Ontslag op laatste dag van de maand.

Gebruiker21
Topic Starter
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

Ontslag op laatste dag van de maand.

#1 , 01 dec 2010 10:24

Een vraag die ik mezelf stelde: stel dat uw werkgever de allerlaatste dag van de maand met uw ontslagbrief komt aandraven en vraagt deze te ondertekenen. Mag je dit dan weigeren, omdat je eerst in alle rust die ontslagbrief en de correctheid ervan wil nakijken (eventueel in samenspraak met een advocaat), en je deze de volgende werkdag dan getekend zal terugbezorgen?

Indien ja, begint de opzegtermijn dan een maand later te lopen?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JohnD
Berichten: 3580

#2 , 01 dec 2010 12:57

Een ontslagbrief tekenen zou ik nooit doen. Laat hem die maar versturen per AS. Hij begint dan trouwens voor bedienden de eerste van de daaropvolgende maand te lopen.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

xena

#3 , 01 dec 2010 14:19

.
Laatst gewijzigd door xena op 21 okt 2011 12:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Reclame

Gebruiker21
Topic Starter
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 01 dec 2010 14:33

OK, dus je mag altijd eisen dat het ontslag per AS gebeurt? Welke dag is dan van tel? De dag dat het AS verstuurd wordt? De dag dat je tekent voor ontvangst? Een bepaald aantal dagen na versturen? De datum vermeld in de brief + een aantal dagen?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

JohnD
Berichten: 3580

#5 , 01 dec 2010 15:24

De dag dat je tekent voor ontvangst of in feite de dag dat het AS door de postbode aangeboden word, of je dan thuis bent of niet speelt geen rol, en het ontslag gaat in op 1ste van de maand die volgt op de maand waarin je voor ontvangst getekend hebt.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Gebruiker21
Topic Starter
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 01 dec 2010 15:49

OK, da's duidelijk. Moest een wergever u dus ooit willen "kl*t*en" door de laatste dag van de werkmaand af te komen met uw ontslagbrief, dan zou de reactie van de werknemer steeds moeten zijn: "sorry, ik teken niets, ik wens de ontslagbrief te ontvangen via AS. Kan u dan ook de opzegtermijn in de ontslagbrief aanpassen AUB?"
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

xena

#7 , 01 dec 2010 17:09

.
Laatst gewijzigd door xena op 21 okt 2011 12:49, 1 keer totaal gewijzigd.

xena

#8 , 01 dec 2010 17:13

OK, da's duidelijk. Moest een wergever u dus ooit willen "kl*t*en" door de laatste dag van de werkmaand af te komen met uw ontslagbrief, dan zou de reactie van de werknemer steeds moeten zijn: "sorry, ik teken niets, ik wens de ontslagbrief te ontvangen via AS. Kan u dan ook de opzegtermijn in de ontslagbrief aanpassen AUB?"
wanneer het te laat is voor de opgegeven begindatum van de opzeggingstermijn begint de opzeggingstermijn te lopen op de eerst nuttige datum

GumGum
Berichten: 55

#9 , 01 dec 2010 21:32

Men dient onderscheid te maken tussen ontslag en opzegging.

Ontslag kan op elke denkbare wijze gegeven worden. Elke handeling of uitspraak waarbij 1 partij expliciet of impliciet te kennen geeft de arbeidsovereenkomst te willen stop zetten geldt in principe als ontslag.

De kennisgeving van de opzeggingstermijn bij een ontslag, gegeven door de werkgever, kan - rechtsgeldig - slechts op 2 wijzen: ofwel bij deurwaardersexploot (heeft direct uitwerking bij ontvangst), ofwel per aangetekend schrijven (heeft uitwerking de derde werkdag - incl. zaterdag - na het versturen ervan, tenzij de geadresseerde het tegendeel kan bewijzen).

Alles wat aangaande de opzegtermijn in een briefje staat die bij de werkgever wordt getekend, heeft geen enkele rechtsgeldige waarde.
Best een copy van zo'n 'briefje' vragen, zodat men u achteraf geen onwettige afwezigheid zou kunnen aanwrijven.
En dergelijke brief aftekenen 'voor ontvangst', niet 'voor akkoord'.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”