Ontslag, activiteit in bijberoep en werkloosheidsuitkering

semird
Topic Starter
Berichten: 2

Ontslag, activiteit in bijberoep en werkloosheidsuitkering

#1 , 04 nov 2010 10:42

Beste,
een aantal maanden geleden heb ik mijn ontslag gekregen, en zit ik in mijn opzegperiode die nog een aantal maanden loopt. Ik ben vrijgesteld van arbeid.
Tijdens deze opzeg ben ik een zelfstandige activiteit begonnen (onder vennootschap) waarvan ik zaakvoerder ben.
Deze zelfstandige activiteit is dus momenteel in bijberoep.
Als ik deze activiteit verder blijf zetten na mijn opzeg, val ik automatisch in hoofdberoep en heb ik geen recht op werkloosheidsuitkering.
Aangezien de zaak niet goed draait op dit moment (in opstart) zit ik mij te bedenken of ik niet beter voorlopig stop met de activiteit in bijberoep (wat technisch mogelijk is) om toch mijn werkloosheidsuitkering te trekken en om dan op een later moment de activiteit te hervatten, en dan terug uit de werkloosheid te stappen. Zodoende heb ik toch officieel gedopt en ben ik waarschijnlijk in orde met nog meer dingen.
Ik ben nog niet naar de RVA gestapt (om geen slapende honden wakker te maken).
Wat moet ik doen om toch binnenkort recht te hebben op de werkloosheidsuitkering en niet zonder inkomen te vallen.
mvg,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lightning

#2 , 04 nov 2010 10:46

Wat is uw doelstelling op lange termijn, want het stopzetten van uw zelfstandige activiteit zal de zaak niet beter doen draaien als u later terug begint?

semird
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 04 nov 2010 10:54

De doelstelling op lange termijn is de zaak / de idee verder uit te bouwen.
Het is echter familiaal niet mogelijk om te leven van deze activiteit in hoofdberoep (zeker op dit moment). Als bijberoep is het een leuk extraatje.
Dus eerst terug werk vinden (en dan de zaak verder zetten als bijberoep).
De werkloosheidsuitkering is dus meer dan welkom op het moment dat de opzeg stopt.

Reclame

Lightning

#4 , 04 nov 2010 11:08

Op http://www.ikbenzelfstandige.be/sociaal ... rkloosheid" onclick="window.open(this.href);return false; kan u meer informatie vinden.
Aangezien u als zelfstandige in bijberoep gestart bent tijdens uw opzeg bent u een randgeval om recht te hebben op de regeling "zelfstandige in bijberoep, verliest van baan in hoofdberoep".

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 04 nov 2010 17:18

als je actief zaakvoerder bent in een vennootschap heb je nooit recht op werkloosheidsuitkeringen. Zaakvoerderschap is niet cumuleerbaar met werkloosheidsuitkeringen.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”