Beetje ingewikkeld verhaal

moekske
Topic Starter
Berichten: 25

Beetje ingewikkeld verhaal

#1 , 14 okt 2010 14:03

Ik zit met een vrij ingewikkeld verhaal, maar ga mijn best doen het zo kort en duidelijk mogelijk te verwoorden.

Op 1 september begint mijn echtgenoot als bediende te werken bij zijn nieuwe baas. Het betreft een contract van onbepaalde duur met 6 maanden proefperiode. Zowel mijn echtgenoot als ik hebben voor die periode op gesprek geweest bij deze werkgever (die we nog kende van een vorige job waar we werkten en die nu zelf een bedrijf had opgestart). Mijn echtgenoot dacht dat hij in aanmerking kwam voor een activa kaart, ikzelf kom er niet voor in aanmerking. Tijdens het sollicitatie gesprek werd ons gezegd dat we zelf mochten kiezen wie er zou starten bij het bedrijf. Het leek ons toen het best dat mijn echtgenoot zou starten want ik wilde nog een opleiding volgen.
Echtgenoot start en na een 3 weken wordt zijn activa kaart gevraagd door de werkgever. Blijkbaar heeft de vakbond verkeerde inlichtingen gegeven en bleek hij dus geen recht te hebben op die kaart. M.a.g. dat de werkgever mijn echtgenoot uitschold voor leugenaar. Mijn echtgenoot heeft daarop geantwoord dat het zijn bedoeling niet was en dat de vakbond hem had verteld dat hij er wel recht op had. Sinds die dag doet de werkgever moeilijk en praat amper met mijn echtgenoot.
Toen werd er hem een voorstel gedaan: hij wou worden ontslagen en ze zouden mij dan in de plaats aannemen. Voorwaarde zou zijn dat ik zijn opzegtermijn zou komen voldoen. Dat op zich is natuurlijk niet rechtsgeldig en zelfs verboden. Omdat ikzelf al 4 maanden wacht op een toekenning van mijn uitkering door RVA en we in financiële problemen kwamen heb ik de werkgever een mail gestuurd dat ik bereid zou zijn om op kantoor alles te komen bespreken en dat ze mij even konden laten weten wanneer.
Ik kreeg echter geen telefoontje en mijn echtgenoot ging dus gewoon nog werken.
Op kantoor vraagt mijn echtgenoot aan de werkgever of ze al contact met me hadden opgenomen en werd er geantwoord dat men eerst nog dingen wilt bespreken en daarna met mij zouden bellen. Maar nog steeds hoorde ik niets.
Ondertussen vindt mijn echtgenoot een mail van een collega die gestuurd is naar de werkgever. Daarin wordt mijn echtgenoot valselijk beschuldigd van onprofessioneel gedrag. Om geen problemen te veroorzaken zwijgt mijn echtgenoot hierover.
Dinsdag j.l. valt mijn echtgenoot ziek. Hij wilde gaan werken maar ik had hem aangeraden om naar de dokter te gaan omdat het echt niet goed ging met hem. Hij doet de nodige wettelijke dingen om zijn ziekte te melden en stuurt het doktersattest per aangetekend schrijven naar de werkgever. De werkgever belt een dag later met het bericht dat hij ontslagen is per direct en niet meer hoeft te komen werken. Jammer genoeg heb ik al ontdekt dat men kan ontslagen worden tijdens ziekte (wat ik zelf schandalig vind, maar goed dat is een persoonlijke mening) dus daar kunnen we niets tegenin brengen.
Vervolgens wordt er wat over en weer gebeld en is mijn echtgenoot, terecht, erg boos op zijn ex werkgever.
Het ontslag is enkel telefonisch gegeven en hij heeft nog geen ontslag brief ontvangen. Omdat ik me druk begon te maken over de beschuldigingen die de werkgever deed naar mijn echtgenoot toe, heb ik de telefoon overgenomen en heb ik ruim een uur zitten bellen met de werkgever.
Resultaat was dat hij op een gegeven moment toe gaf dat hij niet correct had gehandeld maar dat hij het ontslag, na wat er allemaal gezegd is geweest, niet meer ongedaan kon maken. Toen stelde hij voor dat hij mij op kantoor zou laten komen om een testdag uit te voeren. Omdat we financieel erg moeilijk zitten, heb ik daarin toegezegd. Maar ergens heb ik het gevoel dat er iets niet klopt aan wat er allemaal gedaan wordt en heb ik mijn twijfels of ik hier wel op in zou gaan. Tenslotte is het volgens mij vrij moeilijk iemand na 1 dag al te kunnen beoordelen of deze persoon wel geschikt is voor de betreffende job. Er bestaat nog altijd zoiets als een inwerkperiode. Verder vraag ik me af een testdag in een bedrijf wel degelijk wettelijke mag??? Ik weet niet of er iets ondertekend gaat worden, weet niet of die dag betaald wordt etc....
Heeft hier iemand een goede raad? Want ik krijg het gevoel dat er een soort van machtsspelletje aan de gang is en dat er van ons en de situatie wordt geprofiteerd omdat ze weten dat we het financieel niet breed hebben....

