collega wilt mij buiten krijgen

ditoke
Topic Starter
Berichten: 49

collega wilt mij buiten krijgen

#1 , 20 nov 2010 08:43

Sinds enige tijd werk ik voor eenbedrijf dat alluminium tubes maakt heb een vast contract
ik werk dus samen met een collega die heel erg profiteerd van de situatie
deze heeft een contract waarin vliegende uren vermeld zijn
Dus deze collega komt en gaat wanneer deze zin heeft
sinds enige tijd heb ik opgemerkt dat deze ook vertrekt naar ? terwijl deze dan niet uittikt en dan een paar uur later weer komt opdagen
ik heb hierover gesproken met de productie manager
wat ook is is dat deze collega soms 45 minuten of langer zit te bellen naar vrienden van hem en veel persoonlijke emails verstuurd naar kennisen

op een gegeven ogenblik werd ik hier echt zo gefrustreerd van dat deze collega de kantjes eraf liep dat ik hier over sprak met andere collega,s
maar natuurlijk kun je eigenlijk deze niet vertrouwen en kwam dit die collega ter sprake
Dus alles wat ik zei was gelogen en ik probeerde de mensen tegen hem op te zetten

dus deze is toen naar de dochter van de baas gestapt
met verhaal ik probeer de mensen tegen hem op te zetten ik verspreid leugens over deze collega
de dochter van de baas zei hij moet veel voor het bedrijf weg en komt er op neer dat zij hem eigelijk wel gelooft
eigenlijk kan hij in de ogen van de baas en zijn dochter niks verkeerds doen
hij is dan redelijk mondig en weet zich overal heel goed uit te praten
nu kwam ik gisteren aan en hij begon gelijk mij uit te dagen door te zeggen ge gaat hier buiten en ik schijt op uw kop als ook heel dicht naar me toe komen in de hoop dat ik hem een klap zou geven.
ben hier verder niet op ingegaan maar als je dan aan een collega vraagt die dit hoorde om als getuige op te treden doen ze alsof hun neus bloed en weten ze van niks en bemoeien ze zich nergens mee

toen de dochter van de baas er bij stond afgelopen donderdag kreeg ik er geen woord tussen op het moment dat ik wat zei viel hij me in de reden en kreeg ik gewoon de tijd niet om iets te zeggen
zijn antwoord was ik of hij
en mits hij toch eigelijk wel het lievelingetje is en veel maar mag dan andere denk ik gewoon dat ik een van de dagen mijn c4 met een reden ga krijgen die niet juist is
wat zou ik hieraan kunnen doen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JohnD
Berichten: 3580

#2 , 20 nov 2010 11:24

Je enige hoop is de steun van die productiemanager. Wat zegt die ervan ? Dat je van anderen die op die zaak werken geen steun mag verwachten had je toch op voorhand al kunnen weten. Als die dochter van je werkgever er geen graten in ziet, had je het in feite daarbij moeten laten. Als zij hieraan niets willen doen is dat toch hun zaak ? Sommige bazen willen wel eens een oogje dichtknijpen voor werknemers die het niet zo nauw nemen. Jij gaat dat dan aan de grote klok hangen. Het is idd. mogelijk dat je je C4 zal krijgen met een drogreden.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

xena

#3 , 20 nov 2010 11:33

ik heb één ding geleerd je hebt ze overal bij elke firma als je er tegen vecht verlies je altijd het enige wat je kan doen tegen zulke lui is kl***ten . ze kunnen het goed uitleggen maar doorgaans moet je hun fouten oplossen en schuiven ze de schuld in uw schoenen . en weet je over zo'n lui zijn al studies gemaakt en weet je zij brengen het verst in hun loopbaan .
tussen de lijnen kan je verstaan dat je heel begaan bent met je job en je baas weet dit ook en zal je nog niet te rap afdanken dus niet vooruit lopen op de zaken , en als er een slechte C4 zou komen zijn de procedures zeer streng om dit te rechtvaardigen , zie maar naar het nieuws deze week pesten gefilmd dus onomstotelijk bewezen en toch verliest de werkgever . een werkgever zal dus niet zomaar naar deze middellen grijpen om u buiten te zetten .

