Opzegperiode uitdoen?

BVG28
Topic Starter
Berichten: 9

Opzegperiode uitdoen?

#1 , 28 okt 2010 19:25

Ik heb een contract voor bepaalde duur. Begindatum 01/04/2007, einddatum 01/04/2013. Ik heb mijn ontslag gekregen, ingaand 01 november.Mijn opzegtermijn is 6 maanden. Ik werk 20 uur. Ik krijg geen werk meer, er is geen communicatie meer en ik zit daar dus 20 uur per week naar mijn pc scherm te staren.
Ik ken de officiele reden van mijn ontslag nog niet want men heeft mij enkel mondeling meegedeeld dat mijn ontslagbrief onderweg is.
Volgens mijn werkgever moet ik mijn opzegperiode uitdoen. Ikzelf ben van mening van dat bij ontslag met contract van bepaalde duur ik deze 6 maanden niet meer moet komen werken. Wie heeft gelijk?
Ook werden de laatste 7 maanden mijn bijdrage voor maaltijdcheques wel van mijn loon gehouden maar werden deze niet meer afgegeven.
Wat kan ik het beste doen?
Alvast bedankt voor het advies

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lightning

#2 , 28 okt 2010 20:12

Het is in principe niet mogelijk om een einde te stellen aan een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd of voor duidelijk omschreven werk met een opzegging, tenzij tijdens de proefperiode, vermits deze overeenkomsten een einde nemen bij het verstrijken van de overeengekomen termijn of bij de voltooiing van het overeengekomen werk. De wet heeft echter voorzien dat de partij die de overeenkomst vroegtijdig en zonder dringende reden beëindigt, aan de andere partij een vergoeding verschuldigd is. Deze is gelijk aan het loon dat verschuldigd is tot het bereiken van die termijn, zonder echter het dubbele te mogen overschrijden van het loon dat overeenstemt met de duur van de opzeggingstermijn die had moeten in acht worden genomen, indien de overeenkomst voor onbepaalde duur was gesloten.

xena

#3 , 28 okt 2010 21:04

Ik heb een contract voor bepaalde duur. Begindatum 01/04/2007, einddatum 01/04/2013. Ik heb mijn ontslag gekregen, ingaand 01 november.Mijn opzegtermijn is 6 maanden. Ik werk 20 uur. Ik krijg geen werk meer, er is geen communicatie meer en ik zit daar dus 20 uur per week naar mijn pc scherm te staren.
Ik ken de officiele reden van mijn ontslag nog niet want men heeft mij enkel mondeling meegedeeld dat mijn ontslagbrief onderweg is.
klopt het jaartal 2007 en 2013 wel ? want dit kan niet
ontslag moet per aangetekende brief of deurwaarder gebeuren anders is er geen ontslag art 37 3/7/1978 arbeidsovereenkomstenwet

Reclame

BVG28
Topic Starter
Berichten: 9

#4 , 28 okt 2010 21:28

Een contract van bepaalde duur kan zelfs een periode van 20 jaar hebben.
Mijn ontslagbrief ligt op de post. Kaartje zat vandaag in de bus.
Het gaat er mij om of ik die 6 maanden daar nog moet gaan zitten niksen ja of nee.
Werkgever zegt dat ik nog 6 maanden moet komen, ik zeg dat hij moet betalen. Wie heeft gelijk?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 28 okt 2010 22:46

klopt het jaartal 2007 en 2013 wel ? want dit kan niet
kan perfect. In theorie kan je een contract bepaalde duur van 40 jaar tekenen.

xena

#6 , 29 okt 2010 06:34

klopt het jaartal 2007 en 2013 wel ? want dit kan niet
kan perfect. In theorie kan je een contract bepaalde duur van 40 jaar tekenen.
wat mag ik dan verstaan onder art 10bis arbeidsovereenkomstenwet 3/7/1978 waarin een maximale duur van 2 jaar en mits toestemming 3 jaar is vastgelegd

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#7 , 29 okt 2010 07:22

dat gaat over opeenvolgende contracten. Een contract van 40 jaar is niet opeenvolgend. Een contract voor bvb 10 jaar onmiddellijk gevolgd door een contract van bepaalde duur van bvb 1 week, zorgt ervoor dat men een contract van onbepaalde duur heeft (vanaf dat contract van 1 week).

