Onterecht ontslag ???

gphxguru
Topic Starter
Berichten: 2

Onterecht ontslag ???

#1 , 12 okt 2010 11:25

Hallo,

Ik heb een vraagje ivm een ontslagsituatie waarin ik verzeild ben geraakt. De situatie gaat als volgt :

Ik ben sinds 2 weken aangenomen in een reclamebureau met een proefcontract. Dit gebeurd meestal in team, een art director (ik) en een copywriter (mijn partner). Er werd mondeling een eis gesteld dat we samengewerkt moesten hebben in het verleden wat ook het geval was. Nu bleek evenwel dat mijn teampartner achter mijn rug eveens aan het onderhandelen was met een ander reclamebureau. 2 Dagen nadat we ons contract getekend hebben heeft zij dan ook haar ontslag gegeven om bij dat ander bureau te starten. Hierdoor hebben ze mij meegedeeld dat dit ook zou leiden tot mijn ontslag. Nu staat er wel nergens in ons getekend contract als vereiste dat we een team moesten zijn. Dus ik voel me onrechtmatig behandeld. De directeur heeft me gezegd dat hij me nog 2 weken zou houden omdat hij het een lullige situatie voor me vond. Ik weet evenwel dat dat maar zever is, en dat hij me gewoon 1 maand verplicht moet houden. Maar nu vraag ik me af of ik op een rechtmatige manier ontslagen ben en eventueel recht heb op een vergoeding. Het valt niet onder de term economisch ontslag maar misschien wel onder ontslag wegens technische reden ? Maar indien dit laatste het geval is zou er toch in mijn contract gestaan moeten hebben dat in team werken een vereiste was ?

Iemand enige raad hierover ?


Vriendelijke Groeten

K.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
xena

#2 , 12 okt 2010 13:32

.
Laatst gewijzigd door xena op 21 okt 2011 14:31, 1 keer totaal gewijzigd.

gphxguru
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 12 okt 2010 13:49

Maar nu vraag ik me af of ik op een rechtmatige manier ontslagen ben en eventueel recht heb op een vergoeding.
jammer maar helaas
Waarom dan precies ?



Groeten

K.

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 12 okt 2010 21:33

een ontslag kan altijd. Indien men bvb zegt dat men je niet meer kan gebruiken nu iemand anders weg is, is dit een geldige reden. Als je effectief 1 maand uitbetaald bent, kan je volgens de meeste rechtspraak geen aanspraak maken op iets anders.

j.demoor
Berichten: 10360

#5 , 13 okt 2010 10:22

“Art.67.§1. De arbeidsovereenkomst kan een beding van proeftijd bevatten. Op straffe van nietigheid moet dat beding voor iedere bediende afzonderlijk schriftelijk worden vastgesteld, uiterlijk op het tijdstip waarop de bediende in dienst treedt. § 2. De proeftijd mag niet minder dan één maand duren. Hij mag niet meer belopen dan respectievelijk zes of twaalf maanden naargelang het jaarlijks loon niet hoger of hoger is dan 19.300(geindexeerd nu 36355) EUR. Art.81.§ 1. Onverminderd de toepassing van artikel 79, kan de overeenkomst tijdens de proeftijd zonder dringende reden niet eenzijdig worden beëindigd dan met inachtneming van een opzeggingstermijn van zeven dagen, waarvan kennis wordt gegeven in de vorm bepaald in artikel 37, tweede tot vierde lid. Wanneer een dergelijke opzegging tijdens de eerste maand wordt gegeven, dan heeft de beëindiging ten vroegste op de laatste dag van deze maand uitwerking.“(3 JULI 1978. - Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten).

De opzegging gedurende de proeftijd vereist geen motivering doch is slechts geldig indien voldaan is aan “Art.37...Indien de opzegging uitgaat van de werkgever, kan de kennisgeving van de opzegging, op straffe van NIETIGHEID enkel geschieden hetzij bij een ter post aangetekende brief die uitwerking heeft de derde werkdag na de datum van verzending, hetzij bij gerechtsdeurwaardersexploot,met dien verstande dat de werknemer die nietigheid niet kan dekken en dat ze door de rechter van ambtswege wordt vastgesteld.“(3 JULI 1978. - Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”