Reclame

ditoke
Topic Starter
Berichten: 49

#4 , 20 nov 2010 12:54

heb dit dus al besproken met de productie manager die zegt we van ik heb alle vertrouwen in u maar de baas beslist natuurlijk nog altijd en mits de vakbonds delegees naar de pijpen van de baas springen en niks durven zeggen
mijn andere collega,s allemaal reclameren ze wel over die gast maar uiteindelijk schijten ze in hun broek en mits deze gast er ook van overtuigd is dat als hij er niet is alles in het honderd loopt en dat hij alles regelt op de werkvloer en hij ook maar bij het minste of geringste bij de baas staat
word er gewoon misselijk van als iemand niet correct is en er van profiteerd wnt uiteindelijk moeten ik en mijn collega,s harder werken om dit gat op te vullen
dat hij een contract heeft waarbij hij zijn uren vrij kan kiezen dat laat me eigelijk gewoon koud maar dat opeens spoorloos verdwijnen en dan zijn uren door laten lopen en dan gewoon durven zeggen ik doe weet ik hoeveel over uren daar krijg ik het gewoon van.
En dan ook al die dingen die goed gaan bij de baas de credits ervoor durven opstrijken met ik heb dit gedaan en dat maar owee als er iet verkeerd gaat dan heeft hij nooit iets gedaan en is het gewoon altijd de schuld van een ander
heb dus al wel een paar copies van mails die hij naar zijn maten verstuurd kunnen copieen en afgegeven maar baal ervan dat hij zo slim is om de prive nummers die hij belt op kosten van de firma te verwijderen
en het ergste is omdat hij weet dat ik weet hoe hij zijn gang gaat hij gewoon vlak af zegt van bewijs het maar da kunt ge niet en dan nog zo een achterbakse glimlach er bij opzetten en dan nog durft te zeggen wie gaan ze geloven jou zeker niet want als ik weg ben dan kunnen ze de deuren hier sluiten
en dat enkel omdat hij af en toe is met de camion rijd en een lading bij een firma afleverd waar hij dan een hele dag voor nodig heeft dus een ritje van ternat naar beerse duurd bij hem ongeveer 6 uur
maar ik zal wel zien wat er gebeurd en is het negatief kan ik enkel maar hopen dat ik zo snel mogelijk terug een job vind
waarbij er niet zulke profiteurs rondlopen

Vandebos
Berichten: 16087

#5 , 20 nov 2010 15:32

Klinkt me als een zeer bekende situatie in de oren. Hou eens schriftelijk zijn uren bij? wanneer hij vertrekt, toekomt etc etc.
Idem voor fouten van hem die jullie mogen oplossen...
Tegen bedreigingen bestaat er en simpel wapen, het dictafoontje met speldknop microfoon. Voor een kleine € 50 heb je tegenwoordig een degelijk digataal spul dat 10 uur opnametijd heeft. Voor audioopnames is het voldoende dat één van de partijen toestemming tot opname geeft... diegene die opneemt heeft hier meestal geen bezwaar tegen...

JohnD
Berichten: 3580

#6 , 20 nov 2010 17:32

... tussen de lijnen kan je verstaan dat je heel begaan bent met je job en je baas weet dit ook en zal je nog niet te rap afdanken dus niet vooruit lopen op de zaken
duidelijk xena de TS is begaan met zijn job, maar je kan er donder op zeggen dat 99% van de werkgevers enkel geinteresseerd is in een goed draaiend bedrijf. Een storende factor word verwijderd. Op dit ogenblik is spijtig genoeg de TS de storende factor. Die andere persoon die al eens een aantal xtra koffiepauses per dag pakt, je maakt me niet wijs dat niemand dat wist vooraleer de TS dat melde. Dus men heeft dat laten begaan met opzet omdat men hem nodig had vermoed ik. Skills daar gaat het om. Ik heb zelf ooit in een bedrijf gewerkt waar de directeur ontslagen werd wegens fraude en diefstal; wel die had 's anderendaags een andere job. ,
... en als er een slechte C4 zou komen zijn de procedures zeer streng om dit te rechtvaardigen
Juist, die zeer strenge procedure is geldig voor ontslag op staande voet, waar de reden of oorzaak of feiten, dacht ik, niet langer dan zo'n 48h mogen gebeurd zijn. In dat geval met die pesterijen kon dus nooit een onmiddelijk ontslag gemotiveerd worden omdat de feiten te lang geleden gebeurd waren, de rechter kon niet anders dan de vrijspraak en de vergoeding toekennen. Als hij dat niet gedaan had zou heel de wetgeving rond het onmiddellijk ontslag met de voeten getreden zijn. Een normaal ontslag kan TS steeds nog krijgen. Zijn werkgever zal wel niet zo dom zijn om de juiste reden daarop te zetten. Die werkgever van dat pesterijgeval had zeker moeten weten dat hij die man nooit een onmiddellijk ontsla had kunnen geven omdat de feiten te lang geleden gebeurd waren.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

