Ontslag tijdens proefperiode

KDB
Topic Starter
Berichten: 5

Ontslag tijdens proefperiode

#1 , 03 dec 2010 17:57

Beste,

ik heb sinds 1 juli 2010 een bediendecontract van onbepaalde duur met een proefperiode van 6 maand.

Ik wens nu mijn ontslag te geven. Ik wens als laatste werkdag 23 december. Als ik het correct begrepen heb moet ik rekening houden met volgende:
- opzegtermijn van 7 kalenderdagen
- brief heeft uitwerking op 3de werkdag na postdatum van het aangetekend schrijven
- opzeg gaat in dag na uitwerking

Dus brief versturen op 13 december, uitwerking op 16 december, start opzeg 17 december, laatste werkdag 23 december

Ik heb op 6 december een evaluatiegesprek en wil het dan ook mondeling zeggen. Vervolgens zou ik op 13 december mijn brief aangetekend versturen met volgende inhoud:

Zoals medegedeeld aan mevr. X tijdens ons gesprek van 6 december bevestig ik hierbij schriftelijk dat ik het bedrijf wens te verlaten.

Ik zeg hierbij de arbeidsovereenkomst op tijdens mijn proefperiode, mits naleving van een opzeggingstermijn van 7 dagen. Deze zal ingaan op 16 december 2010. Aldus zal mijn laatste werkdag 23 december zijn.


Is deze brief mt de termijnen volledig correct?

Aan wie moet ik de brief richten? Is het ok als ik gewoon tav. personeelsdienst zet?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
xena

#2 , 03 dec 2010 21:31

Ik zeg hierbij de arbeidsovereenkomst op tijdens mijn proefperiode, mits naleving van een opzeggingstermijn van 7 dagen. Deze zal ingaan op 16 december 2010. Aldus zal mijn laatste werkdag 23 december zijn.[/i]
het vermelden van de laatste dag van de opzeggingstermijn kan leiden tot een onduidelijkheid net zoals dit nu het geval is , u heeft een opzeggingstermijn van 7 kalenderdagen en daar zitten 2 donderdagen in hetzij 16 en 23 december hoe leg je dat uit ? je kan perfect nu maandag reeds het aangetekend schrijven doen en eind volgende week de opzeggingstermijn laten ingaan

art. 37 arbeidsovereenkomstenwet 3/7/1978
Op straffe van nietigheid dient de kennisgeving van de opzegging het begin en de duur van de opzeggingstermijn te vermelden.

de laatste dag vermelden is dus geen vormvereiste van een ontslagbrief

heeft u voor vrijdag 24 december ander werk of nog jaarlijkse vakantie?

KDB
Topic Starter
Berichten: 5

#3 , 04 dec 2010 10:03

Hallo,

heb in de brief idd een foutje gemaakt. De brief heeft uitwerking op 16 dec en gaat dan in op 17 dec. Dus 7 dagen opzeg van 17 tem 23.

Dus dan schrijf ik de brief als volgt:

Zoals medegedeeld aan mevr. X tijdens ons gesprek van 6 december bevestig ik hierbij schriftelijk dat ik het bedrijf wens te verlaten.

Ik zeg hierbij de arbeidsovereenkomst op tijdens mijn proefperiode, mits naleving van een opzeggingstermijn van 7 dagen die zal ingaan op 17 december 2010.


Als ik het goed begrijp heeft start de opzeg pas op de datm die in de brief staat en niet na de dag van uitwerking. Als ik deze brief dus meedoe op 6 december en één exemplaar laat tekenen voor ontvangst is dit ook ok? Wil ze die niet tekenen dan kan ik die op 6 of 7 december reeds op de post doen?

Ik start in januari met een zelfstandige activiteit en wens eind december nog wat tijd om dit voor te bereiden en tevens nog wat genieten van de feestdagen. Ik heb géén recht meer op verlof.

Aan wie moet ik de brief richten? Is tav. personeelsdienst correct?

Reclame

xena

#4 , 04 dec 2010 13:07



Als ik het goed begrijp heeft start de opzeg pas op de datm die in de brief staat en niet na de dag van uitwerking. Als ik deze brief dus meedoe op 6 december en één exemplaar laat tekenen voor ontvangst is dit ook ok? Wil ze die niet tekenen dan kan ik die op 6 of 7 december reeds op de post doen?

