ontslag & vakantiedagen

cattootje
Topic Starter
Berichten: 2

ontslag & vakantiedagen

#1 , 27 okt 2010 20:06

Hallo,

Ik heb zonet mijn ontslag gegeven als bediende.
Nu heb ik nog enkele resterende vakantiedagen en een collectief verlof van het bedrijf.
- Moet het bedrijf mijn vakantiedagen en de collectief verlofdagen uitbetalen?
- Heb ik het recht om al mijn vakantiedagen op te nemen? Mijn opzegtermijn van 1,5 maand wordt hier niet door verlengd, vermoed ik.
- Hoe zit het met feestdagen? In november zijn er wel een paar. Heb ik hier ook nog recht op?
- Sollicitatieverlof: ik werk momenteel 4/5. Ik heb te horen gekregen dat ik recht heb op 80% van 1 dag in de week. Moet dit in die week opgenomen worden? Volgende week is het bv. 1/11 feestdag. Maandag niet werken, dins-woens-don wel, en dan vrijdag weer thuis. Kan ik voorstellen om 3 volledige dagen te werken en mijn recht van 0,8 dag sollicitatieverlof over te plaatsen naar de andere weken?

Alvast heel erg bedankt voor de hulp!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 28 okt 2010 13:23

je hebt (in de praktijk) het recht om alle verlof op te nemen, je werkgever moet bij uitdienststreding je enkel en dubbel verlofgeld betalen. De feestdagen in november heb je ook recht op, gezien je dan nog in dienst bent.

Wanneer is je collectief verlof?

Ivm sollcitatieverlof: je hebt geen recht om die zaken te combineren over enkele weken heen.

xena

#3 , 28 okt 2010 16:18



Ivm sollcitatieverlof: je hebt geen recht om die zaken te combineren over enkele weken heen.
en is er ontslag gegeven omdat er al een andere arbeidsovereenkomst is afgesloten ?

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 28 okt 2010 22:40

maakt niks uit. Je kan nog altijd je nieuwe arbeidsovereenkomst verbreken (mits betaling van de eventuele vergoeding, waarover juridisch discussie loopt rond begindatum opzeg) en een andere aannemen.

cattootje
Topic Starter
Berichten: 2

#5 , 29 okt 2010 08:14

Bedankt voor de reacties!

Het collectief verlof is gepland tussen Kerst en Nieuwjaar. Tegen dan ben ik in feite al vertrokken, dus ga ik er van uit dat ze mij die verplicht genomen verlofdagen moeten uitbetalen.
Er is geen ander werk in het verschiet. Het ontslag is op basis van een slecht functioneerde samenwerking.

j.demoor
Berichten: 10360

#6 , 29 okt 2010 09:35

“Art.38.§ 1. De werknemer kan de overeenkomst opzeggen tijdens de schorsing van de uitvoering daarvan, als bedoeld in de artikelen 28,1°...Bij opzegging door de werknemer gegeven vóór of tijdens de schorsing, loopt de opzeggingstermijn tijdens die schorsing...”(3 JULI 1978. - Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten).

“Art.28.De uitvoering van de overeenkomst wordt geschorst :1°de dagen waarop de onderneming wegens jaarlijkse vakantie is gesloten alsook de dagen waarop de werknemer buiten die periode jaarlijkse vakantie neemt...“(3 JULI 1978. - Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten).

“Art.41.Tijdens de opzeggingstermijn mag de werknemer, onder de bij de artikelen 64, 85 en 115 bepaalde voorwaarden, met behoud van loon van het werk wegblijven om een nieuwe dienstbetrekking te zoeken. Het bepaalde in het eerste lid is van toepassing op de deeltijds tewerkgestelde werknemer , evenwel in verhouding tot de duur van zijn arbeidsprestaties...”(3 JULI 1978. - Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”