xena

#7 , 20 nov 2010 20:25

3 werkdagen de tijd vanaf de feiten bekend zijn , maar er is de mogelijkheid deze termijn te schorsen om de resultaten van een (gerechtelijk)onderzoek af te wachten men heeft dus tijd genoeg maar men moet dan wel de juiste procedure volgen

xena

#8 , 20 nov 2010 20:32

Klinkt me als een zeer bekende situatie in de oren. Hou eens schriftelijk zijn uren bij? wanneer hij vertrekt, toekomt etc etc.
Idem voor fouten van hem die jullie mogen oplossen...
Tegen bedreigingen bestaat er en simpel wapen, het dictafoontje met speldknop microfoon. Voor een kleine € 50 heb je tegenwoordig een degelijk digataal spul dat 10 uur opnametijd heeft. Voor audioopnames is het voldoende dat één van de partijen toestemming tot opname geeft... diegene die opneemt heeft hier meestal geen bezwaar tegen...
en waaruit kan je het recht lenen om een collega te controleren als dit geen deel uitmaakt van uw arbeidsovereenkomst

xena

#9 , 20 nov 2010 20:49

maar ik zal wel zien wat er gebeurd en is het negatief kan ik enkel maar hopen dat ik zo snel mogelijk terug een job vind waarbij er niet zulke profiteurs rondlopen
gaat niet je hebt ze overal behalve aan de haven krijgen zulke gasten op hunnen donder
even berusten in de zaak, goed nadenken, niet tegen vechten maar er uw plezier in hebben

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#10 , 20 nov 2010 21:32

Klinkt me als een zeer bekende situatie in de oren. Hou eens schriftelijk zijn uren bij? wanneer hij vertrekt, toekomt etc etc.
Idem voor fouten van hem die jullie mogen oplossen...
Tegen bedreigingen bestaat er en simpel wapen, het dictafoontje met speldknop microfoon. Voor een kleine € 50 heb je tegenwoordig een degelijk digataal spul dat 10 uur opnametijd heeft. Voor audioopnames is het voldoende dat één van de partijen toestemming tot opname geeft... diegene die opneemt heeft hier meestal geen bezwaar tegen...
en waaruit kan je het recht lenen om een collega te controleren als dit geen deel uitmaakt van uw arbeidsovereenkomst
hij controleert de collega niet, hij neemt gewoon alles op. Bij discussies tussen werknemer en werkgever kan dit dan gebruikt worden. Niet om iemand anders te controleren, wel om jezelf te beschermen.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#11 , 20 nov 2010 21:34

Juist, die zeer strenge procedure is geldig voor ontslag op staande voet, waar de reden of oorzaak of feiten, dacht ik, niet langer dan zo'n 48h mogen gebeurd zijn. In dat geval met die pesterijen kon dus nooit een onmiddelijk ontslag gemotiveerd worden omdat de feiten te lang geleden gebeurd waren, de rechter kon niet anders dan de vrijspraak en de vergoeding toekennen. Als hij dat niet gedaan had zou heel de wetgeving rond het onmiddellijk ontslag met de voeten getreden zijn.
even opmerken dat het probleem eigenlijk vooral was dat de vakbondsmedewerker wél ontslagen werd, maar de persoon met het grootste aandeel in de feiten niet. De rechtbank weet het ontslag dan ook aan het mandaat dat die persoon had.

