Onterecht ontslag wegens dwingende redenen. Wat te doen ...

Templaris
Topic Starter
Berichten: 2

Onterecht ontslag wegens dwingende redenen. Wat te doen ...

#1 , 04 okt 2010 23:35

Mijn vriendin had vandaag een zeer onaangenaam en vooral onterecht voorval op haar werk:


Zij was werkzaam als huishoudhelpster voor de firma " Solodariteit voor het gezin "
Vandaag werd zij op haar werk geconfronteerd met iemand van haar werk, de klanten waar zei op dat moment actief was alsook de politie.
Haar klanten beschuldigden haar van diefstal, meer bepaald van drank en kleding.
Zij werd door de politie onderworpen aan een alcoholtest aangezien zij sterke drank zou gedronken hebben op haar werk, welke negatief bleek te zijn. Tevens zou de kleding kledij betreffen van een bejaarde dame en is mijn vriendin 28

Best er bij vermelden dat mijn vriendin 5 maand zwanger is en dat we al een miskraam gehad hebben.

Haar klanten besloten geen klacht tegen haar in te dienen, wat ik zowiezo al raar vind aangezien ze dan toch gestolen zou hebben.
Volgens de politie onderzoek is er geen enkel tastbaar bewijs, de alcoholtest is negatief , kleding totaal ouderwets, waardeloos en niet haar maat.

Toch kreeg zij in de loop van de avond telefonisch van haar werk te horen dat zij otslagen werd om dwingende redenen en dat zij morgen niet moest gaan werken. Dat ze haar werkkledij en dergelijke moest inleveren.

Nu mijn vraag: Kan dit zo maar??? Mijn vriendin is onschuldig en toch wordt zij ontslagen, is zij de dupe.
met de zwangerschap kan zij ander werk vergeten, wat voor ons het begin is van een financiële ramp.

Welke stappen kunnen wij ondernemen?

Kunnen wij klacht indienen tegen haar werk en desbetreffende klanten?

graag uw antwoord, want wij zijn echt wel wanhopig.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JohnD
Berichten: 3580

#2 , 05 okt 2010 01:22

Toch kreeg zij in de loop van de avond telefonisch van haar werk te horen dat zij ontslagen werd om dwingende redenen en dat zij morgen niet moest gaan werken. Dat ze haar werkkledij en dergelijke moest inleveren.
Even kort door de bocht: zolang uw vriendin geen AS heeft ontvangen met de melding en de motivatie voor haar onmiddellijk ontslag, is zij niet ontslagen en dient zij zich op haar werk aan te bieden.
Welke stappen kunnen wij ondernemen?
U kan en hoeft niets te doen vermits uw vriendin nog niet officieel ontslagen is. Haar werkgever dient haar bovendien het vereiste dokument voor de RVA te overhandigen. Indien uw vriendin bij een vakbond aangesloten is raad ik haar aan daar onmiddellijk naar toe te stappen. Zoniet dient ze onmiddellijk naar de RVA te stappen, die zullen een onafhankelijk onderzoek doen, en enkel daarna kan ze van werkloosheidsuitkering genieten, voorzover het onderzoek uitwijst dat er volgens de RVA geen reden tot onmiddellijk ontslag vanwege de werkgever was. In afwachting kan uw vriendin naar het OCMW stappen
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#3 , 05 okt 2010 07:29

Sowieso moet je het (eventueel) ontslag om dringende reden betwisten door een aangetekende brief met de betwisting op te sturen naar je werkgever (met natuurlijk het stappen naar de rechtbank als dreigmiddel). Niet reageren op de AS / geen verdere stappen voor de rechtbank ondernemen zal voor de RVA een verzwarende factor zijn (zeker gezien ze nu moeilijk direct ander werk zou kunnen vinden).

Dus best:
- wachten op AS
- reageren op AS via advocaat of vakbond (én voorlopige uitkeringen aanvragen, het gemakkelijkst dus om alles via de vakbond te doen (en meestal ook het goedkoopst)
- kijken of werkgever standpunt verandert
- indien niet: werkgever dagvaarden voor arbeidsrechtbank

ondertussen verhoor RVA afwachten (hou er rekening mee dat je de eerste maand mss geen uitkering zal krijgen wegens administratieve mallemolen)

Reclame

JohnD
Berichten: 3580

#4 , 05 okt 2010 12:17

Sowieso moet je het (eventueel) ontslag om dringende reden betwisten door een aangetekende brief met de betwisting op te sturen naar je werkgever (met natuurlijk het stappen naar de rechtbank als dreigmiddel). Niet reageren op de AS / geen verdere stappen voor de rechtbank ondernemen zal voor de RVA een verzwarende factor zijn (zeker gezien ze nu moeilijk direct ander werk zou kunnen vinden).

