Sollicitatieverlof: waarvoor mag je het gebruiken?

Gebruiker21
Topic Starter
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

Sollicitatieverlof: waarvoor mag je het gebruiken?

#1 , 26 nov 2010 16:55

Ik kreeg van iemand deze vraag: Iemand heeft zijn ontslag gegeven na eerst een andere werkgever gevonden te hebben. Deze persoon heeft tijdens zijn ontslagperiode recht op een aantal sollicitatiedagen. Nu is de vraag: waarover mogen deze gebruikt worden. De persoon in kwestie heeft immers een nieuwe job en moet in principe niet meer gaan solliciteren. Mogen deze dagen echter gebruikt worden om:

1. Nog een aantal papieren bij de nieuwe werkgever in orde te gaan brengen?
2. De bedrijfswagen die de nieuwe werkgever ter beschikking stelt te gaan bestellen?
3. Op uitnodiging van de nieuwe werkgever reeds informeel kennis te maken met de nieuwe collega's.
4. ...

Wat wordt verstaan onder "solliciteren"? Alle activiteiten die tot doel hebben je volgende "werkomgeving" in orde te brengen? Of echt het solliciteren zelf (= langsgaan en proberen aan een job te geraken). Hoe bewijs je dat laatste?

Stel dat je nieuwe werkgever zegt: het contract wordt pas getekend nadat je eerst die papieren in orde gebracht hebt, de wagen gekozen, kennis gemaakt met collega's, enz... Kan je er in dat geval sollicitatieverlof voor opnemen?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 26 nov 2010 21:05

Art. 41 Tijdens de opzeggingstermijn mag de werknemer, onder de bij de artikelen 64, 85 en 115 bepaalde voorwaarden, met behoud van loon van het werk wegblijven om een nieuwe dienstbetrekking te zoeken.

als hij deze gevonden heeft mag hij sollicitatieverlof dus niet gebruiken om de praktische zaken te regelen.

Gebruiker21
Topic Starter
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#3 , 29 nov 2010 09:13

Art. 41 Tijdens de opzeggingstermijn mag de werknemer, onder de bij de artikelen 64, 85 en 115 bepaalde voorwaarden, met behoud van loon van het werk wegblijven om een nieuwe dienstbetrekking te zoeken.

als hij deze gevonden heeft mag hij sollicitatieverlof dus niet gebruiken om de praktische zaken te regelen.

Wat indien de nieuwe werkgever dit regelen van de praktische zaken aanziet als onderdeel van het solliciteren en enkel de arbeidsovereenkomst wil tekenen nadat die praktische zaken geregeld zijn?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

xena

#4 , 29 nov 2010 11:52

Art. 41 Tijdens de opzeggingstermijn mag de werknemer, onder de bij de artikelen 64, 85 en 115 bepaalde voorwaarden, met behoud van loon van het werk wegblijven om een nieuwe dienstbetrekking te zoeken.

als hij deze gevonden heeft mag hij sollicitatieverlof dus niet gebruiken om de praktische zaken te regelen.

Wat indien de nieuwe werkgever

burgerlijk wetboek 21/3/1804
Art. 1134. Alle overeenkomsten die wettig zijn aangegaan, strekken degenen die deze hebben aangegaan, tot wet. Zij kunnen niet herroepen worden dan met hun wederzijdse toestemming of op de gronden door de wet erkend.
Zij moeten te goeder trouw worden ten uitvoer gebracht.

dit is een onderdeel van de arbeidsovereenkomst met je huidige werkgever niet met je volgende werkgever

Gebruiker21
Topic Starter
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#5 , 29 nov 2010 14:38

burgerlijk wetboek 21/3/1804
Art. 1134. Alle overeenkomsten die wettig zijn aangegaan, strekken degenen die deze hebben aangegaan, tot wet. Zij kunnen niet herroepen worden dan met hun wederzijdse toestemming of op de gronden door de wet erkend.
Zij moeten te goeder trouw worden ten uitvoer gebracht.

dit is een onderdeel van de arbeidsovereenkomst met je huidige werkgever niet met je volgende werkgever
Dit doet weinig ter zaken, niet? Je hebt recht om dit verlof op te nemen om te "solliciteren" of ander werk te "(be)zoeken". Een sollicitatieprocedure bestaat in veel gevallen uit een aantal gespreksrondes voor de arbeidsovereenkomst getekend wordt. Die gepsreksrondes zijn dus zeer zeker sollicitatie-activiteiten.

