Na vragen voor contract ontslagen...

gumball4000
Topic Starter
Berichten: 78

Na vragen voor contract ontslagen...

#1 , 09 dec 2010 22:38

Ik werkte enkele maanden in de horeca(weekendwerk)..na 2-3 maanden werken heeft de baas mijn identiteitskaart/SIS-kaart gevraagd om een contract op te stellen (? is toch veel te laat?!). Deze had is spijtig genoeg niet mee dus zei ik hem dat ik deze de week erna ging meenemen. Maar ik had het nogal druk met school waardoor ik deze dus ben vergeten.
Nu wat later zeg ik dat ik mijn identiteitskaart mee heb en ik mijn contract dus zou kunnen tekenen (zoals hij eerder zelf wou). Hij had dan zogezegd geen tijd en ik moest het weekend erna komen. Het weekend erna had hij nog geen contract opgesteld en de week die daarop volgde vond hij het niet meer.
Tijdens de herfstvakantie heb ik 2 weekenden verlof genomen (werd aanvaard!!) en sindsdien krijg ik geen uren meer om te gaan werken.
Ik ben mijn loon gaan halen na de vakantie, werd CORRECT uitbetaald!! en ik vroeg weer of ik het contract kon tekenen...weer had hij een excuus.
enkele weken later had ik nog altijd geen uren ontvangen om te gaan werken. Dus belde ik de chef-kok (hij stelt de uren samen), deze heeft letterlijk gezegd dat ik maar halve dagen werkte (NOOIT heb ik om halve dagen gevraagd, deze werden mij gewoon gegeven!) en hij mij geen uren meer mocht geven.


Nu is mijn vraag, wat zou ik hiertegen kunnen doen? Niet dat ik iets ga doen, maar ik wou gewoon eens weten hoe ver dit HAD kunnen uitdraaien...

PITTIG DETAIL: in de keuken, waar ik werkte, zijn er 5-6 camera's aanwezig en geen branddeken naast de frituurketels...MAG DIT?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
xena

#2 , 10 dec 2010 02:30

Nu is mijn vraag, wat zou ik hiertegen kunnen doen? Niet dat ik iets ga doen, maar ik wou gewoon eens weten hoe ver dit HAD kunnen uitdraaien...

PITTIG DETAIL:
gelet op het feit dat er geen arbeidsovereenkomst van bepaalde duur is afgesloten en u al enkele weken niet bent gaan werken .
eens een pittig detail aan toevoegen ;
wat gaat u doen als uw werkgever een verbrekingsvergoeding eist van u

arbeidsovereenkomstenwet 3/7/1978
Art. 9. De arbeidsovereenkomst voor een bepaalde tijd of voor een duidelijk omschreven werk moet voor iedere werknemer afzonderlijk schriftelijk worden vastgesteld uiterlijk op het tijdstip waarop de werknemer in dienst treedt.
Is er geen geschrift waaruit blijkt dat de arbeidsovereenkomst voor een bepaalde tijd of voor een duidelijk omschreven werk is gesloten, dan gelden voor deze arbeidsovereenkomst dezelfde voorwaarden als voor de arbeidsovereenkomsten voor onbepaalde tijd.
De schriftelijke vaststelling van een overeenkomst voor een bepaalde tijd of voor een duidelijk omschreven werk is niet vereist in de bedrijfstakken en voor de categorieën van werknemers waarvoor die vorm van arbeidsovereenkomst toegestaan is ingevolge een collectieve arbeidsovereenkomst die door de Koning algemeen verbindend is verklaard.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#3 , 10 dec 2010 07:35

moet hij eerst bewijzen dat die persoon daar werkte én hem dan nog eens binnen een redelijke termijn in gebreken stellen.

Reclame

gumball4000
Topic Starter
Berichten: 78

#4 , 10 dec 2010 18:50

Nu is mijn vraag, wat zou ik hiertegen kunnen doen? Niet dat ik iets ga doen, maar ik wou gewoon eens weten hoe ver dit HAD kunnen uitdraaien...

PITTIG DETAIL:
gelet op het feit dat er geen arbeidsovereenkomst van bepaalde duur is afgesloten en u al enkele weken niet bent gaan werken .
eens een pittig detail aan toevoegen ;
wat gaat u doen als uw werkgever een verbrekingsvergoeding eist van u

arbeidsovereenkomstenwet 3/7/1978
Art. 9. De arbeidsovereenkomst voor een bepaalde tijd of voor een duidelijk omschreven werk moet voor iedere werknemer afzonderlijk schriftelijk worden vastgesteld uiterlijk op het tijdstip waarop de werknemer in dienst treedt.
Is er geen geschrift waaruit blijkt dat de arbeidsovereenkomst voor een bepaalde tijd of voor een duidelijk omschreven werk is gesloten, dan gelden voor deze arbeidsovereenkomst dezelfde voorwaarden als voor de arbeidsovereenkomsten voor onbepaalde tijd.
De schriftelijke vaststelling van een overeenkomst voor een bepaalde tijd of voor een duidelijk omschreven werk is niet vereist in de bedrijfstakken en voor de categorieën van werknemers waarvoor die vorm van arbeidsovereenkomst toegestaan is ingevolge een collectieve arbeidsovereenkomst die door de Koning algemeen verbindend is verklaard.

ja inderdaad, ik werkte dus eigenlijk gewoon in het zwart...dan kan HIJ mij toch niets maken?...(dacht ik)
Maar had ik hem iets kunnen doen?

Hij kon wel bewijzen dat ik er werkte adhv de camerabeelden...maar in mijn ogen lijkt dit vrij dom in zijn geval aangezien ik er in het zwart werkte.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”