Opzegperiode uitdoen?

BVG28
Topic Starter
Berichten: 9

Re: Opzegperiode uitdoen?

#16 , 09 nov 2010 13:54

Zoals reeds vermeld ben ik geen lid van een vakbond. Ik heb naar de 3 grootste vakbonden een mail gestuurd voor inlichtingen.
Een vakbond antwoord gewoon niet, een tweede vakbond gaf me volgende uitleg : "Indien wij een dossier moeten opstellen vragen wij aan personen die nog geen lid zijn lidgeld met terugwerkende kracht voor 6 maanden vanaf de datum van het probleem waarvoor u komt (6 X 14,25 euro = 85.5 euro).
Indien uw dossier naar de arbeidsrechtbank moet vragen onze pleiters 35 euro per gemiste maand lidmaatschap vanaf de datum van het probleem (= 6 X 35 = 210 euro)."
Van de 3de vakbond ontving ik volgende antwoord : "Indien u zich nu aansluit, kan u onmiddelijk terecht op onze juridisch dienst. U dient hiervoor geen extra vergoeding te betalen en ook nog geen zes maand aangesloten te zijn." Ik daar dus naar toe. Het gratis juridisch advies luidde : u dient eerst 200€ te betalen en dan kunnen wij u juridisch advies geven. Ik heb een laag inkomen dus ik kan geen 200 of meer euro's missen voor dit.
Dan naar de RVA : wij komen niet tussen in conflicten tussen werkgevers en werknemers. Dat is voor de vakbond.
Kan nu alleen nog Sociale Inspectie proberen.
Conclusie : arbeidswetten : ze zijn er wel maar als ze niet nageleefd worden kan je als werknemer niks doen, tenzij je bij een vakbond bent of een advokaat inhuurt. Heb je daar het geld niet voor, jammer dan. Dan kan een werkgever met zijn werknemer doen wat hij wil.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
xena

#17 , 09 nov 2010 14:39

en weet je wat, je bent verplicht die zes maanden te eisen anders heeft de rva het recht u die 3 maanden geen uitkering te geven

wet 28/12/1944
art 7 [§ 12. De werknemer heeft geen recht op werkloosheidsuitkeringen gedurende de periode gedekt door een vergoeding of een schadevergoeding, met uitzondering van de vergoeding wegens morele schade, waarop hij aanspraak kan maken uit hoofde van de beëindiging van de arbeidsovereenkomst. Nochtans, wanneer hij de vergoeding of schadevergoeding waarop hij eventueel recht heeft, niet of slechts gedeeltelijk ontvangen heeft, kan hij voor de overeenstemmende periode voorlopig werkloosheidsuitkeringen genieten, indien hij, naast de gewone voorwaarden voor het verkrijgen van laatstgenoemde uitkeringen, de volgende voorwaarden vervult :
1° zich ertoe verbinden van zijn werkgever de betaling te eisen, indien nodig langs gerechtelijke weg, van de vergoeding of schadevergoeding waarop hij eventueel recht heeft;

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#18 , 09 nov 2010 15:02

Conclusie : arbeidswetten : ze zijn er wel maar als ze niet nageleefd worden kan je als werknemer niks doen, tenzij je bij een vakbond bent of een advokaat inhuurt. Heb je daar het geld niet voor, jammer dan. Dan kan een werkgever met zijn werknemer doen wat hij wil.
Niets verhindert je om zelf naar de rechtbank te stappen als je blijkbaar van mening was dat je geen vakbond nodig had...

Reclame

xena

#19 , 09 nov 2010 15:27

Conclusie : arbeidswetten : ze zijn er wel maar als ze niet nageleefd worden kan je als werknemer niks doen, tenzij je bij een vakbond bent of een advokaat inhuurt. Heb je daar het geld niet voor, jammer dan. Dan kan een werkgever met zijn werknemer doen wat hij wil.
Niets verhindert je om zelf naar de rechtbank te stappen als je blijkbaar van mening was dat je geen vakbond nodig had...
ik zou toch vlotjes die 200euro betalen geen enkel advocaat doet het voor minder of volgt er een gepeperde afrekening en heel waarschijnlijk gaat de deurwaarder uw zelf geschreven dagvaarding niet eens op de rol zetten

BVG28
Topic Starter
Berichten: 9

#20 , 09 nov 2010 20:02

Om vlotjes 200 euro te betalen moet je er wel vlotjes over beschikken nietwaar?
Het gaat er niet om of ik van mening ben dat ik al dan niet een vakbond nodig heb of niet, maar als ze me een email sturen met de tekst dat ik zonder lid te worden en zonder extra kosten juridische hulp kan krijgen, als is het maar advies en ik kom daar en dat juridisch advies bestaat uit : je moet eerst 200€ betalen en dan geven we je juridisch advies dan is dit naar mijn bescheiden menig geen juridisch advies. Zet dit bedrag in je email zodat ik dit op voorhand weet en dan kan ik iedereen tijd besparen want dan zou ik daar niet hoeven naar toe te gaan.
@Xena : er bestaat ook nog zoiets als gratis rechtshulp.

xena

#21 , 09 nov 2010 20:11


@Xena : er bestaat ook nog zoiets als gratis rechtshulp.
natuurlijk, ga naar een zitdag van de orde van advocaten daar krijg je gratis juridisch advies

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#22 , 09 nov 2010 20:50

Om vlotjes 200 euro te betalen moet je er wel vlotjes over beschikken nietwaar?
het zou me héél sterk verbazen moest dit niet te betalen zijn via een inhouding op de werkloosheid.

BVG28
Topic Starter
Berichten: 9

#23 , 11 nov 2010 00:56

Ik kan die 200 € gewoon niet missen. Ik heb een laag inkomen. En mijn ex-werkgever heeft momenteel nog altijd mijn loon van de maand oktober niet gestort. En er is ook nog een achterstand van 7 maanden maaltijdcheques. Maar ik heb vandaag van een zaakvoerder vernomen dat als ik met mijn klachten naar de sociale inspectie stap dat het dan allemaal heel snel kan gaan. Hij had een bediende die was gaan klagen en hij kreeg 14 dagen om alle achterstallen te betalen plus nog een boete en schadevergoeding voor de bediende er bovenop. Gezien tot maandag alle overdiensten gesloten zijn ga ik daar maandag naar toe.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”