zwanger en geen vast contract

IlseS
Topic Starter
Berichten: 1

zwanger en geen vast contract

#1 , 03 dec 2010 13:21

Hallo,
ik vroeg me af of iemand meer weet over deze situatie:

ik werk sinds anderhalf jaar als freelance communicatiemedewerker met dag- week- of maandcontracten (interim) in de socio-culturele sector. Ik ben zwanger en ga op 1 februari in zwangerschapsrust (uitgerekende datum = 16 feb). Momenteel (december en de voorbije maanden) ben ik enkel via interim (randstad art) ingeschreven geweest met dagcontracten. In de maand januari (maand die voorafgaat aan zwangerschapsrust) zal ik 1 maand voltijds in loondienst zijn. Klopt het dat mijn zwangerschapsuitkering zal berekend worden op dit laatste maandloon? Of op een gemiddelde van al mijn verschillende inschrijvingen/opdrachten van de voorbije 3 maanden?

Na het beëindigen van mijn zwangerschapsrust staan er geen nieuwe opdrachten gepland. Ik zal dus officieel werkloos zijn en terugvallen op een werkloosheidsuitkering. Weet er iemand of deze zal berekend worden op mijn laatste loon (voltijds contract van 1 maand in januari) of op een gemiddelde van het voorbije kwartaal of ....?

Mijn brutto-lonen (per dag, week of maand) zijn naargelang de opdracht en de werkgever zeer verschillend. Ik zou graag weten waar ik financieel aan toe ben de volgende maanden.

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 05 dec 2010 08:47

“Art.113.De gerechtigde...ontvangt voor iedere werkdag in de in de artikelen 114 en 114bis bedoelde tijdvakken van moederschapsbescherming...een zogenoemde moederschapsuitkering. De Koning stelt voor de categorieën van gerechtigden die Hij bepaalt, het bedrag of de bedragen vast van de moederschapsuitkering en bepaalt onder welke voorwaarden en in hoeverre deze uitkeringen toegekend worden tijdens de hele duur of een deel van de voormelde tijdvakken. Het gederfde loon wordt vastgesteld overeenkomstig de bepalingen van het koninklijk besluit van 10 juni 2001 waarin...het uniform begrip ‘gemiddeld dagloon’ wordt vastgesteld...”(14 JULI 1994. - Wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen gecoördineerd).

“Art.2.Het loon dat als berekeningsbasis geldt voor...de uitkeringen verschuldigd ter uitvoering van de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen...is gelijk aan het gemiddeld dagloon waarop de werknemer normaal recht zou hebben op het tijdstip waarop het risico, dat aanleiding geeft tot de toekenning van een uitkering, zich voordoet...”(10 JUNI 2001. - Koninklijk besluit waarin, met toepassing van artikel 39 van de wet van 26 juli 1996 tot modernisering van de sociale zekerheid en tot vrijwaring van de leefbaarheid van de wettelijke pensioenstelsels, het uniform begrip " gemiddeld dagloon " wordt vastgesteld en sommige wettelijke bepalingen in overeenstemming worden gebracht).

‘ga op 1 februari in zwangerschapsrust’ is voor u het tijdstip waarop het risico zich voordoet en op dat tijdstip bent u zonder arbeidsovereenkomst. Onderzoek de mogelijkheid dit tijdstip te verplaatsen binnen ‘In de maand januari ...zal ik 1 maand voltijds in loondienst zijn’

“Art.216.Het bedrag van de moederschapsuitkering wordt vastgesteld op 79,5 pct. van het gederfde loon, bedoeld in artikel 113, derde lid van de gecoördineerde wet, tijdens de dertig eerste dagen van de periode van moederschapsbescherming, als bepaald in de artikelen 114 en 115 van de gecoördineerde wet, en op 75 pct. van het gederfde loon, vanaf de eenendertigste dag van deze periode...”(3 JULI 1996. - Koninklijk besluit tot uitvoering van de wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”