Opzeggen arbeidsovereenkomst van bepaalde duur

naghy
Topic Starter
Berichten: 8

Opzeggen arbeidsovereenkomst van bepaalde duur

#1 , 14 dec 2010 16:44

Is het mogelijk op een contract van bepaalde duur (ongeveer 1maand) op te zeggen, vóór aanvang van het werk?

Het contract bevat de volgende (relevante) clausules:
- De werknemer verbindt zich ertoe de werkgever onmiddelijk te verwittigen ingeval hij de toegewezen prestatie niet of niet tijdig kan vervullen om reden van ziekte, of iedere andere reden die zou ontstaan buiten zijn wil om.
- De definitieve aanwerving is onderworpen aan een proefperiode van 2 dagen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
xena

#2 , 14 dec 2010 18:01

Is het mogelijk op een contract van bepaalde duur (ongeveer 1maand) op te zeggen, vóór aanvang van het werk?
ja

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#3 , 14 dec 2010 20:55

wel mee oppassen: sommige rechtspraak zegt dat de opzegtermijn pas begint te lopen vanaf het begin van het werk.

Reclame

naghy
Topic Starter
Berichten: 8

#4 , 23 feb 2011 12:54

ik had mijn ontslag per aangetekende brief gegeven voor deze job en daarna niks meer van de werkgever gehoord; plots vandaag ontvang ik een aangetekende brief gekregen waarin deze werkgever een opzegvergoeding van mij eist!

kan dit wel?

xena

#5 , 23 feb 2011 20:25

ik had mijn ontslag per aangetekende brief gegeven voor deze job en daarna niks meer van de werkgever gehoord; plots vandaag ontvang ik een aangetekende brief gekregen waarin deze werkgever een opzegvergoeding van mij eist!

kan dit wel?
hebt u het begin en de duur van uw opzeggingstermijn vermeld in uw ontslagbrief ?

naghy
Topic Starter
Berichten: 8

#6 , 23 feb 2011 21:56

nee ik was niet op de hoogte dat dit moest
ik heb enkel mijn redenen gegeven waarom ik het werk niet kan uitvoeren

naghy
Topic Starter
Berichten: 8

#7 , 23 feb 2011 22:17

hoe kan ik trouwens een opzeggingstermijn vermelden indien ik op 03/01/2011 moest beginnen werken, voor een periode van slechts 7 dagen?

ik heb 2 contracten ondertekend; een eerste voor 7 dagen (opleiding) en een tweede die enkel geldig zou zijn als ik "slaag" voor het opleidingsonderdeel.
in beide contracten staat enkel (zoals ook boven vermeld) "De definitieve aanwerving is onderworpen aan een proefperiode van 2 dagen."

ik heb mijn brief verstuurd op 15/12/2010

xena

#8 , 24 feb 2011 18:51

hoe kan ik trouwens een opzeggingstermijn vermelden indien ik op 03/01/2011 moest beginnen werken, voor een periode van slechts 7 dagen?

ik heb 2 contracten ondertekend; een eerste voor 7 dagen (opleiding) en een tweede die enkel geldig zou zijn als ik "slaag" voor het opleidingsonderdeel.
in beide contracten staat enkel (zoals ook boven vermeld) "De definitieve aanwerving is onderworpen aan een proefperiode van 2 dagen."

ik heb mijn brief verstuurd op 15/12/2010
arbeidsovereenkomstenwet 3/7/1978
art 37 Op straffe van nietigheid dient de kennisgeving van de opzegging het begin en de duur van de opzeggingstermijn te vermelden.

het is mogelijk om in de precontractuele fase uw ontslag te geven en de opzeggingstermijn te laten lopen en dan gelden in principe de zelfde regels als een ontslag tijdens de arbeidsovereenkomst dus moet u het begin en de duur van de opzeggingstermijn te vermelden . doet u dit niet kan de werkgever de verbreking van de arbeidsovereenkomst vaststellen en een verbrekingsvergoeding eisen

hoeveel dagen eisen ze ?

naghy
Topic Starter
Berichten: 8

#9 , 25 feb 2011 01:58

ik bedoelde dat ik niet weet welke de opzeggingstermijn precies is in dit geval, gezien het gaat om zo korte periodes.