BVG28
Topic Starter
Berichten: 9

#8 , 29 okt 2010 18:30

Kent niemand een antwoord op mijn vraag?
Zal volgende week maar contact opnemen met RVA en arbeidsinspectie.
Toch bedankt.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#9 , 29 okt 2010 20:53

je hebt je ontslagbrief nog niet gekregen, dus is het moeilijk om te zeggen hoe het zit.

INDIEN je ontslagen wordt, heb je idd recht op een opzegvergoeding en moet je die opzeg niet presteren.

Als je werkgever je geen werk geeft, maakt hij sowieso een einde aan de arbeidsovereenkomst, gezien hij door het sluiten van de arbeidsovereenkomst verplicht is om je werk te geven. Maaltijdcheques kan je nog opeisen nadat je ontslagen bent, dus daar zou ik me nu (los van het tijdelijk loonverlies) geen zorgen in maken.

Met de stap naar de RVA ben je op zich niks. Arbeidsinspectie wel, maar ik zou je vakbond contacteren (eventueel nog lid maken) of een advocaat in te schakelen bij ontslag (wel kostelijker). Er lijkt me toch genoeg aan de hand te zijn om je te laten steunen door iemand.

j.demoor
Berichten: 10360

#10 , 30 okt 2010 11:49

“Art.40.§ 1. Is de overeenkomst voor bepaalde tijd of voor een duidelijk omschreven werk aangegaan, dan is de partij die de overeenkomst beëindigt zonder dringende reden vóór het verstrijken van de termijn, gehouden de andere partij een vergoeding te betalen, die gelijk is aan het bedrag van het loon dat verschuldigd is tot het bereiken van die termijn, zonder echter het dubbel te mogen overtreffen van het loon dat overeenstemt met de duur van de opzeggingstermijn, die in acht had moeten worden genomen, indien de overeenkomst zonder tijdsbepaling was gesloten...”(3 JULI 1978. - Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten).

‘de partij die de overeenkomst beëindigt’ houdt in dat er vanaf dan geen overeenkomst meer is.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

BVG28
Topic Starter
Berichten: 9

#11 , 31 okt 2010 22:31

Ik ben geen lid van de vakbond. Maar ik heb in het verleden goede ervaringen gehad met de arbeidsinspectie dus die zullen we maar eerst proberen. Voor een advocaat ontbreken mij de financiële middelen. Zou een pro deo kunnen aanvragen maar dan duurt alles nog veel langer. Arbeidsinspectie is momenteel de beste optie want er is een waslijst van problemen. Ik heb mijn opzegbrief gekregen en het enige wat daar in staat is dat mijn opzegtermijn begint op 01 november 2010 en eindigt op 30 april 2011 en dat ik geen recht heb op educatief verlof. Ik heb nu nog een week vakantie maar wat kan er gebeuren als ik maandag 08/11 gewoon niet ga werken?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#12 , 01 nov 2010 07:53

Je gaan aanbieden op je werk en zeggen dat er een aangetekende brief op komst is met betwisting van de geldigheid van opzegtermijn en eis opzegvergoeding. Gezien arbeidsinspectie niet tussenkomt in alle problemen (zeker niet in een groot deel van wat je hier schrijft), ga je best hiervoor naast de inspectie te raad bij een vakbond (waar je zelfs terecht kan als je nog geen lid was) of bij een advocaat.

BVG28
Topic Starter
Berichten: 9

#13 , 03 nov 2010 22:50

Morgen afspraak bij een vakbond. Zal maar lid worden zeker om dit op te lossen. Is niet alleen discussie over opzeg doen of niet. Ook al 7 maanden geen maaltijdcheques meer gekregen, beledigingen, geen werk, geen communicatie, enz enz enz

BVG28
Topic Starter
Berichten: 9

#14 , 04 nov 2010 10:55

Vanmorgen telefoon gekregen (ben een week thuis met vakantie) dat ze mijn ontslag willen intrekken want ik heb inderdaad gelijk dat ik geen opzegperiode hoef te doen. Maar ze hebben niet de financiele middelen om me uit te betalen. Ik zei dat ik wel mijn ontslagbrief gekregen heb. Daarop was het antwoord dat we wel tot een oplossing zullen komen.
Ja, ze mogen me elke maand een deel betalen. Ben benieuwd wat ze gaan voorstellen.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#15 , 04 nov 2010 11:42

Sowieso niks tekenen. Je hebt recht op je 6 maanden verbrekingsvergoeding, ook al trekken ze nu hun ontslag in. Kom je tot een bepaalde overeenkomst, laat die dan goed nalezen door je vakbond.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”