Ontslag na drie dagen ziekteverlof

Tope
Topic Starter
Berichten: 916

Ontslag na drie dagen ziekteverlof

#1 , 02 nov 2010 10:41

Mijn zoon heeft bijna drie jaar als bediende gewerkt in een reisbureau met één zaakvoerder en twee bedienden.
Na drie dagen ziekteverlof (de arts wilde hem 2 weken voorschrijven!) kwam hij vanmorgen op het werk aan en kreeg meteen zijn ontslagbrief.
Zijn bureau was al opgekuist en zijn persoonlijke spullen stonden klaar in een doosje.
De relatie met de zaakvoerder was al een hele tijd heel slecht en die zat gewoon te wachten op een gelegenheid om hem te ontslaan.
Als hoofdreden werd opgegeven dat er met hem niet valt samen te werken.
Hij ontvangt een ontslagpremie van 3 maanden en mag niet meer komen werken.
Een dikke streep door zijn rekening, want hij stond op het punt een appartementje te kopen.
Daar hij niet gesyndiceerd is, kom ik hier vragen of dat zo maar allemaal kan.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lightning

#2 , 02 nov 2010 11:00

Hij krijgt zijn ontslag zonder opzegtermijn te moeten presteren. De verbrekingsvergoeding van 3 maanden wordt uitbetaald.
Dit lijkt mij allemaal reglementair.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#3 , 02 nov 2010 11:41

Er zou hoogstens kunnen geprobeerd worden om ontslag wegens ziekte te argumenteren, maar dat haal je weinig. wat is er trouwens niet allemaal onder te brengen onder "valt niet mee samen te werken", de werkgever kan zeker een andere reden geven dan de ziekte.

Reclame

Lightning

#4 , 02 nov 2010 11:47

Ontslag wegens ziekte valt in dit geval niet hard te maken omdat de werknemer ontslagen werd NADAT hij terugkeerde uit ziekteverlof en dat mag.
Wat niet mag is ontslagen worden TIJDENS het ziekteverlof met als reden de ziekte.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 02 nov 2010 12:01

Zowel tijdens als na het ziekteverlof mag je niet iemand ontslaan WEGENS ziekte (zelfs al slaat het op een ziekte die reeds voorbij is). Ontslag wegens organisatorische mogelijkheden door frequent ziekteverlof mag natuurlijk wel. Mocht iemand 3 dagen na de ziekte ontslagen worden wegens z'n ziekte en de werkgever is zo dom om bij zijn standpunt te blijven (ook voor de rechtbank), begaat deze een willekeurig ontslag.

Ik volg je echter dat het heel moeilijk hard te maken zal zijn. Vanaf het moment dat de werkgever een andere reden zal geven, zit je in de problemen en moet je z'n andere reden al kunnen tegenspreken.

Lightning

#6 , 02 nov 2010 12:21

Klopt dat de ziekte geen reden mag zijn tot ontslag. De officiële reden van ontslag blijkt echter correct de feiten te verwoorden aangezien TS zelf aangeeft dat de relatie werkgever-werknemer reeds geruime tijd verzuurd was.

Tope
Topic Starter
Berichten: 916

#7 , 02 nov 2010 12:24

Mijn zoon is niet om de haverklap afwezig wegens ziekte.
De reden die opgegeven wordt klopt wel, maar de onwil om samen te werken gaat uit van de werkgever.
Er waren legio momenten dat hij gewoon genegeerd werd.
De klanten waren daarentegen wel tevreden over zijn service en dat beseft de werkgever maar al te goed.
Juist daarom moet hij nu niet meer komen werken tijdens zijn opzegperiode, want dan zou hij nog contact met de klanten kunnen hebben.
Zo kan ze haar kant van het verhaal vertellen.

Lightning

#8 , 02 nov 2010 12:33

Als de werkgever vindt dat hij niet kan samenwerken met een bepaalde werknemer is het zijn goed recht hem om die reden te ontslaan ook al doet die werknemer zijn job goed. In betrekkingen waarbij de werknemer in contact komt met klanten is het niet ongebruikelijk om de opzegtermijn niet te laten presteren.

Tope
Topic Starter
Berichten: 916

#9 , 02 nov 2010 12:52

Bedankt voor jullie reacties.
Nu weet ik tenminste dat alles wettelijk is en wij geen poot hebben om op te staan.
Vroeg of laat had was dit ontslag toch gebeurd.
Deze afwezigheid wegens ziekte heeft de werkgever de gelegenheid gegeven het ontslag beter voor te bereiden.
Het zal moeilijk zijn voor mijn zoon om in deze tijden van crisis in dezelfde sector direct een job te vinden.
Het ontslag komt niet echt uit de lucht gevallen, maar brengt toch wel een schok teweeg.
Elke dag werken voor een baas die nooit eens een compliment over heeft en die soms dagenlang geen mond opentrekt is daarentegen ook niet bepaald een pretje.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#10 , 02 nov 2010 13:52

Als het een troost mag zijn: ik heb de indruk dat het ergste van de crisis voorbij is (ook in de reissector). Als je zoon 3 jaar ervaring heeft, heeft hij nog altijd een voetje voor op de "nieuwkomers" (net afgestudeerden). Alleen zal hij wss beter geen referenties geven ;).

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”