ze eisen trouwens 7 dagen loon, de volledige duur van het eerste contract, omdat ik "mij nooit aangeboden heb ter uitvoering van het contract zodat aangenomen wordt dat ik zonder enige vorm van vooropzeg het contract beëindigd heb" EN ze eisen ook dat ik hun dat geld overmaak binnen 14 dagen!

ik heb met die advocaat gepraat en gezegd dat dit onzin is en dat ik weiger te betalen. zijn client wist maar al te goed dat ik mijn opzeg gegeven had, maar ze hebben nooit contact met mij opgenomen na het ontvangen van mijn brief.
een andere persoon (die ook haar opzeg gegeven had) is wel gecontacteerd geweest door de werkgever, en de WG zei dat het OK was, en dat er geen juridische maatregelen getroffen zouden worden omdat het een werk van korte duur is, en dat er in die branche altijd wel mensen "afhaken". zij heeft nu ook deze zelfde brief ontvangen ivm opzegvergoeding.

er staat bovendien in dat mijn ontslag "willekeurig" is, terwijl ik wel mijn redenen gegeven heb; ik ben namelijk student, en kreeg in december onverwachts veel meer hooi op de vork EN ik had hun tijdens de sollicitatiegesprekken ook gezegd dat ik student ben.

xena

#10 , 25 feb 2011 03:58

ik bedoelde dat ik niet weet welke de opzeggingstermijn precies is in dit geval, gezien het gaat om zo korte periodes.

ze eisen trouwens 7 dagen loon, de volledige duur van het eerste contract, omdat ik "mij nooit aangeboden heb ter uitvoering van het contract zodat aangenomen wordt dat ik zonder enige vorm van vooropzeg het contract beëindigd heb" EN ze eisen ook dat ik hun dat geld overmaak binnen 14 dagen!

ik heb met die advocaat gepraat en gezegd dat dit onzin is en dat ik weiger te betalen. zijn client wist maar al te goed dat ik mijn opzeg gegeven had, maar ze hebben nooit contact met mij opgenomen na het ontvangen van mijn brief.
een andere persoon (die ook haar opzeg gegeven had) is wel gecontacteerd geweest door de werkgever, en de WG zei dat het OK was, en dat er geen juridische maatregelen getroffen zouden worden omdat het een werk van korte duur is, en dat er in die branche altijd wel mensen "afhaken". zij heeft nu ook deze zelfde brief ontvangen ivm opzegvergoeding.

er staat bovendien in dat mijn ontslag "willekeurig" is, terwijl ik wel mijn redenen gegeven heb; ik ben namelijk student, en kreeg in december onverwachts veel meer hooi op de vork EN ik had hun tijdens de sollicitatiegesprekken ook gezegd dat ik student ben.
eerst en vooral oppassen met niet te betalen een gerechtelijke procedure kost handen vol geld weet wat je doet . met hetgeen tot nu toe werd meegedeeld is betalen mijne inziens de beste keuze

die 2 dagen proeftijd kan eigenlijk niet tenzij u valt onder de interimwet 24/7/1987 , was dit een interimovereenkomst ? wat was de reden van tewerkstelling ?

arbeidsovereenkomstenwet 3/7/1978
Art. 48. § 2. De proeftijd mag niet minder dan zeven en niet meer dan veertien dagen duren. Wanneer omtrent de duur van de proeftijd niets is bepaald noch bij individuele of collectieve arbeidsovereenkomst, noch in het arbeidsreglement, dan is de proeftijd zeven dagen.


24 JULI 1987. - Wet betreffende de tijdelijke arbeid, de uitzendarbeid en het ter beschikking stellen van werknemers ten behoeve van gebruikers.
Art. 5. Behoudens strijdige overeenkomst worden de eerste drie arbeidsdagen als proeftijd beschouwd. Tot bij het verstrijken van die tijdsduur mag ieder van de partijen de overeenkomst beëindigen, zonder opzegging noch vergoeding.

als u niet binnen het toepassingsgebied valt van deze interimwet kan u zich hier wel niet op beroepen .

naghy
Topic Starter
Berichten: 8

#11 , 25 feb 2011 14:45

het is geen interimcontract, maar een tijdelijk contract om te werken op het autosalon; de 2dagen proeftijd worden gespecifieerd in de voorwaarden van de arbeidsovereenkomst.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”