JohnD
Berichten: 3580

#12 , 21 nov 2010 06:49

OK, heb het niet van zo nabij gevolgd, maar ik houd mijn hart vast voor het precedent dat zou kunnen geschapen worden door een rechtbank, in het voordeel van werknemers, als die tijdspanne van 36 uur sedert de feiten niet zo nauw zou dienen gerespecteerd te worden als element om een onmiddellijk ontslag te rechtvaardigen. Ik moet dus spijtig genoeg zeggen dat het een geluk is dat de rechtbank het onmiddellijk ontslag verworpen heeft.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#13 , 23 nov 2010 10:26

Ik begrijp dat het frustrerend is als jij je werk zo goed mogelijk doet, en anderen er de kantjes vanaf lopen. Maar op zich is dit het probleem van het bedrijf of van de baas, niet van jou. Volgens mij vind je in veel bedrijven mensen die de kantjes er vanaf lopen, maar zolang dit geen negatieve invloed op je eigen werk heeft (bijvoorbeeld: jij krijgt projecten niet op tijd rond omdat die collega zijn werk niet doet), zou ik mij daar zelf niet te veel in moeien.

Op een vorig bedrijf waar ik werkte was ook een werknemer die net echt veel uitvreette. Ik heb éénmaal eerlijk mijn mening over die collega gegeven omdat mijn baas hiernaar vroeg (ik heb gezegd: "Kijk, die collega presteert op een dag dit en dit, terwijl alle anderen hier dit op 2 uur kunnen."). Die werknemer werkt er volgens mij nog steeds (voor alle duidelijkheid.: ik ben zelf in de beste verstandhouding opgestapt, omdat ik ergens anders veel meer kon verdienen. Had dus niets met die collega te maken. In tegendeel, op persoonlijk vlak kwam ik daar goed mee overeen). Maar op dat moment is het het probleem van de baas, niet dat van mij. Ikzelf probeer mijn werk zo goed mogelijk te doen, zonder naar een ander te kijken. Er waren er daar immers ook die minder dan mij betaald kregen, maar veel bekwamer en productiever waren (en er waren er die meer verdienden en minder productief waren, ook).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

ditoke
Topic Starter
Berichten: 49

#14 , 26 nov 2010 14:57

Wat ik dus verleden week vermoede is gebeurd deze middag op 13 uur moest ik bij de productie manager komen en ik kreeg te horen dat ik gelijk kon beschikken.
ze vroegen mij o mijn ontslag papieren te tekenen wat ik geweigerd heb deze ga ik dus per post toegestuurd krijgen.
De reden was heel simpel omdat ik over mijn collega tegenover 2 andere collega,s had gesproken nu de sfeer zo negatief was moest de directie een keuze maken tussen mijn collega en mij en zij hebben besloten mijn collega in dienst te houden
maar dit hebben ze dus deze week besloten maar vreemde is wel dat ze me net bij zich roepen nu mijn delegee van de vakbond technisch werkeloos thuis zit en alle andere delegees op vrijdag niet werken
mijn collega was deze week elke dag op tijd altijd stipt 8 uur en deze was mij deze week goed aan het zieken maar telkens als er niemand bij was en deze wist mij dinsdag al te vertellen dat ik vandaag mijn c4 ging krijgen

nadat ik mijn delegee gebeld had deze zei medat het waarschijnlijk al tegen hem was gezegd anders zou hij dit nooit hebben kunnen weten en omdat deze in de bovenste schuif ligt
terwijl mijn delegee nog van niks wist
hij zegt dat ze het gewoon heel smerig hebben aangepakt
moet verder mijn opzeg ook niet doen krijg die gewoon uitbetaald mijn delegee zei me dat ik mijn c4 moet afwachten en zien wat de reden is die ze aangeven zouden ze zetten voldoet niet dan is dit een reden om dit ontslag aan te vechten

Lightning

#15 , 26 nov 2010 15:08

Als u uw opzegvergoeding krijgt uitbetaald zijn zowat alle reden goed hoor. Het gaat namelijk niet om ontslag om dwingende reden in dat geval.
Trouwens, hoe zou je dat gaan weerleggen als ze schrijven "voldoet niet"?

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”