ontslag nemen tijdens proefperiode

FTAM
Topic Starter
Berichten: 1

ontslag nemen tijdens proefperiode

#1 , 14 nov 2010 18:48

Ik ben momenteel werkzaam als bediende met contract van onbepaalde termijn. Ik zit echter nog wel in de proefperiode (6 maand proef en ondertussen 3 maand bezig). Onlangs heb ik echter een andere aanbieding gekregen die veel interessanter is. Ik weet dat de opzegtermijn 7 dagen bedraagt, maar ik vraag me af of deze ook pas ingaat aan het begin van volgende maand?

bedankt voor de hulp

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 16 nov 2010 08:58

“Art.81.§ 1. Onverminderd...kan de overeenkomst tijdens de proeftijd zonder dringende reden niet eenzijdig worden beëindigd dan met inachtneming van een opzeggingstermijn van zeven dagen...Wanneer een dergelijke opzegging tijdens de eerste maand wordt gegeven, dan heeft de beëindiging ten vroegste op de laatste dag van deze maand uitwerking.”(3 JULI 1978. - Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#3 , 16 nov 2010 15:57

tijdens je proefperiode (en na de minimumduur) geldt de volgende regel:

De kennisgeving van de opzegging gebeurt door de bediende:

- door afgifte aan de werkgever van een geschrift dat door de werkgever voor ontvangst ondertekend wordt;
- bij een ter post aangetekende brief (die uitwerking heeft de derde werkdag na de datum van verzending);
- bij deurwaardersexploot (dat dadelijk uitwerking heeft bij overhandiging van de opzegging door de deurwaarder).

Deze opzeggingstermijn begint te lopen de dag na het ogenblik waarop de opzegging uitwerking heeft.

Reclame

xena

#4 , 16 nov 2010 17:00

Deze opzeggingstermijn begint te lopen de dag na het ogenblik waarop de opzegging uitwerking heeft.
kan je dit ook vertalen in duidelijk verstaanbare taal , dit is toch wat te onduidelijk .

men geeft vandaag zijn ontslag, wanneer begint ten vroegste de opzegtermijn te lopen en wanneer eindigt die . niet vergeten je kan een latere datum opgeven zodat je er voor kan zorgen dat je op een eerste van de maand of een maandag ergens anders kan beginnen . stel dat je opzeggingstermijn afloopt op een woensdag en je pas maandag begint bij je nieuwe werkgever zorg dan dat je deze dagen wettigt door bvb verlof te nemen

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 16 nov 2010 21:56

Deze opzeggingstermijn begint te lopen de dag na het ogenblik waarop de opzegging uitwerking heeft.
kan je dit ook vertalen in duidelijk verstaanbare taal , dit is toch wat te onduidelijk .
het is zoals het er staat: de opzeggingstermijn (van 7 dagen) begint te lopen de dag na het ogenblik waarop de opzegging uitwerking heeft. Dat ogenblik hangt af van welke opzegmogelijkheid je kiest (erboven vermeld met telkens de dag van uitwerking).

xena

#6 , 17 nov 2010 01:54

Deze opzeggingstermijn begint te lopen de dag na het ogenblik waarop de opzegging uitwerking heeft.
kan je dit ook vertalen in duidelijk verstaanbare taal , dit is toch wat te onduidelijk .
het is zoals het er staat: de opzeggingstermijn (van 7 dagen) begint te lopen de dag na het ogenblik waarop de opzegging uitwerking heeft. Dat ogenblik hangt af van welke opzegmogelijkheid je kiest (erboven vermeld met telkens de dag van uitwerking).
toch niet de opzegging begint te lopen op de datum vermeld in de ontslagbrief indien deze te vroeg is, is het ontslag niet nietig maar wordt deze verzet naar de eerst nuttige datum indien de ontslagbrief geen begindatum vermeld van de opzeggingstermijn is het ontslag wel nietig maar het ontslag zelf blijft bestaan met alle (kostelijke) gevolgen vandien . men kan dus perfect maandag ontslag geven per aangetekend schrijven (uitwerking donderdag) en in het ontslag vermelden dat de opzeggingstermijn op (datum van)de volgende maandag begint te lopen . als je er "de dag na het ogenblik" zou inzetten mag je rekenen op een obscuri libelli

arbeidsovereenkomstenwet 3/7/1978
Art. 37. (§ 1.) Is de overeenkomst voor onbepaalde tijd gesloten, dan heeft ieder der partijen het recht om die te beëindigen door opzegging aan de andere.
(Op straffe van nietigheid dient de kennisgeving van de opzegging het begin en de duur van de opzeggingstermijn te vermelden.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#7 , 17 nov 2010 20:04

ik zeg toch ook nergens dat men "de dag na het ogenblik" moet schrijven op je ontslagbrief... ik geef zelfs nergens hier een exacte formulering van hoe je het precies schrijft, ik leg enkel de regel uit.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”