dreigend failliet werkgever nederland

pukje
Topic Starter
Berichten: 567

dreigend failliet werkgever nederland

#1 , 07 nov 2010 16:53

Ik kom er niet meer uit :
stel mijn nederlandse werkgever gaat failliet dan krijgt het bedrijf een curator
de curator is alleen bevoegd binnen de landsgrensen van NL
volgens eex is de bevoegde rechter bij ontslag alleen de rechter van het land
waar de werknemer woont.
Kan een nederlandse curator (die alleen in NL bevoegd is) mij ontslaan ?
Zolang ik niet ontslagen ben heb ik recht op loon ook voor de opzeg periode
en ben dan boedel schuld eiser (super preverent boven de belasting) met mijn
loon vordering ?

pukje
hoe meer je weet, hoe meer je erachter komt dat je niets weet

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 07 nov 2010 19:46

een ontslag houdt niet onmiddellijk een rechtzaak in. Dus de eex is afaik niet van toepassing.

pukje
Topic Starter
Berichten: 567

#3 , 07 nov 2010 20:03

een ontslag houdt niet onmiddellijk een rechtzaak in. Dus de eex is afaik niet van toepassing.
Het gaat mij hierom een NL curator mag niet buiten NL handelen dus is ie ook niet
bevoegd mij te ontslaan en het eex schrijft voor dat alleen de rechtbank in het land
van de werknemer bevoegd is (dus B recht is van toepassing). bij ontslag.
Het gaat mij erom de opzeg termijn vergoed te krijgen in dit geval.

fso zal wel niet inspringen.
hoe meer je weet, hoe meer je erachter komt dat je niets weet

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 07 nov 2010 20:14

Hij ontslaat je in Nederland, niet in België. Hij handelt dus in Nederland.

pukje
Topic Starter
Berichten: 567

#5 , 07 nov 2010 20:21

Hij ontslaat je in Nederland, niet in België. Hij handelt dus in Nederland.
je kan gelijk hebben klingt ergens logisch ,van de andere kant hebben verschillende
vrede (kanton) rechters zich ambtshalve onbevoegd verklaard bij buitenlandse werknemers
omdat het eex het zo voorschrijft.

en een curator kan zich niet meer recht aanmeten dan de rechter
hoe meer je weet, hoe meer je erachter komt dat je niets weet

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 07 nov 2010 20:27

maar er is toch niemand die je voor de rechter daagt... er is enkel een ontslag. Dat is een handeling, geen rechtzaak. Pas als de curator je voor de rechter daagt, kan de eex eventueel tussenkomen.

pukje
Topic Starter
Berichten: 567

#7 , 07 nov 2010 20:42

een NL B recht conflict

In NL heeft de werkgever toestemming van de rechter nodig om iemand te ontslaan ,in geval van buitenlandse werkemers
met de bevoegde rechter in buitenlanland gevraagd worden.

Een curator heeft die toestemming van de rechter commissaris ,maar volgens mij is die rechter niet bevoegd
bij buitenlandse inwoners.

Ik weet moeilijk moeilijk
hoe meer je weet, hoe meer je erachter komt dat je niets weet

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#8 , 07 nov 2010 21:16

pukje:u haalt en en ander door elkaar.
De in België wonende werknemer komt in het kader van een ontslag in Nederland niet in aanraking met het gerecht. Wel zijn werkgever en die is Nederlands.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#9 , 08 nov 2010 07:16

Het zou nogal mooi zijn: stel je voor dat in Nederland een Belg niet via een curator ontslagen wordt. Hij zou dan moeten in België voor het gerecht gedaagd worden, maar geen enkele rechter in België zou weten wat hij zou moeten beoordelen, gezien er in België niks gevorderd/tegengevorderd kan worden.

pukje
Topic Starter
Berichten: 567

#10 , 08 nov 2010 08:49

Zolang de NL werkgever geen toestemming van de bevoegde rechter heeft voor het ontslag blijf ik
formeel in loondienst.
Indien de bevoegde rechter volgens eex in B zit zal de B rechter beslist geen bezwaar hebben tegen het
ontslag en op dat moment ben ik ontslagen maar dan staat ook vast dat ik onder de B regels/wetten val en
een loon vordering over de wettelijke opzeg termijn bij de curator kan indienen ,aangezien het
loon eisen zijn vallen die onder de boedelschuld dus super preverent zelfs preverent boven de fiscus.
hoe meer je weet, hoe meer je erachter komt dat je niets weet

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#11 , 08 nov 2010 16:01

Zolang de NL werkgever geen toestemming van de bevoegde rechter heeft voor het ontslag blijf ik
formeel in loondienst.
Indien de bevoegde rechter volgens eex in B zit zal de B rechter beslist geen bezwaar hebben tegen het
ontslag en op dat moment ben ik ontslagen maar dan staat ook vast dat ik onder de B regels/wetten val en
een loon vordering over de wettelijke opzeg termijn bij de curator kan indienen ,aangezien het
loon eisen zijn vallen die onder de boedelschuld dus super preverent zelfs preverent boven de fiscus.
de bevoegde rechter zit NIET in België volgens eex.

Mocht je werkgever een verzoekschrift richten aan een Belgische (arbeids)rechter om je te ontslaan, zal die Belgische rechter gewoon reageren door zich onbevoegd te verklaren. Hij zal niet "geen bezwaar" noch "wel bezwaar" hebben.

pukje
Topic Starter
Berichten: 567

#12 , 08 nov 2010 18:43

een paar teksten uit http://www.leerwiki.nl/Eruit_gegooid_in ... _in_Belgie" onclick="window.open(this.href);return false;

De kantonrechter Utrecht gaat wellicht een grote rol spelen in menig Belgisch huishouden waarvan de kostwinner in Nederland werkt! Ik hoop dan ook dat elke grensarbeider die in Belgie woont maar in Nederland werkt, en zeker als hij ontslagen is of gaat worden, dit artikel leest. Het betreft ontslagvergoeding, de vergelijking Nederland/Belgie, onderscheid arbeider en bediende en welke rechtbank bij ontslag nu eigenlijk bevoegd is.

