ontslag,opzegtermijn,verlofdagen,overuren

mistyke
Topic Starter
Berichten: 4

ontslag,opzegtermijn,verlofdagen,overuren

#1 , 23 dec 2010 14:02

op 1 febr ga ik mijn ontslag geven.
ik werk als bediende,een goeie 2 jaar op mijn huidig werk.
6 weken opzeg dus.

vanaf dan wordt ik nu meewerkende echtgenoot van mijn man.
maar alleen heb ik dus nog al mijn verlofdagen voor dit jaar staat en ook overuren.

op 15 maart zou ik (door verhuis) echt 'weg' moeten zijn op mijn huidig werk.

ideaal zou zijn dat ik dus mijn ontslagbrief geen op 1 februari,werk tem 14maart en daarna nog mijn overuren en al mijn verlof opneem.

kan dit?kunnen ze dit weigeren? of pak ik dit het beste aan om toch nog al mijn verlofdagen te kunnen opnemen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 23 dec 2010 17:09

ontslag géven op 1 februari is geen goeie optie. Dan gaat je opzegtermijn immers pas in op 1 maart (anderhalve maand). Je zal je ontslag dus moeten geven ten laatste op 27 januari (tenzij werkgever ontslagbrief wil aftekenen voor ontvangst of je via een deurwaarder wil werken).

Hoeveel overuren heb je momenteel nog staan? Dit jaar voltijds gewerkt?

mistyke
Topic Starter
Berichten: 4

#3 , 24 dec 2010 11:19

@ jpv,ja,ik bedoelde mijn ontslagbrief geven voor 1 februari zodat mijn opzeg begint op 1 feb.

ik denk dat ik een goeie 50-tal overuren heb

dit jaar voltijds gewerkt

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 24 dec 2010 12:13

Werkgever kan je verplichten om je overuren op te nemen. Het verlof is onderling te bepalen, je bent niet verplicht om deze voor 15 maart op te nemen (zeker gezien het nog het begin van het jaar is). Verlof zal je dan gewoon uitbetaald worden, je zal die niet effectief nemen.

Een (qua opbouw rechten) iets voordeligere situatie zou zijn indien je met je werkgever overeenkomt dat je opzeg loopt tot ongeveer 12 april + een 7-tal WERKdagen (nu even niet gelet op allerlei feestdagen etc) en de laatste 4 weken je verlof opneemt en daarna je overuren.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”