Ik start in januari met een zelfstandige activiteit en wens eind december nog wat tijd om dit voor te bereiden en tevens nog wat genieten van de feestdagen. Ik heb géén recht meer op verlof.

Aan wie moet ik de brief richten? Is tav. personeelsdienst correct?

als de werknemer ontslag geeft is tekenen voor ontvangst inderdaad voldoende

ik zou mij dan toch laten inschrijven bij de vdab op 24/12 en aan de rva meedelen dat je zelfstandig wordt in januari als er dan iets misloopt heb je na uw avontuur recht op een werkloosheidsuitkering , en mogelijk zelfs voor de periode die u nodig heeft om u voor te bereiden op uw zelfstandige activiteit , eventueel zorg je dat u alles kan regelen op 23/12 kwestie van wat minder loopwerk op kerstavond

KDB
Topic Starter
Berichten: 5

#5 , 04 dec 2010 14:20

Dus op 6 dec brief met opzeg van 7 dagen die ingaat op 17/12 van afgeven en exemplaar laten tekenen voor ontvangst.

Is het ok als de brief gewoon gericht is aan "personeelsdienst" of richten aan persoon die contract getekend heeft voor de firma?

Bedankt voor de hulp en voor de tip om mij in te schrijven bij VDAB en langs te gaan bij RVA!

KDB
Topic Starter
Berichten: 5

#6 , 05 dec 2010 14:01

Hallo,

mijn gesprek met mijn diensthoofd is op dinsdag 7 december. Dan zou ik mijn ontslag meedelen en volgende brief afgeven + een exemplaar voor mezelf laten tekenen voor ontvangst. Ingang op 16 december, laatste werkdag 22 december.

Dit is de brief. Kunnen julli deze nog even nakijken aub in ok?

mijn naam voornaam ....................................................................................................... X , 7 december 2010
adres
postcode gemeente



bedrijf
Tav. Personeelsdienst
adres
9000 Gent




Betreft: ontslag

Geachte mevrouw/mijnheer,

Zoals vandaag medegedeeld aan mevrouw X X tijdens ons gesprek bevestig ik hierbij schriftelijk dat ik het bedrijf wens te verlaten.

Ik zeg hierbij de arbeidsovereenkomst op tijdens mijn proefperiode, mits naleving van een opzeggingstermijn van 7 dagen. Deze zal ingaan op 16 december 2010.


Graag wil ik nog benadrukken dat ik hier met plezier gewerkt heb.


Gelieve een kopie van dit schrijven 'voor ontvangst' te ondertekenen.


Vriendelijke groet,

xena

#7 , 05 dec 2010 15:30

Hallo,

mijn gesprek met mijn diensthoofd is op dinsdag 7 december. Dan zou ik mijn ontslag meedelen en volgende brief afgeven + een exemplaar voor mezelf laten tekenen voor ontvangst. Ingang op 16 december, laatste werkdag 22 december.

Dit is de brief. Kunnen julli deze nog even nakijken aub in ok?

mijn naam voornaam ....................................................................................................... X , 7 december 2010
adres
postcode gemeente



bedrijf
Tav. Personeelsdienst
adres
9000 Gent




Betreft: ontslag

Geachte mevrouw/mijnheer,

Zoals vandaag medegedeeld aan mevrouw X X tijdens ons gesprek bevestig ik hierbij schriftelijk dat ik het bedrijf wens te verlaten.

Ik zeg hierbij de arbeidsovereenkomst op tijdens mijn proefperiode, mits naleving van een opzeggingstermijn van 7 dagen. Deze zal ingaan op 16 december 2010.


Graag wil ik nog benadrukken dat ik hier met plezier gewerkt heb.


Gelieve een kopie van dit schrijven 'voor ontvangst' te ondertekenen.


Vriendelijke groet,
+++handtekening+++
mij lijkt dit in orde

KDB
Topic Starter
Berichten: 5

#8 , 08 dec 2010 21:23

Gesprek is vandaag goed verlopen en brief werd getekend voor gelezen en akkoord!

Bedankt voor de hulp!!

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”