Maar wat met dingen die uw nieuwe werkgever geregeld wil zien vooraleer je een arbeidscontract krijgt? Voor mij vallen die ook onder het "sollicitatie-proces". Immers: je krijgt pas dat andere werk na die exta "bezoeken" aan de nieuwe dienstbetrekking.

Op zich komt het hier op neer: is het te kort door de bocht door te zeggen: Alle gesprekken en afspraken die je moet uitvoeren bij een potentiële werkgever om tot een getekende arbeidsovereenkomst te komen, wordt aanzien als "solliciteren"?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

xena

#6 , 29 nov 2010 16:19

volgens de huidige rechtspraak heb je geen recht meer op solicitatieverlof als je reeds ander werk hebt

met wat jij moet regelen met je volgende werkgever hoeft je huidige werkgever geen rekening te houden

Gebruiker21
Topic Starter
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#7 , 30 nov 2010 14:05

volgens de huidige rechtspraak heb je geen recht meer op solicitatieverlof als je reeds ander werk hebt

met wat jij moet regelen met je volgende werkgever hoeft je huidige werkgever geen rekening te houden
Je zegt: "als je reeds ander werk hebt". Maar zolang je arbeidscontract niet getekend is, HEB je nog geen ander werk. Vandaar dat ik die andere dingen nog onder het solliciteren reken. Immers: als je die andere dingen NIET kan regelen, heb je GEEN ander werk.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#8 , 01 dec 2010 17:11

een mondelinge arbeidsovereenkomst is ook een arbeidsovereenkomst. Dus als de oude werkgever kan bewijzen dat jij al sprak over je nieuwe werkgever, geef je blijk van een mondelinge arbeidsovereenkomst.

Gebruiker21
Topic Starter
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#9 , 06 dec 2010 10:55

een mondelinge arbeidsovereenkomst is ook een arbeidsovereenkomst. Dus als de oude werkgever kan bewijzen dat jij al sprak over je nieuwe werkgever, geef je blijk van een mondelinge arbeidsovereenkomst.
Er is nog geen overeenkomst, zelfs geen mondelinge. In tegendeel, er is mondeling afgesproken dat er MOGELIJK een arbeidsovereenkomst zal zijn als je nog een aantal keren terugkomt naar het bedrijf.

Dus met andere woorden: zolang je tegen je huidige werkgever zegt dat je nog steeds in een "sollicitatieronde" zit met een potentiële werkgever, ben je in je recht om daar sollicitatieverlof voor op te nemen? Wat er exact tijdens die "sollicitatieronde" gebeurt, doet dan weinig ter zake?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#10 , 06 dec 2010 13:25

Vanaf het moment dat de werkgever weet heeft dat je een nieuwe arbeidsovereenkomst hebt, ook al moeten er daar nog formaliteiten voor geregeld worden, is er geen recht meer op sollicitatieverlof.

Als de werkgever het sollicitatieverlof weigert omdat hij er weet dat je reeds een arbeidsovereenkomst hebt, kan je dit voor de rechtbank proberen te trekken. Indien de werkgever overtuigend kan argumenteren dat hij er weet van heeft dat je reeds beruste in een nieuwe arbeidsovereenkomst, zal hij dat verlof rechtmatig geweigerd hebben.

Indien hij dit niet kan, had je recht op dat verlof (en de uitbetaling van de uren afwezigheid indien de werkgever dit nog niet gedaan heeft).

In het geval dat je hier beschrijft: "De persoon in kwestie heeft immers een nieuwe job" en de vragen die je stelde, heeft de werknemer géén recht op sollicitatieverlof. Het staat immers vast dat hij een nieuwe job heeft en hij maakt uit geen enkel punt het vermoeden hard dat hij nog naar werk zoekt.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”