ontslagen... maar het blijft mij achtervolgen

4ringsdude
Topic Starter
Berichten: 274

ontslagen... maar het blijft mij achtervolgen

#1 , 30 nov 2010 16:58

Ik werd na 14 maand dienst ontslagen. De reden die opgegeven werd in mijn ontslagbrief was reorganisatie. In diezelfde brief stond dat de werkgever mij alle nog tegoeden zo spoedig mogelijk zouden storten zoals opzeg vergoeding, vakantiegeld enz... Dat gebeurde de vrijdag. De maandag middag kreeg ik een aangetekende brief in de bus waarin ik gebreke werd gesteld wegens afwezigheid op het werk zonder dit te melden. Ik belde direct mijn ex.werkgever met de vraag wat dit betekende en kreeg te horen dat het niet was omdat ik ontslagen was dat ik niet meer moest komen werken. Ik begreep haar eerst niet direct want ja de vrijdag lig ik buiten en ineens moest ik terug gaan werken???? maar ze bedoelde dus mijn opzeg periode van 3 maand. Ik zei dat ze in haar brief geschreven had dat ze alle vergoedingen zo snel mogelijk zouden storten en dat er ook nergens sprake was van een opzegtermijn waar ik nog moest werken. Ze zei aan de telefoon dat dit een foutje was en dat de nieuwe brief klaar lag om te ondertekenen waar er dus wel een opzeg periode op stond. Natuurlijk was ik niet akkoord om dit te tekenen. Zeker na de manier hoe ze mij aan de telefoon behandelde.
Ben naar de vakbond gegaan en alles is uiteindelijk in orde gekomen. Ze hebben mij in enkele stappen uitbetaald maar na 3 maand was alles eindelijk in orde op 1 bijdrage van een verzekering na. Maar dat heb dan maar ook zo gelaten omdat ik die miserie beu was en verder wou gaan...

Vorige maand was ik ergens gaan solliciteren en ze hadden daar een positief beeld over de toekomstige samenwerking. Alles zag er dus goed uit. ik kreeg een rondleiding en zelf alle info over wanneer ik mocht beginnen. 2 dagen voordat ik zou beginnen had ik nog steeds niets gehoord voor mijn contract. ik besloot te bellen en daar kreeg ik te horen dat ze mij toch niet meer zo een goede kandidaat vonden. Zonder er veel meer over te zeggen...

2 weken later mocht ik een andere sollicatatie gesprek doen ergens anders. Daar waren ze ook even enthousiast en het zag er ook heel goed uit. Ze hadden tijdens het gesprek gevraagd of ze bij mijn vorige werkgevers mochten informeren, wat dus in mijn ogen geen probleem was daar ik 2 keer door reorganisatie ontslagen werd in mijn 15 jaar tewerkstelling (zonder 1 dag werkloos te zijn)
Maar ook daar bleef het de dagen en weken erna stil. Ik belde om te informeren en ook daar was ik ineens niet meer geschikt.

Nu ben ik heel toevallig iemand tegengekomen die daar wel is aangenomen en we hebben wat staan praten. Nu weet ik niet of het klopt of niet, maar ze zouden hem gezegd hebben dat ze naar mijn laatste werkgever gebeld hadden en dat die daar gezegd hebben dat ik ontslagen was omdat ik de firma ettelijke duizenden euro gekost heb door een zending te verliezen. Wat dus helemaal niet juist is.

Maar ik heb dus nu meer dan een vermoeden dat mijn ex. werkgever mij dus telkens zwart maakt als ze hen belle om te horen hoe ik was bij hem.
Als ik dat zou kunnen bewijzen, kan ik dan verdere stappen ondernemen tegen mijn ex. werkgever? Want dit is schandalig. Ze ontnemen mij niet enkel mijn kansen in deze specifieke sector, maar ze zorgen er ook voor dat ik aan dit tempo ook nog problemen ga hebben met de RVA want ik ben 6 maand thuis...

