Opzegperiode: vakantie - ander werk

Purple
Topic Starter
Berichten: 246

Opzegperiode: vakantie - ander werk

#1 , 16 nov 2010 10:50

Door het terugvallen van werkaanbod zal ik een andere werklocatie krijgen van mijn werkgever. (dit hangt al een jaar in de lucht, maar de beslissing is nabij)

Huidig: 2km van mijn huis (ben er gaan wonen voor deze job)
Toekomst: kempen=>Antwerpen, materiaal ophalen, job ergens in Vlaanderen (limburg-brabant-o/w vlaanderen), materiaal afzetten in Antwerpen, Antwerpen=>kempen.

Resultaat: gemiddeld te presteren werkuren 8-9u + REISTIJD min 3-4u per dag.

Omwille van deze reden wil ik mijn ontslag geven.
Ik begrijp dat ik voor de werkgever moet 'opbrengen', maar deze situatie spreekt me echt niet aan.

Nu de vraag:

Mijn opzeg is 3 maand.

-Ik heb nog 100u vakantie en +500u overuren (goed voor 81 dagen): kan ik deze opnemen tijdens mijn opzeg?
-Mijn opzeg loopt dan tot in 2011: dus weer +32d vakantie => kan ik deze meenemen naar de volgende werkgever?
-Indien ik mijn verlofdagen kan opnemen tijdens opzeg, mag ik dan al aan de slag bij een nieuwe werkgever?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 16 nov 2010 15:55

Als de werkgever een essentiele eenzijdige wijziging van de arbeidsovereenkomst doet, kan JIJ dit beschouwen als een ontslag van zijn kant uit. Een grote wijziging in de lokatie kan beschouwd worden als zo'n eenzijdige essentiele wijziging.

Stap hiermee even naar je vakbond, er zijn waarschijnlijk betere oplossingen dan zelf je ontslag geven.

ivm het concrete antwoord op je vraag:
- ja, je akn deze opnemen tijdens je opzeg.
- enkel je wettelijke dagen vakantie kan je meenemen naar je volgende werkgever, niet je andere dagen verlof
- op je dagen verlof mag je in principe doen wat je wil, dus ook voor iemand anders werken. Tenzij er iets van een concurrentiebeding is.

xena

#3 , 16 nov 2010 17:09

op je dagen verlof mag je in principe doen wat je wil, dus ook voor iemand anders werken. Tenzij er iets van een concurrentiebeding is.
het is de werknemer verboden af te zien van zijn recht op verlof, het verlof opnemen word bekeken per kalenderjaar niet per werkgever

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 16 nov 2010 21:53

het is niet omdat je verlof neemt, dat je niet kan werken die dag bij een andere werkgever. Het verbod om af te zien van zijn recht op verlof is ondergeschikt aan het recht op arbeid.

xena

#5 , 17 nov 2010 01:18

het is niet omdat je verlof neemt, dat je niet kan werken die dag bij een andere werkgever. Het verbod om af te zien van zijn recht op verlof is ondergeschikt aan het recht op arbeid.
jij gaat er van uit dat men verlof genomen heeft
stel zijn opzegperiode loopt in januari en neemt bij de eerste werkgever verlof in januari en gaat werken bij zijn nieuwe werkgever in januari, men word in de loop van het jaar werkloos en men is 1 maand uitkeringsgerechtigd werkloos . denk je dat de rva geen rekening zal sturen om zijn uitkering terug te storten volgens uw mening heeft men toch in januari verlof genomen en naar mijn bescheiden mening zal de rva desnoods via de rechtbank de uitkering terugvorderen . want men heeft geen verlof genomen

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 17 nov 2010 20:01

werkgever 1 zal een attest afleveren op het einde van zijn tewerkstelling (in januari, in de veronderstelling dat hij die maand al zijn verlof neemt) met de melding dat hij nog 0 dagen wettelijk verlof over heeft. De nieuwe werkgever (werkgever 2) zal dit overnemen, tenzij de werknemer protest aantekent. Er zal uiteindelijk geen attest afgeleverd worden aan de RVA dat hij nog dagen verlof heeft openstaan, dus zal hij het recht hebben op uitkeringen. Hij cumuleert voor die dagen immers géén werkloosheid met ziekteuitkeringen, gezien hij reeds in januari door werkgever 1 zijn enkelvoudig verlof opgenomen heeft en dus niet uitbetaald werd na zijn arbeidsovereenkomst.

Mocht de RVA géén werkloosheidsuitkeringen toekennen, dan zou dit willen zeggen dat hij én in januari door werkgever 1 betaald verlof kreeg én die nog voor de werkloosheid ook moet opnemen, wat niet kan.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”