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 14 okt 2010 14:41

Een testdag mag, maar moet betaald worden. Een onbetaalde test kan ook, maar dan moet dit over niet-productief werk gaan en slechts zolang als nodig is om uit te maken of iemand capabel is. Meer dan 1 dag wordt normaal niet aanvaard.

Ontslag TIJDENS ziekte mag, ontslag WEGENS ziekte mag niet. Afhankelijk van de sterkte van uw dossier kan willekeurig ontslag gevorderd worden.

Gezien het een al bij al complex dossier kan worden, gaat u best naar een vakbond of een advocaat om u te verdedigen indien u meer advies wil. Die mail van die collega kan door de werkgever bvb gebruikt worden om het ontslag te rechtvaardigen.

Lightning

#3 , 14 okt 2010 14:58

Uw echtgenoot heeft zich dinsdag dus ziek gemeld. Voor hoeveel dagen?
Woensdag heeft de werkgever gebeld om het ontslag te melden? Het is dus geen officieel ontslag zolang er geen ontslagbrief betekend is.
Indien er nog geen ontslagbrief moest toegekomen zijn op het ogenblik dat uw echtgenoot zijn voorgeschreven ziekteperiode ten einde is doet hij er toch goed aan om te gaan werken. Hij kan namelijk niet bewijzen dat de werkgever aan de telefoon gezegd heeft dat hij zijn opzeg niet moet presteren, hij heeft officieel geen weet van ontslag, dus wegblijven geeft de werkgever de kans om te ontslaan om dwingende reden.

Voor uzelf kan u zich misschien afvragen of u daar nog wel WIL werken.

Reclame

moekske
Topic Starter
Berichten: 25

#4 , 14 okt 2010 21:30

Bedankt voor jullie reacties!
@Jpv: ik weet dat je inderdaad niet WEGENS ziekte mag ontslagen worden, enkel tijdens ziekte... Maar toegeven: in de praktijk gebeurt het wel wegens ziekte maar komt men daar niet voor uit en zoekt men iets anders. Want als de werkgever wel wegens ziekte ontslaat weten zij goed genoeg dat ze daar flink mee in de problemen komen.
Ik heb besloten de testdag niet te gaan doen: ik heb geen zin in machtsspelletjes en ik weet zeker dat ik daar nooit met veel plezier zal kunnen werken na wat er allemaal gebeurd is.

@Lightning: Idd: echtgenoot dinsdag ziek, woensdagochtend telefoon dat hij ontslagen is. Ik heb rond gekeken op het internet en vond daar dat men je tijdens je ziekte pas mag ontslagen na 7 dagen (en dan is dat ook zonder vopzeg en dus bijhorende vergoeding). Klopt dit?
Mijn echtgenoot heeft ondertussen een mail gestuurd naar de werkgever met daarin de informatie dat hij nog geen ontslagbrief heeft ontvangen en dat hij, wanneer hij die niet krijgt morgen (laatste ziektedag) dus gewoon maandag weer aan het werk moet gaan.
Stel nu dat de werkgever een mail terug stuurt waarin hij dit ontslag letterlijk schrijft, is dat dan bewijs genoeg dat er idd ontslag is met een week opzegvergoeding die hij niet moet presteren?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 14 okt 2010 21:34

mail is nooit 100% bewijskrachtig, dus best dan toch naar het werk gaan en een getekende brief vragen dat hij niet meer moet komen.

Men mag je trouwens onmiddellijk ontslaan tijdens ziekte, alleen is het 'verdacht' als je direct na een melding van ziekte iemand ontslaat, vandaar dat er wss op internet melding gemaakt wordt van die 7 dagen.

Lightning

#6 , 14 okt 2010 21:52

Indien minimum 7 opeenvolgende kalenderdagen ziek tijdens de proefperiode kan de werkgever zonder opzegtermijn en verbrekingsvergoeding de arbeidsovereenkomst beëindigen.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”