Ontslag met wederzijdse toestemming / opl verpleegkunde

Fientje87
Topic Starter
Berichten: 21

Ontslag met wederzijdse toestemming / opl verpleegkunde

#1 , 06 okt 2010 19:31

Hallo iedereen,

Even een korte situatieschets:

Ik ben 23jaar, werk reeds 2j bij hetzelfde bedrijf (1ste job). Na lang wikken en wegen zou ik heel graag de stap willen zetten om volgend schooljaar (september) te beginnen aan de opleiding bachelor in de verpleegkunde. Nu mijn vriend en ik een huis hebben gekocht, gaat dit uiteraard niet zomaar. Wij hebben een lening af te betalen dus ik wil zeer graag een minimumloon behouden, hetgeen mogelijk is via de VDAB (knelpuntberoep).

Om dit loon te behouden, wat dus eigenlijk gewoon een werkloosheidsuitkering betekent, moet ik dus in feite ontslaan worden door mijn werkgever.

Heeft iemand ervaring / kennis over ontslag met wederzijdse toestemming?
Hoe begin je zo'n gesprek, hoe leg je zoiets uit?
Hoe ver op voorhand laat je dit weten aan je baas? (mijn opzegtermijn is 3maanden, maar voor de goede gang van zaken (vinden van vervanger voor mij) kan ik dit misschien al vroeger melden?)
Iemand een idee hoeveel een werkloosheidsuitkering bedraagt vr een bediende die 2050 euro bruto per maand verdient (samenwonend)?

Het is voor mij de énige mogelijkheid om nog aan deze opleiding te beginnen... zonder inkomen zie ik het écht niet zitten.

Alvast bedankt

Fien

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 06 okt 2010 21:52

ontslag met wederzijdse toestemming is géén ontslag door de werkgever. Als je een ontslag in onderling akkoord tekent, ben je zelf verantwoordelijk voor je werkloosheid. Je moet dus ontslagen worden.

Je werkloosheidsuitkering is 60% van je laatste verdiende brutoloon, uiteindelijk beperkt tot (momenteel) tussen de 1250 en 1350 euro bruto (even vergeten of je blijft op het bedrag van de eerste 6 maanden of niet).

Fientje87
Topic Starter
Berichten: 21

#3 , 07 okt 2010 08:33

JPV, bedankt voor het antwoord.

Enig idee of dit gaat om het fictieve full time brutoloon?

Want momenteel werk ik 4/5de.

Hoe moet je in godsnaam je ontslag krijgen...? Ik kan toch moeilijk het varken gaan uithangen hier, daar zou ik me te schuldig over voelen.

Pfff.......

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 07 okt 2010 11:20

Als je het varken uithangt, kan de RVA, indien zij daarvan op de hoogte zijn en het bewijsbaar is, je ook een schorsing geven ;).

Werk je 4/5e met de rest loopbaanonderbreking of effectief 4/5e?

Fientje87
Topic Starter
Berichten: 21

#5 , 07 okt 2010 14:40

JPV: tja laat ons eerlijk zijn, in principe wil ik mijn ontslag geven om daarna op kosten van een ander te gaan studeren hé… cru gezegd, maar als je een huis moet afbetalen en een huishouden hebt, is het gewoonweg niet mogelijk om zulke studies nog op een andere manier te beginnen!

Begrijp ook niet goed hoe t zit met wachttijden enz.. maar wil hier precies nog niet rechtstreeks over gaan informeren bij VDAB of RVA, denk niet dat dat goed overkomt...

Ik werk effectief 4/5de, geen loopbaanonderbreking. Lang verhaal waarom k 4/5de werk hoor, maar komt erop neer dat mijn werkgever mij dat vorig jaar heeft aangeboden, na een jaar voltijds te hebben gewerkt. Wegens complete reorganisatie van de kantoren te België / collega's / ...

Alvast bedankt vr de antwoorden.......

xena

#6 , 07 okt 2010 16:51



Begrijp ook niet goed hoe t zit met wachttijden enz.. maar wil hier precies nog niet rechtstreeks over gaan informeren bij VDAB of RVA, denk niet dat dat goed overkomt...
zij kunnen u wel informeren op welke uitkering je recht kan hebben bij tijdskrediet

Lanox
Berichten: 3521
Juridisch actief: Nee

#7 , 07 okt 2010 17:02

Blijkbaar twee maal dezelfde topic.

Beste,
ontslag met wederzijdse toestemming is niet direct het antwoord op Uw probleem aangezien U dan zelf Uw ontslag geeft. Om in aanmerking te komen moet U dus ontslagen worden door Uw baas, maar die verliest hierdoor een werkkracht en een ontslagvergoeding ...
Ik weet niet in welke sector U momenteel werkt en hoe moeilijk het is om nieuw werk te vinden, maar een andere oplossing zou zijn om ontslag met wederzijdse toestemming (of desnoods zelf ontslag nemen) te vragen en vervolgens een korte termijn contract aangaan van 20 werkdagen. Als u 20 werkdagen zonder onderbreking werkt na uw ontslag, dan komt u terug in aanmerking voor een uitkering. Einde contract zijn wordt niet gelijk gesteld met ontslag nemen.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#8 , 07 okt 2010 17:20

JPV: tja laat ons eerlijk zijn, in principe wil ik mijn ontslag geven om daarna op kosten van een ander te gaan studeren hé… cru gezegd, maar als je een huis moet afbetalen en een huishouden hebt, is het gewoonweg niet mogelijk om zulke studies nog op een andere manier te beginnen!

Begrijp ook niet goed hoe t zit met wachttijden enz.. maar wil hier precies nog niet rechtstreeks over gaan informeren bij VDAB of RVA, denk niet dat dat goed overkomt...

Ik werk effectief 4/5de, geen loopbaanonderbreking. Lang verhaal waarom k 4/5de werk hoor, maar komt erop neer dat mijn werkgever mij dat vorig jaar heeft aangeboden, na een jaar voltijds te hebben gewerkt. Wegens complete reorganisatie van de kantoren te België / collega's / ...

Alvast bedankt vr de antwoorden.......
Als je slechts 4/5e werkt, kan je natuurlijk maar 4/5e werkloosheid krijgen, tenzij je behoud van uitkeringen gevraagd hebt toen.

Verder: zie Lanox

Fientje87
Topic Starter
Berichten: 21

#9 , 07 okt 2010 18:57

JPV: behoud van uitkeringen heb ik niet specifiek gevraagd, wist ik veel... Nu heb ik toch een beter zicht op wat mij te wachten staat.

Lanox: bedankt vr de reactie. Ik had dit ook al ergens gelezen, ontslag geven en dan interimcontract aangaan. Ik denk dat dit voorlopig de beste optie is voor mij. INDIEN ik word toegelaten om de opleiding te volgen natuurlijk.

Ik ga volgende week langs bij de VDAB, ik hoop dat zij me nog verder op weg helpen.

Bedankt iedereen

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”