Wie heeft er hier raad voor mij?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
xena

#2 , 30 nov 2010 18:10

verzwijg de laatste tewerkstelling bij je volgende sollicitatie

jefke007
Berichten: 1812

#3 , 30 nov 2010 18:47

verzwijg de laatste tewerkstelling bij je volgende sollicitatie
Een gat van 14 maanden in je CV daar gaan ze wel vragen overstellen hoor

Reclame

4ringsdude
Topic Starter
Berichten: 274

#4 , 30 nov 2010 19:21

Inderdaad... een paar maand dat zou nog lukken, maar 14 maand is wel teveel om te verzwijgen. En een onvolledige CV is geen correcte CV en dus op basis hiervan zou een toekomstige werkgever mij wel kunnen pakken als hij erachter komt. Dus is zeker geen optie.

xena

#5 , 30 nov 2010 20:07

en dus op basis hiervan zou een toekomstige werkgever mij wel kunnen pakken als hij erachter komt. Dus is zeker geen optie.
een sollicitant heeft in bepaalde gevallen het recht te liegen

ganapathi tantra
Berichten: 1340

#6 , 01 dec 2010 12:13

en dus op basis hiervan zou een toekomstige werkgever mij wel kunnen pakken als hij erachter komt. Dus is zeker geen optie.
een sollicitant heeft in bepaalde gevallen het recht te liegen
dan zou zo een sollicitant rechtsomkeer kunnen maken. Kom ik daarna te weten dat er niet netjes is gespeeld dan kunt ge ook gaan.
Eén van de basis elementen in de verhouding werknemer werkgever is vertrouwen. Als dat al niet meer kan waar sta je dan.
Bij navraag moet alles getoest worden aan de verschillende bronnen. De info die ik krijg van jou is van grote waarde. Als je die
achterhoud dan verstoord die al de relatie al op voorhand.
vanuit standpunt van de werkgever is een liegende sollicitant geen referentie en ook één van de eerste redenen om u geen werk
aan te bieden.
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#7 , 01 dec 2010 17:07

en dus op basis hiervan zou een toekomstige werkgever mij wel kunnen pakken als hij erachter komt. Dus is zeker geen optie.
een sollicitant heeft in bepaalde gevallen het recht te liegen
niet in dit geval.

4ringsdude
Topic Starter
Berichten: 274

#8 , 02 dec 2010 00:18

Stel dat ik iemand mijn ex. werkgever laat bellen en dat die persoon zich voor doet als iemand van de personeelsdienst van een bestaand bedrijf... Met de vraag hoe ik was op de werkvloer maar dat het volledig gesprek wordt opgenomen. Als uit dat gesprek blijkt dat ze mij zwart maakt kan ik dan stappen ondernemen? Of is dat geen wettelijk bewijs daar ze geen goedkeuring gaf voor deze opnamen?

xena

#9 , 02 dec 2010 06:23

en dus op basis hiervan zou een toekomstige werkgever mij wel kunnen pakken als hij erachter komt. Dus is zeker geen optie.
een sollicitant heeft in bepaalde gevallen het recht te liegen
niet in dit geval.
ga ik nog eens opzoeken , ik dacht van wel

4ringsdude
Topic Starter
Berichten: 274

#10 , 07 dec 2010 13:21

@ Xena: Heb je al iets gevonden?

grtz
Steve

xena

#11 , 07 dec 2010 14:11

@ Xena: Heb je al iets gevonden?

grtz
Steve
http://www.laga.be/publications/downloa ... itment.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
http://content.jobat.be/nl/artikels/sol ... oor-de-kat" onclick="window.open(this.href);return false;
Maar ook als sollicitant heb je ‘spreekplicht’ over alle informatie over jezelf die relevant is voor de functie

de vraag is hoe je werkgever rechtmatig aan die info kan komen gelet op de wet op de privacy als u die niet levert .

ganapathi tantra
Berichten: 1340

#12 , 07 dec 2010 21:17

Met andere woorden Xena u verdedigt als vakbondsman de leugen om aan een job te geraken ?
Ik vind dat vakbonden tegenwoordig nogal goede signalen geven als men ook eens kijkt naar
de diverse pesterij dossiers .
Wie geen fout heeft begaan hoeft niks te vrezen. Een toekomstige werkgever is zelf wel in staat
een oordeel te vellen als je alle info verschaft en hoeft daar persé niet voor naar uw vorige te
bellen. Hoogstens kan hij zijn oor eens te luisteren leggen en het verhaal toetsen aan zijn eigen
verhaal en het onderhoud die hij/zij heeft gehad met de sollicitant(e) Al die mumbo jumbo over
privacy in dergelijk stadium is een drogreden om zaken te verhullen of weg te steken. Onenigheid
met een vroegere werkgever is voor mij nooit een reden geweest of zal het zijn om een toekomstige
werkkracht te beoordelen of te veroordelen. Soms krijgen mensen over de tijd heen een menings
verschil gewoon door evolutie. Mensen wisselen ook van plaats. Wie tien jaar voorbeeldig werkt
maar een met een nieuwe overste, directeur of dergelijke wordt geconfronteerd of tijdelijke persoon
lijke problemen heeft kan zijn ontslag krijgen. Als daar navraag wordt opgedaan zal niemand daar
een probleem mee hebben. Heb je een diefstal gepleegd en misbruik je de wet op de privacy om
daar onderuit te komen ben je het niet waard om gehoord te worden
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

