Ontslag en maaltijdcheques

azzidoke
Topic Starter
Berichten: 5

Ontslag en maaltijdcheques

#1 , 05 okt 2010 20:32

Ik heb op 16 september mijn ontslag gegeven, de twee weken daarna was ik met vakantie, mijn opzegperiode begint dus op 1 Oktober. Nu heb ik juist mijn loonbrief gekregen van de maand september en er staat nergens meer op vermeld hoeveel maaltijdcheques ik voor die maand zal krijgen. Ik ga er dus vanuit dat ze me deze hebben ontnomen.

Kan dit zomaar aangezien september een maand was dat ik normale prestaties heb geleverd en mijn opzegperiode is maar ingegaan op 1 oktober??

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
xena

#2 , 05 okt 2010 20:38

ontslag geven of nemen heeft geen invloed op het recht op maaltijdcheques

azzidoke
Topic Starter
Berichten: 5

#3 , 05 okt 2010 21:09

En als je onder paritair comité 200 valt? Kan dat er invloed op hebben? In mijn arbeidscontract staat ook de volgende regel: Er wordt uitdrukkelijk overeengekomen dat elke bezoldiging of gratificatie die de werkgever bij uitzondering of periodiek aan de werknemer mocht toekennen, een gift zal uitmaken en derhalve nooit rechten kan doen ontstaan voor de toekomst.

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 05 okt 2010 21:31

Hebben je collega's nog maaltijdcheques gekregen?

lawyer
Berichten: 15

#5 , 06 okt 2010 12:19

De maaltijdcheques moeten gegeven worden. Aantal op basis van de gepresteerde dagen.
Maaltijdcheques zijn geen bezoldiging of gratificatie die bij uitzondering op periodiek worden uitgekeerd. Er is geen enkele rechtbank die dit zo zal kwalificeren.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 06 okt 2010 12:26

Goh, mocht iedereen zijn maaltijdcheques niet meer krijgen, zou dit toch perfect kunnen volgens de rechtspraak. Enkel aan iemand die ontslag neemt geen maaltijdcheques geven, kan echter niet.

xena

#7 , 06 okt 2010 13:06

Maaltijdcheques zijn geen bezoldiging of gratificatie die bij uitzondering op periodiek worden uitgekeerd. Er is geen enkele rechtbank die dit zo zal kwalificeren.
om te spreken van "een recht op" moet je een rechtsbron hebben waaruit je dit recht op kan afleiden in pc 200 zijn geen sectoriele cao's afgesloten dus moet het staan in de arbeidsovereenkomst of arbeidsreglement . het is ook mogelijk maaltijdcheques toe te kennen op basis van een eenzijdig gebruik in dit geval ben je afhankelijk van de goodwill van de werkgever . het gebeurd dat een werkgever een maaltijdcheque('s) geeft bij overwerk

azzidoke
Topic Starter
Berichten: 5

#8 , 06 okt 2010 18:40

@JPV: iedereen heeft nog mc's gekregen ja

Wij hebben in het verleden de mc's gekregen, maar daar is wel nooit een document voor opgesteld dat elke werknemer heeft moeten ondertekenen. Dus ik begin nu te vrezen dat ze deze zomaar mogen ontnemen op het tijdstip dat de werkgever wil, of is dat toch wettelijk niet in orde? In het arbeidsreglement staat er niets vermeld over mc's.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#9 , 06 okt 2010 18:49

maaltijdcheques zijn een recht dat niet individueel mag gegeven worden. Wordt het aan 1 categorie van mensen gegeven (bvb bedienden administratie), dan moet iedereen binnen die categorie dit krijgen. Los van elke sector-CAO etc, moet je dit dus krijgen als je collega's dit kregen.

azzidoke
Topic Starter
Berichten: 5

#10 , 06 okt 2010 19:02

Ok bedankt voor de informatie ik weet wat me te doen staat!

giserke
Berichten: 2434

#11 , 18 jan 2014 19:18

Wat met maaltijdcheques voor personeel die ontslagen wordt?

Stel je werkgever ontslaat U, en zegt dat de opzegperiode niet moet worden gepresteerd.
Laten we het anders zeggen, je mag niet gaan werken gedurende de opzegperiode.
Moet de werkgever de maaltijdcheques uitbetalen voor de opzegperiode?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#12 , 19 jan 2014 07:44

3 mogelijkheden:
- ontslag mét presteren opzegtermijn: maaltijdcheques moet je krijgen (je presteert effectief, dus krijg je er)
- ontslag met verbreking: in de verbrekingsvergoeding zit de waarde van de maaltijdcheques (verbreking moet alle loonelementen meetellen)
- ontslag met opzegtermijn die in onderling akkoord niet moet gepresteerd worden: geen maaltijdcheques, wegens geen gepresteerde dagen. Er si ook geen verbreking, dus geen betaling van maaltijdcheques in de vorm van een verbrekingsvergoeding.

hou er rekening mee dat de laatste optie enkel kan in onderling akkoord. Is er een eenzijdige eis dat er geen opzeg gepresteerd wordt, dan is er de facto een verbreking van de arbeidsoverenkomst en moet een verbrekingsvergoeding betaald worden.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”