werkgever trekt verlof terug in tijdens opzegperiode

pluisje
Topic Starter
Berichten: 3

werkgever trekt verlof terug in tijdens opzegperiode

#1 , 02 dec 2010 20:28

Momenteel zit ik in volgende situatie:
eind oktober gaf ik op mijn huidige werkplek mijn ontslag om elders aan de slag te kunnen.
officieel zou ik tot 15 december nog moeten werken.

Ik had (mondeling) afgesproken met mijn huidige werkgever dat ik 3 december de laatste dag deed om zo snel mogelijk bij mijn nieuwe job aan de slag te kunnen. Ik zou hiervoor een gedeelte van mijn nog openstaande verlofdagen inzetten.
Wegens omstandigheden is mijn start daar echter uitgesteld, en had ik voorzien nog een week verlof te hebben tussen mijn 2 jobs.

Vandaag (de dag voor mijn geplande laatste dag) staat mijn werkgever er toch op dat ik nog een week extra doe, waardoor mijn verlofdagen verloren gaan.

Mag hij dit zomaar van mij verlangen? Kan hij eenzijdig mijn verlof terug beperken omdat de reden van mijn verlof gewijzigd is?
Wat gebeurd er indien wij het niet eens kunnen worden?

Ik weet dat dit kort dag is, maar ik had toch graag wat advies gehad voor ik beslissingen neem die ik beter niet had genomen
Laatst gewijzigd door pluisje op 03 dec 2010 06:38, 1 keer totaal gewijzigd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 02 dec 2010 20:34

heb je nergens schriftelijk een schijn van bevestiging van dit verlof?

hoeveel verlof had je nog in totaal?

pluisje
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 02 dec 2010 20:43

ik had nog 10 dagen staan, waarvan ik er 8 zou opnemen.
slechts 5 hiervan zijn écht verlof, de laatste 3 ben ik terug in dienst bij mijn nieuwe werkgever

Ik heb niets schriftelijk, ik werk maar op een klein bedrijfje waar dit altijd mondeling werd geregeld....
Laatst gewijzigd door pluisje op 03 dec 2010 06:39, 1 keer totaal gewijzigd.

Reclame

GumGum
Berichten: 55

#4 , 02 dec 2010 22:01

Ik had (mondeling) afgesproken met mijn huidige werkgever dat ik 3 december de laatste dag deed om zo snel mogelijk bij mijn nieuwe job aan de slag te kunnen. Ik zou hiervoor een gedeelte van mijn nog openstaande verlofdagen inzetten.
Wegens omstandigheden is mijn start daar echter uitgesteld, en had ik voorzien nog een week verlof te hebben tijdens mijn 2 jobs.

Vandaag (de dag voor mijn geplande laatste dag) staat mijn werkgever er toch op dat ik nog een week extra doe, waardoor mijn verlofdagen verloren gaan.

Mag hij dit zomaar van mij verlangen? Kan hij eenzijdig mijn verlof terug beperken omdat de reden van mijn verlof gewijzigd is?
Wat gebeurd er indien wij het niet eens kunnen worden?
Vakantiedagen schorten de opzeggingstermijn op. Ma.w., uw werkgever kan u verplichten om uw opzeggingstermijn volledig te presteren buiten het verlof om.
... waardoor mijn verlofdagen verloren gaan.
In de veronderstelling dat u bediende bent, moet uw werkgever bij ontslag het loon van uw niet-opgenomen vakantiedagen uitbetalen + vervroegd vakantiegeld op grond van uw prestaties van het lopende jaar.
Als arbeider ontvangt u dit loon via de vakantiekas.

xena

#5 , 03 dec 2010 02:38

Ik had (mondeling) afgesproken met mijn huidige werkgever dat ik 3 december de laatste dag deed om zo snel mogelijk bij mijn nieuwe job aan de slag te kunnen. Ik zou hiervoor een gedeelte van mijn nog openstaande verlofdagen inzetten.
Wegens omstandigheden is mijn start daar echter uitgesteld, en had ik voorzien nog een week verlof te hebben tijdens mijn 2 jobs.

Vandaag (de dag voor mijn geplande laatste dag) staat mijn werkgever er toch op dat ik nog een week extra doe, waardoor mijn verlofdagen verloren gaan.

Mag hij dit zomaar van mij verlangen? Kan hij eenzijdig mijn verlof terug beperken omdat de reden van mijn verlof gewijzigd is?
Wat gebeurd er indien wij het niet eens kunnen worden?
Vakantiedagen schorten de opzeggingstermijn op. Ma.w., uw werkgever kan u verplichten om uw opzeggingstermijn volledig te presteren buiten het verlof om.
arbeidsovereenkomstenwet art 38 Bij opzegging door de werknemer gegeven vóór of tijdens de schorsing, loopt de opzeggingstermijn tijdens die schorsing.

pluisje
Topic Starter
Berichten: 3

#6 , 03 dec 2010 06:29

Ik had (mondeling) afgesproken met mijn huidige werkgever dat ik 3 december de laatste dag deed om zo snel mogelijk bij mijn nieuwe job aan de slag te kunnen. Ik zou hiervoor een gedeelte van mijn nog openstaande verlofdagen inzetten.
Wegens omstandigheden is mijn start daar echter uitgesteld, en had ik voorzien nog een week verlof te hebben tijdens mijn 2 jobs.

Vandaag (de dag voor mijn geplande laatste dag) staat mijn werkgever er toch op dat ik nog een week extra doe, waardoor mijn verlofdagen verloren gaan.

Mag hij dit zomaar van mij verlangen? Kan hij eenzijdig mijn verlof terug beperken omdat de reden van mijn verlof gewijzigd is?
Wat gebeurd er indien wij het niet eens kunnen worden?
Vakantiedagen schorten de opzeggingstermijn op. Ma.w., uw werkgever kan u verplichten om uw opzeggingstermijn volledig te presteren buiten het verlof om.
arbeidsovereenkomstenwet art 38 Bij opzegging door de werknemer gegeven vóór of tijdens de schorsing, loopt de opzeggingstermijn tijdens die schorsing.
ik had het verlof pas afgesproken nà het ontslag, niet ervoor, dus dat is eigelijk al niet van toepassing
Kan hij mij zo kort dag laten weten dat ik mijn gepland verlof nu toch niet mag opnemen maar dat het wordt uitbetaald en ben ik zomaar verplicht hiermee akkoord te gaan?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#7 , 03 dec 2010 07:01

strikt genomen kan hij je verlof intrekken, zeker gezien je al niet kan bewijzen dat je het gevraagd had. Je 10 dagen kan je dit jaar nog opnemen, maar natuurlijk zal je dat bij je nieuwe werkgever niet willen...

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”