freelance: wat met concurrentiebeding bij niet betalen

freelance071280
Topic Starter
Berichten: 1

freelance: wat met concurrentiebeding bij niet betalen

#1 , 23 dec 2010 19:50

ik zit in de volgende situatie:
ik heb meer dan een jaar gewerkt voor een bedrijf als freelance zerlfstandige. ik heb een contract getekend met een concurrentiebeding dat ik gelijkaardig werk niet mag uitvoeren gedurende 1 jaar na einde contract met zware boete.
Nu loopt mijn contract af op 31/12/2010 en ik wens dit niet te verlengen. reden hiervoor is dat het bedrijf mijn fakturen niet meer betaald en er in totaal op dit moment 23000 euro open staat. Er is in het bedrijf een groot cashflow probleem en dito verlies dit boekjaar, dus failissement lijkt eigenlijk onafwendbaar, maar dat is het bedrijf nog niet en zoek naar mogelijke oplossingen.

vraag:
kan het niet ( of veel te laat) betalen van 1 of meerdere fakturen aanleiding geven tot éénzijdige contractbreuk ( in dit geval door het bedrjf in kwestie), en vervalt hierdoor het concurrentiebeding?
ik kan namelijk snel op een nieuw project, maar deze clausule belet mij dit te doen, waardoor ik zonder project zit en dus zelf ook in grote problemen ga geraken, zeker als de fakturen niet betaald zullen worden

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
xaviervd
Berichten: 9

#2 , 27 dec 2010 15:36

Ik meen me te herinneren dat het niet betalen van een factuur geen grond is om een contract eenzijdig en onmiddellijk op te zeggen, maw je moet je houden aan de afgesproken opzegtermijnen, en dus aan aan de niet-concurrentievoorwaarden.
Zo hoorde ik ooit een vergelijkbaar geval waarbij de medewerker van plan was om niet meer op te dagen, wat sterk afgeraden werd door zijn advocaat: het niet betalen van een factuur is geen grond om jou kant van het contract (je prestaties) niet uit te voeren.
Let op! voor loontrekkenden gelden andere regels. De wetgever vindt immers dat loontrekkenden beschermd moeten worden tegen werkgevers, daar waar een B2B contract zoals het uwe een overeenkomst is tussen gelijken (professioneel contract).

Wat ik echter zou doen, is gaan samenzitten met de betrokken partij, en een financiele deal uitwerken. Je geeft al zeker aan dat je weg wil. Bovendien hangt een faling hen boven het hoofd, dus zijn ze waarschijnlijk minder bekommerd om de concurrentie dan om hun eigen overleven. Je zou dus kunnen een deel(tje) van de openstaande facturen kwijtschelden, in ruil voor het laten vallen van het niet-concurrentiebeding. Hoeveel je bereid bent te geven, hangt af van hoe interessant dat project is, hoeveel je denkt nog te recupereren in geval van een faling, e.d.

Ik hoop dat dit helpt!

prrrrrtprrrrrt
Berichten: 64

#3 , 04 jan 2011 11:01

Mijn inziens het bedrijf zo spoedig mogelijk dagvaarden om de door u aangehaalde redenen.
Mij lijkt dit toch een ernstige vorm van broodroof als dit gedurende één jaar uw enigeopdrachtgever is geweest en beide partijen
daarvan op de hoogte waren gezien het ge-eiste non concurrentie geding
Misschien kunt u er zelfs via de advocaat voor zorgen dat hun rekeningen worden geblokkeerd en deze pas vrijgegeven
na betaling van de schulden aan u. Is een te weinig gebruikte procedure. Men dient wel aan bepaalde voorwaarden te
voldoen

Verder ga ik volgende niet onder stoelen of banken steken maar dat u als zelfstandige het zover hebt laten komen is helemaal
niet verstandig. 23K is een pak geld. Let op !!!. Ook ik heb dergelijke fouten gemaakt en je wil niet tot actie overgaan omdat je
denkt in een onderdanige positie te zitten maar zoals men hierboven vermeld is dit B2B. Dat wil dus zeggen evenwaardige partners
Het is dus eigenlijk schandalig dat uw werk niet betaald wordt terwijl ze voor dat zelfde werk waarschijnlijk wel betaald zijn door
hun klanten. Dat een bedrijf problemen heeft kan altijd misschien worden ze zelf niet betaald. Maar ook dat moet gezien de context
bespreekbaar blijven en men kan u op zijn minst al een deel hebben betaald over het verloop van de tijd. Dat ze niks krijgen kan
ook niet. Zelf hebben wij er absoluut geen problemen meer om een draad door te knippen. Krijgt de andere kant daar problemen
mee dan is dat hun zaak. Jij moet strijden voor jouw zaak zeker als een verdere samenwerking niet meer aan de orde is. Moet jij
op straat staan voor hen ? Die vraag moet je niet eens stellen

Het niet betalen van facturen is momenteel één van de grootste oorzaken van faling bij zelfstandigen. Ook als je voldoende reserve hebt
Iedereen denkt dat hij meester kan zijn over een ander. De rechtbanken zijn in dat opzicht al wat verbetert maar het is nog altijd een zeer
laks beleid dat niet getuigd van enige betrokkenheid bij de problematiek. Zelfs zaken over niet geprotesteerde facturen kunnen nog maanden
aanslepen terwijl dat daar geen discussie over bestaat. Ook de advocaten die dergelijke schuldenaars verdedigen op basis van valse argumenten
zijn daar zwaar in de fout.

Reclame

pedege
Berichten: 14

#4 , 14 jan 2011 01:04

het feit dat je klant je nog 23000 euro moet en weigert te betalen, verplicht hij je als het ware om alsnog inkomsten te vinden. Elke rechter zal je gelijk geven. Argument is dat je klant eigenlijk blij mag zij dat je hem niet in faillisement dagvaardt...

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”