Dus best:
- wachten op AS
- reageren op AS via advocaat of vakbond (én voorlopige uitkeringen aanvragen, het gemakkelijkst dus om alles via de vakbond te doen (en meestal ook het goedkoopst)
- kijken of werkgever standpunt verandert
- indien niet: werkgever dagvaarden voor arbeidsrechtbank

ondertussen verhoor RVA afwachten (hou er rekening mee dat je de eerste maand mss geen uitkering zal krijgen wegens administratieve mallemolen)
Juist, de werknemer moet reageren op het AS schrijven dat hij niet akkoord gaat met het onmiddellijk ontslag. De werknemer kan ook best onmiddellijk naar het OCMW stappen voor tijdelijke financiele steun. Ondertussen doet de RVA een onderzoek. Als ze van oordeel zijn dat je werkgever je onterecht een onmiddellijk ontslag heeft gegeven, word het verschil met wat je eventueel ondertussen van het OCMW mocht ontvangen hebben, bijgepast naar boven. De RVA betaalt je pas een uitkering uit nadat je idd. een document hebt getekend waarin je je verbind om je rechten te verdedigen voor een arbeidsrechtbank. Niet vergeten dat als je de zaak tov je werkgever wint (ongeveer een jaar later), je de sommen die je ontvangen hebt van de RVA, dient terug te storten - ongeveer 2 jaar later (enkel het overeenkomend bedrag met de vooropzeg waartoe je ex-werkgever werd veroordeeld). Ik bedoel dat er mensen zijn die het bedrag dat ze dan ontvangen van hun ex-werkgever gaan opsouperen. Tot er dan de afrekening komt van het vroeger door de RVA in feite "voorgeschoten" bedrag. Heb je nu dat bedrag dat je van je ex-werkgever ontvangen hebt wegens dat vonnis in jouw voordeel, reeds opgesoupeerd op het ogenblik dat de RVA je vraagt je ontvangen WL-uitkering terug te storten, kan je gelukkig nog een afbetalingsplan vragen aan het RVA. Juist omdat de RVA blijkbaar niet zo erg gehaast is met het terugvorderen van de door hen uitbetaalde WL-vergoeding voor de referte periode, zijn er veel mensen die dat niet meer verwachten.

Als je de zaak tov je werkgever verliest, en dus in feite de RVA onterecht had geoordeeld dat je mocht genieten van werkloosheidssteun, blijft het meestal daarbij.

Ik wil er hier nog aan toevoegen dat veel werknemers een onmiddellijk ontslag verkiezen. De reden is doodsimpel. Ze worden nooit gesanctioneerd. Verliest de werkgever het geding later word hij enkel veroordeeld om de wettellijk voorziene vooropzeg a/d werkgever uit te betalen + verlofgeld + interesten sedert onmiddellijk ontslag + gerechtskosten en RVP. Geen sanctie dus.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Purple
Berichten: 246

#5 , 19 okt 2010 09:25

Dit zijn spijtig genoeg gangbare praktijken bij deze werkgever.

Mijn vriendin heeft er 1 jaar gewerkt.

Geregeld kreeg ze van de regionale planning (Geel) de verkeerde adressen of werkuren door.
Toen ze weer eens verkeerde gegevens had doorgekregen per mail en dus smorgens aan het verkeerde adres stond (juiste straat, maar andere gemeente), belde ze naar het bureel. Aangezien er in Geel niet werd opgenomen, werd ze doorgeschakeld naar het hoofdbureel in Gent.

Daar heeft ze dan haar beklag gedaan over de "planning", ze kreeg te horen dat "Gent" eens orde op zaken zou stellen in bureel "Geel".

Enkele dagen later kreeg mijn vriendin de melding van "Geel" dat de verdere samenwerking niet meer mogelijk was.
De reden zou zijn dat al haar gezinnen niet meer tevreden van haar zijn.
(terwijl er enkele weken eerder tijdens een evaluatiegesprek geen vuiltje aan de lucht was en ze zelfs nog werd uitgenodigt op uitbreidingscursussen)

ps: 90% van de gezinnen heeft na haar ontslag hun contract met "Solidariteit" stopgezet. :shock:

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”