ontslag nemen?

Xzes
Topic Starter
Berichten: 4

ontslag nemen?

#1 , 04 okt 2010 23:39

Hallo allemaal

Zit met de handen in het haar, en vind geen weg in alle info, dus als iemand weet hoe t zit...

De situatie:
Ongeveer 6 maand ben ik werkonbekwaam. Een duidelijke diagnose is er nog niet, maar het staat wel vast dat ik niet meer geschikt ben voor de job die ik deed.
Los van het feit dat ik ongeschikt ben, ben ik reeds de eerste week vervangen en is er dus geen plek voor me, én heeft mijn baas duidelijk gemaakt dat ik zelf ontslag moet nemen.
De job die ik deed was deeltijds, daarnaast ben ik zelfstandige in bijberoep.


- Mijn baas wist me te zeggen dat ik indien ik recht wil hebben op dop, ontslag moet nemen om medische reden, klopt dat? Zowiso wil ik liever werken, heel graag zelfs, maar ik kan niet garanderen dat ik een job heb zodra mijn ziekteverlof afloopt.

- is er een mogelijkheid om mijn bijberoep als bijberoep te houden ookal neem ik ontslag (om medische reden). Er werd gezegd dat als je ontslagen wordt en je al bijberoeper bent, je dit zo kan houden ondanks werkloosheidsuitkering? het sociaal secretariaat wist me te zeggen dat ik vanaf het volgende kwartaal hoofdberoeper zou worden.

- klopt het dat ik pas opleidingen kan volgens als ik niet meer in ziekteverlof ben?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 05 okt 2010 07:30

hoe lang ben je zelfstandige in bijberoep?

xena

#3 , 05 okt 2010 16:36




- Mijn baas wist me te zeggen dat ik indien ik recht wil hebben op dop, ontslag moet nemen om medische reden,
goed geprobeerd zou ik zeggen , vraag eens om dit op papier te zetten en te ondertekenen .

Reclame

Xzes
Topic Starter
Berichten: 4

#4 , 05 okt 2010 17:12

hoe lang ben je zelfstandige in bijberoep?
van 2007

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 05 okt 2010 21:14

Voor de werkloosheid is het dan alvast geen probleem om je bijberoep te cumuleren met eventuele werkloosheid (onder voorwaarde dat het natuurlijk een nevenactiviteit is en geen grote activiteit, bovendien mag het geen (voor de werkloosheid) verboden bijberoep zijn, zoals leuren of caféhouden). Per dag dat je bezig bent met zelfstandige activiteit verlies je een dag uitkeringen (tenzij je het inde week na 18 uur en voor 7 uur uitvoert). (SIMPEL UITGELEGD)

Je MOET nooit zelf ontslag nemen. Als je dit zou doen, kan je een probleem krijgen indien de RVA-geneesheer je arbeidsgeschikt voor die functie verklaart.

Als je werkgever je geen werk meer kan bieden na een periode van ziekte, moet hij je ontslaan (tenzij hij je gewoon wil betalen zonder dat je iets moet doen). Dit kan wegens medische reden zonder dat je een opzeg moet presteren (ook zonder opzegvergoeding).

oja, een zieke kan ook een opleiding volgen. Vraag hiervoor echter toestemming aan de mutualiteit.

Xzes
Topic Starter
Berichten: 4

#6 , 09 okt 2010 00:50

dus ontslag nemen om medische reden kan niet?
wat moet ik dan doen? Mijn baas wil me niet laten gaan

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#7 , 09 okt 2010 08:36

ontslag om medische redenen kan wél, maar dit doe je dan op eigen risico indien je werkloosheidsuitkeringen wil krijgen. De RVA zal dit immers laten controleren door een eigen geneesheer. Gezien je geen duidelijke diagnose hebt, bestaat de kans dat hij dit niet zal aanvaarden.

Het beste wat je kan doen is vragen aan je werkgever om naar de arbeidsgeneesheer gestuurd te worden. Die zal uitmaken of je al dan neit arbeidsgeschikt bent voor je functie. Sowieso, als je terugkeert, moet je in principe je job terugkrijgen (of toch de job die op je arbeidsovereenkomst staat).

fantaziaforyou
Berichten: 20

#8 , 13 okt 2010 12:36

zelf ontslag nemen zeer niet doen, dat is om problemen vragen

zelf heb ik ook een zelfstandig bijberoep,nml een winkel (vm werken, nm winkel open)
en als ik werkloos zou worden heb ik geen recht op werkloos uitkeringen

Als zelfstandige in bijberoep ben je noch vlees , noch vis
geen hulp bij het acv, want je bent teveel zelfstandig
en geen hulp bij de unizo, want je werkt nog

dat is mijn ervaring hé
Lotte

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#9 , 13 okt 2010 18:41

ik zie niet in waarom het acv niet zou helpen met je loontrekkende gerelateerde problemen. Zolang je betaalt, kan je op hun diensten beroep doen.

En logisch dat je geen werkloosheidsuitkeringen meer zou krijgen, je kan moeilijk stellen dat je nog 'slechts' een nevenactiviteit zou hebben...

fantaziaforyou
Berichten: 20

#10 , 14 okt 2010 13:33

Goed dat ze u daar bij u helpen,
hier is het anders

en idd is het logisch dat ik geen uitkering zou krijgen
daar klaag ik niet over, maar wil het mededelen
Lotte

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#11 , 14 okt 2010 14:31

ze helpen mij niet, ik werk bij de grootste concurrent. Mochten ze je niet helpen, kan je altijd hun diensthoofd contacteren. Die zal de persoon dan wel op de vingers wijzen.

xena

#12 , 14 okt 2010 14:56

Goed dat ze u daar bij u helpen,
hier is het anders
ik hoor da ook dikkels da de vakbond niks doet , maar gewoonlijks vallen er nog wa lijken uit de kast als je het ganse verhaal hoort maar daar word dan stilletjes over gezwegen als ze hun verhaal doen .

geef u zelf eens op voor vakbondsvertegenwoordiger dan kunt gij het eens gaan oplossen , ga dan best eerst wa naar de olifantenschool want ge zult een olifantenvel nodig hebben

fantaziaforyou
Berichten: 20

#13 , 15 okt 2010 17:51

u bent van de vakbond neem ik aan?
anders zou u zo niet reageren
en kent u ook wel andere verhalen
Lotte

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#14 , 15 okt 2010 18:17

lotte, ik zou eens concreet willen weten met welke vraag je niet terecht kon bij je vakbond

fantaziaforyou
Berichten: 20

#15 , 17 okt 2010 12:42

Bij mijn vorige werkgever wou ik weten wat mijn brutoloon was
want deze stond niet op mijn loonfiche
ik moest het zelf maar uitzoeken vertelde me de persoon van het acv
Lotte

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”