beschuldigd van éénzijdige verbreking contract

gibbondke
Topic Starter
Berichten: 14

beschuldigd van éénzijdige verbreking contract

#1 , 19 okt 2010 14:04

Beste,

Ten einde raad, want vandaag aangetekende zending gekregen waarin staat dat ik éénzijdig mijn contract verbroken heb en dat ik anderhalve maand loon aan mijn werkgever verschuldigd ben. Ik ben nog in proefperiode.

Ik werk 3 dagen in de week: dinsdag, woensdag en donderdag. Ik was ziek op 5, 6 en 7 oktober, heb doktersbriefje verstuurd met de post en heb telefonisch verwittigd.
Op maandag 11 oktober ben ik naar de arts gegaan voor een verlenging (dinsdag 12 zou mijn eerstvolgende werkdag zijn). Heb ook dit doktersattest verstuurd en verwittigd.

Nu staat er in de brief (nog geen C4 of dergelijke ontvangen) dat ik éénzijdige de arbeidsovereenkomst verbreek omdat ik onwettig afwezig was op het werk. Ze beweren geen doktersbriefjes ontvangen te hebben.
Ik heb dan als reactie kopies van de doktersbriefjes verzonden maar deze keer aangetekend! Verder heb ik er nog niet op gereageerd. Ik ben geen lid van de vakbond.

Er staat niet in dat ik ontslagen ben, alleen dat ik éénzijdige contractbreuk pleeg en dat ik 1,5 maand loon moet terugbetalen.
Nu is er over dat loon wel nog het één en het ander te zeggen. Ik ben aangenomen terwijl ik nog aan een het laatste jaar van de opleiding bezig was.Nu ben ik ondertussen niet geslaagd en door de job kon ik het niet afmaken (stage) en heb ik ze na overleg moeten overtuigen om me toch te houden maar dan wel voor minder loon (netto ging het €150 minder zijn per maand - voor hetzelfde werk en evenveel uren als de collega). Enkel kan ik niets aantonen. Alle communicatie rond het loon is mondeling verlopen. Nu voel ik me erin geluist terwijl ik mijn job probeerde te redden!

Iemand raad? Ik ben officieel nog steeds in ziekteverlof, kan ik dan ontslagen worden?
Bedankt voor het advies,
groeten,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 19 okt 2010 14:42

Officieel ben je niet ontslagen, je verbreekt (toch volgens de werkgever) zelf je contract.

Hebben ze je niet in gebreke gesteld dat je onwettig afwezig was vooraleer je te ontslaan?

xena

#3 , 19 okt 2010 17:06

welke vorm van arbeidsovereenkomst had je
bepaalde of onbepaalde duur
welke proeftijd was er overeengekomen
onder welk paritaire comité werk je en hoe oud ben je
hoeveel loon was er overeengekomen in uw arbeidsovereenkomst (of waren er 2 arbeidsovereenkomsten zo ja zaten daar werkdagen tussen de 2 periodes)

als je met een vaste telefoon hebt gebeld kan je normaal gezien een afdruk bekomen van uw gevoerde gesprekstijden en naar wie werd gebeld

voor te beginnen sluit je zich best aan bij een vakbond met het voordeel dat je in deze zaak gaat bekomen kan je bijna gans je loopbaan lidgeld betalen

Reclame

gibbondke
Topic Starter
Berichten: 14

#4 , 19 okt 2010 20:34

Bedankt voor jullie snelle reactie!

@JPV: in hun aangetekende zending staat dat ze me reeds aangetekend geschreven hebben op 7/10/10 en dat ik daar niet op gereageerd heb.
Uiteraard niet, want de eerste en voorlopige enigste brief die ik gekregen heb is die van vandaag. Ze zeggen wel aangetekend geschreven te hebben dus ik ga morgen naar het postkantoor om het na te vragen.

@Xena: Ik heb een contract van onbepaalde duur, PC 329 (culturele sector), proefperiode van 6 maanden, leeftijd 30jaar, loon volgens barema bruto €1163.
Ik heb geen vaste lijn, enkel gsm met herlaadkaart dus ik denk niet dat ik daar iets van kan aantonen.
Ik ga morgen naar de vakbond en zal me lid maken.
Ik zal daarna ook hun bevindingen posten.

Alvast heel erg bedankt voor de hulp.
Groeten,

gibbondke
Topic Starter
Berichten: 14

#5 , 20 okt 2010 20:18

even een update...
niet echt een warm onthaal bij de vakbond vandaag!
Heb dus morgen een afspraak met een advocaat om de zaken goed te regelen.
groeten

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 20 okt 2010 20:45

wat was het probleem volgens de vakbond?

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#7 , 26 nov 2010 14:48

Ze beweren geen doktersbriefjes ontvangen te hebben.
Ik heb dan als reactie kopies van de doktersbriefjes verzonden maar deze keer aangetekend! Verder heb ik er nog niet op gereageerd. Ik ben geen lid van de vakbond.
Late reactie, ik weet het. Maar ik maakte me deze bedenking: Als je de doktersbriefjes reeds opgestuurd had, hoe kan je er dan nog kopies van nemen? Of had je dat op voorhand gedaan? Ik vind het persoonlijk een beetje bizar dat je op voorhand kopies neemt voor je de briefjes verzendt. Een beetje alsof je op voorhand weet dat je die kopies zal nodig hebben.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”