bij ontslagname extra kosten verschuldigd aan werkgever?

wicky
Topic Starter
Berichten: 3

bij ontslagname extra kosten verschuldigd aan werkgever?

#1 , 06 nov 2010 17:09

Ik zit met de volgende vraag; ik ga eind dit jaar mijn ontslag geven bij mijn huidige werkgever.

Momenteel geeft mijn werkgever alle werknemers met een vast contract de mogelijkheid een pc aan te kopen aan interessante voorwaarden; dit houd in dat men gedurende 36 maanden 15 euro betaalt en daarna voor 100 euro de pc aankoopt. Bij vroegtijdig vertrek kan men kiezen tussen het inleveren van de pc of deze af te betalen. Bij ontslag door de werkgever dient men de resterende som in een maal af te betalen, indien men echter zelf ontslag neemt doet men dit maal twee.

Mijn vraag is of dit juridisch correct is.

Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 06 nov 2010 19:48

Ik zie geen wettelijke bezwaren.

lawyer
Berichten: 15

#3 , 08 nov 2010 20:41

Ik neem aan dat de tekst is 'in twee maal" en niet "maal twee".
Werd dit vastgelegd tussen partijen, bijvoorbeeld in de arbeidsovereenkomst, of bij arbeidsreglement, of anders ?
Wettelijk zijn er inderdaad geen bezwaren tegen deze regeling.
Indien niet vastgelegd in een tekst, zou men natuurlijk kunnen volhouden dat ook bij ontslag dit kan betaald worden voor de resterende termijn aan 15 euro per maand en dan 100 euro. Het is niet zo gemakkelijk om hierop te antwoorden indien er geen overeenkomst is. Ik maak bijvoorbeeld de redenering dat, zolang de pc niet is afbetaald, deze eigendom blijft van de werkgever en deze dus het recht heeft deze terug te vragen...

Reclame

wicky
Topic Starter
Berichten: 3

#4 , 08 nov 2010 22:15

Het is maal twee: dus in normale omstandigheden betaald men over 36 maanden 36*15 zijnde 540euro, de 37ste maand betaald men 100euro en is het toestel verworven. Bij ontslagname moet men de resterende schuld maal twee doen dus bv na 6 maanden ontslagname 30*15*2+100*2 zijnde nog 1100euro.

Er word een overeenkomst opgesteld tss werkgever en werknemer waarin dit aldus omschreven staat.

Joeri_J
Berichten: 650

#5 , 09 nov 2010 11:04

Er word een overeenkomst opgesteld tss werkgever en werknemer waarin dit aldus omschreven staat.
Dit heb je dus voor akkoord ondertekend neem ik aan, dus dan ga je akkoord met wat erinstaat.

Afhankelijk van hoever je al zit zal je dit moeten overwegen of je dit aanbod neemt of laat...

xena

#6 , 09 nov 2010 14:49

en wat belet je, een week voor je uw ontslag geeft het resterende bedrag te betalen ?
de boeteclausule is voor het resterende bedrag nadat je uw ontslag gegeven hebt voor een vervroegde afbetaling is er geen boeteclausule overeengekomen
eventueel betaal je alles af met de betaling van december als zij hierop niet aangetekend reageren kan je bijkomstig argumenteren dat zij het bedrag onvoorwaardelijk in ontvangst hebben genomen .

wicky
Topic Starter
Berichten: 3

#7 , 09 nov 2010 21:04

Het bedrag wordt automatisch van het nettoloon afgehouden, men kan dus geen storting verrichten.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”