De wet bepaalt dat een Nederlandse werknemer die in het buitenland woont en een juridisch geschil heeft met zijn werkgever (ontslag, ontbinding van de arbeidsovereenkomst bijvoorbeeld) naar de rechter moet stappen van het woonland van de werknemer! Dit werd nog maar eens bevestigd door een uitspraak van de kantonrechter Utrecht op 7 augustus 2009.

In de (meeste) arbeidsovereenkomsten staat dat het Nederlandse recht van toepassing is. Echter en meer specifiek: op grond van de EEX-verordening nr. 44/2001, artikel 20 lid 1, en de artikelen 18-21 van de EEX-verordening betreffende de rechtelijke bevoegdheid, de erkenning en de tenuitvoerlegging van beslissingen in burgerlijke en handelszaken beslissen daar anders over. Op grond van deze verordening kan een werkgever een werknemer slechts oproepen voor het gerecht van de lidstaat op het grondgebied waarvan de werknemer zijn woonplaats heeft. Is uw woonplaats dus in België dan is niet de Nederlandse maar de Belgische rechter bevoegd om de zaak in behandeling te nemen. De kantonrechter Utrecht verklaarde zichzelf dus onbevoegd.
hoe meer je weet, hoe meer je erachter komt dat je niets weet

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#13 , 08 nov 2010 18:49

Op grond van deze verordening kan een werkgever een werknemer slechts oproepen voor het gerecht van de lidstaat op het grondgebied waarvan de werknemer zijn woonplaats heeft. Is uw woonplaats dus in België dan is niet de Nederlandse maar de Belgische rechter bevoegd om de zaak in behandeling te nemen.
Voor Belgen blijft dit dode letter ingeval van ontslag aangezien voor ontslag volgens de Belgische wetgeving geen beslissing van een rechter nodig is.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

lawyer
Berichten: 15

#14 , 08 nov 2010 20:35

Ik heb de indruk dat hier verschillende rechtsvragen met elkaar verward worden. Het IPR (internationaal privaatrecht) regelt deze materie, die uiteenvalt in twee juridische vragen:
- welke rechtbank is bevoegd ?
- welk recht is van toepassing ?
Het antwoord op de ene vraag is niet het antwoord op de andere vraag. Bijvoorbeeld: een Belgische rechter kan Nederlands recht moeten toepassen.

Welk recht van toepassing is ? De keuze is hoofdzakelijk vrij. Dit wil zeggen dat, indien partijen in een arbeidscontract een keuze doen, deze keuze geldt. Op deze hoofdregel zijn uitzonderingen in de zin dat sommige elementen als zo fundamenteel worden gezien dat zij ondanks de keuze van partijen, toch toegepast worden. Men noemt dit "politiewetten". In het arbeidsrecht zijn er slechts weinig uitzonderingen die de bescherming van de werknemer beogen. U zou bijvoorbeeld bepaalde Belgische beschermingsregels kunnen inroepen INDIEN er een objectief aanknopingspunt is in België. Indien u alleen arbeid in Nederland verricht is dit niet het geval en zullen waarschijnlijk alleen Nederlandse regels van toepassing zijn, ook regels in verband met het ontslagrecht en faillissementsrecht. Moeilijker wordt het wanneer u en in Nederland en in België werkte.

Welke rechtbank is bevoegd? Partijen kunnen dit perfect overeenkomen. Alleen wanneer dit niet in de overeenkomst staat, moet naar andere regels gekeken worden. In dit geval zou het EEX van toepassing zijn.
Nu is het inderdaad zo dat het EEX deze keuzevrijheid heeft beperkt. U verwijst hiernaar. Dit is echter niet eenvoudig: ik geef een iets gedetailleerder antwoord: De Verordening nr. 44/2001 betreffende de rechterlijke bevoegdheid, de erkenning en de tenuitvoerlegging van beslissingen in burgerlijke en handelszaken (EEX-Verordening) heeft de mogelijkheid voor het maken van een forumkeuze in het arbeidsrecht beperkt om te voorkomen dat de werkgever daarvan misbruik maakt. Een forumkeuze is alleen mogelijk na het ontstaan van een geschil (artikel 21 lid 1 EEX) of, indien een forumkeuzeovereenkomst eerder is gesloten, indien dit beding de werknemer de mogelijkheid geeft de zaak ook bij andere gerechten aanhangig te maken dan genoemd in de artikelen 18-21 EEX-Verordening (artikel 21 lid 2 EEX). Teneinde de beperkingen van artikel 21 EEX-Verordening te omzeilen wordt veelal gebruikgemaakt van een woonplaatskeuzebeding. Volgens het Nederlands recht is op grond van artikel 1:15 BW een dergelijke keuze mogelijk. Op 27 mei 2008 heeft het gerechtshof Amsterdam echter geoordeeld dat een dergelijk beding in strijd is met de EEX-Verordening, althans dat een dergelijk beding geen bevoegdheid creëert. Je moet dus echt al in detail gaan om te beslissen of de beschermregel van het EEX van toepassing is. Dit antwoord is daar een eerste aanzet toe. Ik vrees echter dat een exact advies slechts mogelijk is indien u uw arbeidscontract aan een advocaat voorlegt die de nodige opzoekingen doet. Succes !

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”