controle indentiteit

error
Topic Starter
Berichten: 4

controle indentiteit

#1 , 10 nov 2010 09:30

Ik heb een vraag

Mijn werkgever zijn echtgenote werkt op een bureau bij een procureur.
Bij iedere nieuwe werknemer word t verleden gecontroleerd door deze persoon.
Mag dit zomaar, er bestaat toch zoiets als een bepaalde privacy.
Ik heb niets te verbergen, en heb geen strafverleden buiten enkele verkeersovertredingen.
Maar vind het wel erg dat iemand zomaar mijn verleden kan inkijken en dit openbaar maken :(
En ik ben hier ook absoluut niet van gedient, en zou willen weten wat ik hiertegen kan ondernemen

Ook klanten worden op deze manier gescreend, en ik vind dat zoiets niet kan.

grts Error

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
siesken
Berichten: 263

#2 , 10 nov 2010 10:10

Voor die funktie zal dat wel normaal zijn.

error
Topic Starter
Berichten: 4

#3 , 10 nov 2010 10:32

Voor die funktie zal dat wel normaal zijn.
Het bedrijf waar ik werk heeft niets met gerecht te maken, ik ben gewoon in dienst als arbeider :!:

Reclame

Lanox
Berichten: 3521
Juridisch actief: Nee

#4 , 10 nov 2010 10:41

Er zijn bedrijven die niets met het gerecht te maken hebben en waar je toch eerst even gescreend wordt door de Staatsveiligheid ...

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 10 nov 2010 11:11

In dit geval is het blijkbaar de echtgenote van de werkgever die in een positie zit waar ze al of niet rechtmatig aan die gegevens kan komen. Volgens mij is men hier kompleet illegaal bezig als het er alleen maar om te doen is om te achterhalen of de nieuw aan te werven werknemer wel is wie hij verklaard te zijn en geen vroegere straffen heeft opgelopen.
Ook om te zien of klanten geen achterstallen hebben is dit totaal niet toegestaan.

error
Topic Starter
Berichten: 4

#6 , 10 nov 2010 11:27

Volgens mij, en ik ken er helemaal niets van is dit op zeker onwettig.
De exacte functie van haar ken ik niet, maar het lijkt mij sterk dat iemand zomaar een dossier van een bepaalde persoon mag inkijken.
Zij heeft geen functie van procureur,rechter of advocaat of iets dergelijks.

jefke007
Berichten: 1812

#7 , 10 nov 2010 18:53

Ik ben er ook van overtuigd dat zoiets totaal niet mag. ( Zelfs als het de procureut ZELF zou zijn, en het heeft niets met zijn job te maken dan mag die daar ook niet in die gegevens kijken.)

Eerste en voornaamste probleem : hoe bewijs je dat die echtegnote in die gegevens heeft gekeken. Indien men de gegevens heeft ingescand, dan kan men tegenwoordig makkelijk zien wie dat allemaal heeft nagekeken. Zie bv. een medewerker van een kliniek die ze op staande voet ontslagen hebben omdat die via de scan de gegevens van Yves Letherme heeft geraadpleegd. Bij ons op het werk hebben ze ook zo een scantoestel en daar kan men alle nieuwsgierige mensen die onterecht een dosssier raadplegen makkelijk opsporen.

Ten tweede indien je het kan bewijzen; dan bv. klacht bij de Hoge Raad van Justitie of bij de Minister van Justitie neerleggen. Want de grote baas van de procureur blijft de minister van justitie ( die minister is bv. geen baas over een rechter ).

j.demoor
Berichten: 10360

#8 , 11 nov 2010 09:06

“Art.458...en alle andere personen die uit hoofde van hun staat of beroep kennis dragen van geheimen die hun zijn toevertrouwd, en deze bekendmaken buiten het geval dat zij geroepen worden om in rechte...getuigenis af te leggen en buiten het geval dat de wet hen verplicht die geheimen bekend te maken, worden gestraft met gevangenisstraf van acht dagen tot zes maanden en met geldboete van honderd euro tot vijfhonderd euro“(Strafwetboek).

’Magistraten,politiemensen,deskundigen,gerechtsdeurwaarders,griffiers,enzovoort zijn tot geheimhouding verplicht,dit is een aspect van het beroepsgeheim(11=Art.458 Sw.;Cass.22.3.1926, Pas.1926,I,312...Min.omzendbrieven 24.7.1953 & 9.4.1965).’[MARÉCHAL,B.,Gerechtelijk en parlementair onderzoeksgeheim,T.B.P. 1996,327].

‘Bij iedere nieuwe werknemer word t verleden gecontroleerd door deze persoon‘ houdt niet noodzakelijk in dat GEHEIMEN bekend gemaakt worden. Voornoemde controle en mededeling kan ook een schending zijn van de discretieplicht en een disciplinaire fout.

“Art.3.§ 1. Deze wet is van toepassing op elke geheel of gedeeltelijk geautomatiseerde verwerking van persoonsgegevens, alsmede op elke niet-geautomatiseerde verwerking van persoonsgegevens die in een bestand zijn opgenomen of die bestemd zijn om daarin te worden opgenomen...Art.31.§ 1. Onverminderd enige vordering voor de rechtbanken en tenzij de wet anders bepaalt, onderzoekt de Commissie de getekende en gedateerde klachten die haar worden toegestuurd...”(8 DECEMBER 1992. - Wet tot bescherming van de persoonlijke levensfeer ten opzichte van de verwerking van persoonsgegevens).

Indien ‘Bij iedere nieuwe werknemer word t verleden gecontroleerd door deze persoon‘ een schending zou zijn van voornoemd art.3,dan kan klacht neergelegd worden bij die Commissie (http://www.privacycommission.be/nl/contact.html" onclick="window.open(this.href);return false;).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”