geweigerd vrijwillig ontslag bij herstructurering.

paul h
Topic Starter
Berichten: 1

geweigerd vrijwillig ontslag bij herstructurering.

#1 , 17 dec 2010 20:12

Het bedrijf waar ik werk zit volop in een herstructurering na een overname.
In overleg met de vakbond sneuvelen er 40 arbeidsplaatsen.
Er werd gesteld dat er enerzijds de mogelijkheid was voor brugpensioen (een twintigtal gegadigden) en naderzijds dat er vrijwillige ontslagen mogelijk waren.
Bij vrijwillig vertrek was er een vergoeding in functie van de wet Claeys en daarnaast een extra opstappremie.

Ik heb mij vrijwillig aangemeld.

In totaliteit zijn er geen 40 vrijwillige ontslagen ingediend. Ik was r dan ook zeker van dat mijn vraag tot ontslag zou gehoord worden.

Mis dus.
Mijn ontslag werd geweigerd zogezegd omdat ik niet kon vervangen worden ... Daar ik reeds een jaar werkonbekwaam ben wegens ziekte kan ik dit niet volgen. Momenteel is er immers geen vervanger aangeworven. Zo onmisbaar zal ik dus wel niet zijn. Bijkomend gaf men aan dat mijn sectie geen 'bedreigde' sectie is en dat daar dus niemand weg moet...

Anderzijds is men nu begonnen met collega's te ontslaan die zich niet hebben aangeboden.

Kan dit zomaar binnen zo'n afgesproken herstructureringsplan ?
Waarom geeft men dan de mogelijkheid aan werknemers uit niet 'bedreigde' secties om zich kandidaat te stellen ?
Kan men aangeboden ontslagen in dit kader weigeren en in ruil andere werknemers ontslaan die zich niet hadden aangeboden?

Wat nu met mijn status in het bedrijf ; daar ik heb deelgenomen aan zo'n vrijwillige ontslagprocedure zal men mij wellicht viseren éénmaal het herstructureringsplan is afgelopen.
Gevolg is dat ze mij mogelijk willen ontslaan en dan niet meer verplicht zijn tot uitbetaling van die opstappremie ... Kan dit zomaar of is er een wettelijke bescherming ?

Kan men hiertegen klacht indienen bij één of andere instantie ?

Alvast bedankt voor jullie info.

Groetjes

Paul

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 18 dec 2010 08:25

wat staat er in het afgesproken herstructureringsplan?

moeilijk om anders te oordelen

ééndagsvlieg
Berichten: 12

#3 , 04 jan 2012 14:43

Paul,

Mij lijkt het alsof je werkgever door middel van "vrijwilligers" een zwarte lijst aanlegt met mensen die ze later kunnen viseren. Heb nu ondertussen zelf een geval gezien waar het gelijkaardig verliep.

Ze zullen je later proberen af te schudden onder het moto van disfunctioneren of zelfs bij onvoorzichtigheid, dringende reden.

Wat zegt de vakbond hiervan? Zorg dat je goede papieren in handen hebt!

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 05 jan 2012 09:58

Ik kan me anderzijds goed voorstellen dat bij een herstructurering enkel gesnoeid wordt in afdelingen die niet rendabel zijn. Waarom zou er volk weg moeten in rendabele afdelingen (waartoe de TS mogelijk behoord), met het gevaar dat daar idd ervaren mensen weg gaan en die afdeling dan ook minder rendabel wordt?

Voor de rest: zie JPV's antwoord. Zonder meer info, valt er moeilijk raad te geven...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”