inzake eindejaarspremie ?
Ik heb een probleempje.

Ik ben iets meer dan 2j werkzaam in mijn huidige firma maar heb eind november mijn ontslag gegeven. Mijn opzegperiode loopt tot 21 januari.
Ik val helaas onder Paritair comité 218 en nu betaalt de firma mijn 13de maand niet uit.
Ze hebben mij hier totop heden niet van op de hoogte gebracht maar hebben dit gewoon niet gestort terwijl mijn andere collega's de premie wel gehad hebben.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”