6 weken opzegtermijn, kalenderweken of werkweken?

Aniya
Topic Starter
Berichten: 2

6 weken opzegtermijn, kalenderweken of werkweken?

#1 , 29 nov 2010 08:24

beste allemaal,

Mijn man heeft vorige week donderdag 24-11-2010 zijn ontslag gegeven in proefperiode.
Tijdens zijn aanwerving is er een speciale clausule in de arbeidsovereenkomst gezet dat er na 6 maanden proefperiode toch al 6 weken opzegtermijn zouden gelden. De officiele proefperiode is pas voorbij na 1 jaar dienst.

Zijn werkgever heeft geweigerd zijn ontslag te laten ingaan zoals eigenlijk hoort bij een proefperiode, zijnde de dag na de kennisgeving, maar wil deze pas laten ingaan op 1-12-2010.
Gezien 1 december op een woensdag is, vroegen wij ons nu af tot wanneer juist deze 6 weken opzegtermijn duurt?
Volgends de werkgever is dit t/m 15-01-2010, klopt dit?
(naar mijn gevoel zou dit 07-01 of 11-01 moeten zijn afhankelijk of het gaat om werkweken of kalenderweken opzeg)

Alvast bedankt voor het advies.

mvg,
Aniya

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 29 nov 2010 09:52

beste allemaal,

Mijn man heeft vorige week donderdag 24-11-2010 zijn ontslag gegeven in proefperiode.
Tijdens zijn aanwerving is er een speciale clausule in de arbeidsovereenkomst gezet dat er na 6 maanden proefperiode toch al 6 weken opzegtermijn zouden gelden. De officiele proefperiode is pas voorbij na 1 jaar dienst.
Een werkgever heeft niet zelf te bepalen hoelang de proefperiode duurt. Een opzeg van 1 jaar is enkel mogelijk bij een jaarloon van 36.355 € of hoger. Als dit niet het geval is, is de proefperiode 6 maand, ondanks wat het contract vermeld (clausules die afbreuk doen aan de rechten van de werknemer, zijn nietig).

Als de proefperiode toch correct is (en het jaarloon dus 36.355 € of hoger is), moet de wettelijke opzeg tijdens proefperiode gerespecteerd worden, en dit is nog steeds 7 dagen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”