xena

#13 , 08 dec 2010 06:38

Met andere woorden Xena u verdedigt als vakbondsman de leugen om aan een job te geraken ?
en hoe zit het met de politiekers die een belangrijk mandaat en een voorbeeld functie hebben , vertel eens of die leugen-vrij zijn

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#14 , 08 dec 2010 07:25

Ik vermoed niet dat ganapathi tantra een politieker is, dus het is nogal onzinnig om iemand te counteren met feiten waar hij zelf geen enkele invloed op heeft.

Liegen mag niet, tenzij er echt geen andere mogelijkheid is om je rechten te vrijwaren. Het lijkt me voor de OP beter om openlijk zijn C4 (met melding van reorganisatie) erbij te steken en enkel het contactadres van zijn vorige werkgevers (en niet de laatste) te vermelden. Willen ze dan bellen naar het vorige bedrijf, kan hij dan wél het telefoonnummer geven en erbij vermelden dat je vermoed dat ze iets anders gaan zeggen.

ganapathi tantra
Berichten: 1340

#15 , 08 dec 2010 07:49

Met andere woorden Xena u verdedigt als vakbondsman de leugen om aan een job te geraken ?
en hoe zit het met de politiekers die een belangrijk mandaat en een voorbeeld functie hebben , vertel eens of die leugen-vrij zijn
dit is natuurlijk een argumentatie die kant noch wal raakt. Het is niet omdat de ene verkeerd doet dat het daarom een vrijgeleide zou zijn voor een ander. Uw instelling lijkt mij niet de juiste te zijn en duid als u antwoord als vakbondsafgevaardigde een bewijs van een soort malaise aa die dit ge-
dachtengoed nastreeft ipv te bestrijden.

ik ben idd geen politieker maar een zelfstandige/zaakvoerder. Mijn "voetvolk" om eens een jennende benaming te gebruiken hoeft voor zijn vragen en
problemen niet eens naar een vakbond te gaan. Meerderheid weet ondertussen dat ze meer aan mij hebben als ethisch ondernemer dan de zogezegde verdedigers van het werkvolk. Veel vakbonden zijn ondertussen vergeten dat ze het bij hun basis allang hebben verkorven en ze er alleen nog zijn
voor eigen postjes en de verzuiling. Ik zie bij stakingen nog altijd meer mensen aan het werk dan op picket. De vakbond stond vroeger voor de echte verdediging en bescherming van de werknemer. Vandaag de dag gaat het gewoon altijd maar om meer meer en nog eens meer. Maar geen enkele vakbond die zich vraag stelt wie dit allemaal blijft betalen. Of denken ze nu echt dat het die paar multinationals zijn die het zullen doen. De economie van dit land draait daar niet op hoor. De overroepen stakingen van vakbonden bij de grote multinationals zijn zeker een vast niet representatief voor
de tevredenheid van gemiddelde werknemer en werkgevers die tot vandaag nog altijd te vinden zijn bij de echte motor van de economie zijnde de KMO bedrijven.
Voor mijn part mogen ze hier verkondigen wat ze willen maar wie mijn vertrouwen schaad in de relatie werkgever/nemer gaat er onherroepelijk uit.
Een werknemer die mij een paar duizend euro zou lichter maken en waar achteraf van blijkt dat de enige drijfveer een of ander sociaal drama is (bvb ziekte kind met erg dure behandeling) kan bij mij op heel wat meer bijval reken dan één of ander soort gespuis dat zijn collega's intimideert of pest. Ik prijs mij zeer gelukkig dat mijn bedrijf gelukkig klein genoeg is om geen vastgeroeste vakbondsdelegue te moeten hebben. Want als die een stelling
voor zich zelf of een ander verdedigen dat liegen een verdedigbaar recht is in een werkrelatie dan is het wel helemaal fout aan het gaan
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”