Werkgever wil niet weten van opzegterm. in onderling overleg

SalesMan
Topic Starter
Berichten: 2

Werkgever wil niet weten van opzegterm. in onderling overleg

#1 , 03 okt 2010 14:06

Goede middag,

Ik heb de volgende situatie voor :

op 28 september heb ik mijn ontslagbrief afgegeven aan mijn werkgever, dewelke hij heeft afgetekend voor kennisname en ontvangst.
In deze eerste brief heb ik bewust nog de termijn van de opzegperiode open gelaten, maar wel gevraagd of er voor 5 oktober een antwoord
zou komen met betrekking tot deze termijn.

Op 1 oktober heb ik een eerste gesprek gehad met het management waarbij ze stellen dat het moeilijk is en lang zal duren vooraleer ze iemand kunnen
vinden om mij te vervangen ( ik ben een commercieel manager ) en verlangen ze van mij dat ik een periode uit doe van 3 maand ( dus tot 31 december )

Als tegenvoorstel heb ik gezegd dat ik graag op 6 weken wil vertrekken ( ik heb een nieuw contract bij een andere firma dat ingaat vanaf 15 november )
maar dit wil mijn huidige werkgever niet, hij blijft argumenteren dat ik die 3 maand moet doen.

Ik heb dan in tweede instantie een tegenvoorstel gedaan om 2 maand opzegtermijn te doen, wat een beetje de gulden middenweg is
tussen wat zij willen en wat ik graag zou willen.

Echter hier gaan ze ook niet op in en blijven ze bij hun standpunt dat ze zeker 3 maand nodig hebben.

Probleem is nu dus dat er geen onderling akkoord is bereikt en alles zit nu vast. Ik bespeur ook in grote mate een moedwilligheid
van mijn huidige werkgever ( is een nederlandse firma, maar ik werk voor hun vestiging in antwerpen )

Nu heb ik hier en daar al wat gelezen maar toch vraag ik me een aantal zaken af :

a) Ik wil in eerste instantie nog een bemiddelingspoging laten doen door de vakbond om alsnog een akkoord te kunnen bereiken.

b) Indien dit niet lukt, kan ik dan een aangetekende brief sturen waarin ik het verloop schets en duidelijk maak dat de werkgever niet voor een akkoord
wenst te gaan, ik dit ten zeerste betreur uiteraard, maar waarin ik melding maak dat ik zelf aangeef dat ik op 2 maanden wens te gaan
en nadien niet meer terugkom ( dus pleeg ik meer dan waarschijnlijk contractbreuk )

Aangezien ik ook de lonen moet doorgeven en uitbetaal ben ik verder van plan om zelf mijn loon, 13de maand en vakantiegeld uit te laten betalen
om maar te vermijden dat ik hier een lange tijd op zal moeten wachten.

Ik ga ervan uit dat de werkgever het hier niet bij zal laten en via de arbeidsrechtbank een geschil zal willen voorleggen; hoe liggen de kansen hier ?
Zal ik een vergoeding moeten betalen ?

Kan ik 'vervolgd' worden omdat ik mezelf uitbetaal alhoewel er geen akkoord is van mijn werkgever

Hoor graag, alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
xena

#2 , 03 okt 2010 14:27



Aangezien ik ook de lonen moet doorgeven en uitbetaal ben ik verder van plan om zelf mijn loon, 13de maand en vakantiegeld uit te laten betalen
om maar te vermijden dat ik hier een lange tijd op zal moeten wachten.
een dertiende maand is een exceptionele vergoeding het recht daarop is dus niet vanzelfsprekend in vele gevallen verlies je het recht op 13e maand als je zelf ontslag geeft , er kan ook een datum bepaald zijn wanneer je in dienst moet zijn om er recht op te hebben , je zelf een bedrag uit betalen waar je geen recht op hebt , lijk mij een strafrechtelijke inbreuk het zou dus niet enkel arbeidsrechtbank kunnen zijn maar ook een strafrechtelijke vervolging .

op hoeveel maanden opzeggingstermijn kom je via de formule cleays

SalesMan
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 03 okt 2010 15:14

Even als antwoord en verduidelijking op die lonen :

als er een werknemer ontslag neem/krijgt wordt er door het sociaal secretariaat een eindafrekening gemaakt. Het gaat over deze afrekening
die ik wil laten uitvoeren.

Wat formule claeys betreft kom ik uit op 3 1/2 maand.

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 03 okt 2010 21:47

formule claeys is voor ontslag door werkgevers, niet noodzakelijk voor ontslag door werknemers

xena

#5 , 04 okt 2010 15:14

Even als antwoord en verduidelijking op die lonen :

als er een werknemer ontslag neem/krijgt wordt er door het sociaal secretariaat een eindafrekening gemaakt. Het gaat over deze afrekening
die ik wil laten uitvoeren.

Wat formule claeys betreft kom ik uit op 3 1/2 maand.
de formule cleays is slechts een richtlijn en is ook niet noodzakelijk als de werkgever ontslag geeft , je kan er toch best rekening mee houden zeker als het resultaat 3 1/2 maand is
best is wel de toekenningsvoorwaarden voor die 13e maand nazien bvb. in onze sector moet je de tiende december in dienst zijn

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 04 okt 2010 15:20

de formule cleays is slechts een richtlijn en is ook niet noodzakelijk als de werkgever ontslag geeft , je kan er toch best rekening mee houden zeker als het resultaat 3 1/2 maand is
ik zie niet in waarom. Formule Claeys is een berekening om in te zien wat de rechter 'normaal zou bepalen' bij een ontslag door werkgever. Gezien de opzegtermijn voor een werknemer meestal maximaal de helft bedraagt van deze situatie, zou ik er niet echt rekening mee houden.

xena

#7 , 04 okt 2010 17:43

de formule cleays is slechts een richtlijn en is ook niet noodzakelijk als de werkgever ontslag geeft , je kan er toch best rekening mee houden zeker als het resultaat 3 1/2 maand is
ik zie niet in waarom. Formule Claeys is een berekening om in te zien wat de rechter 'normaal zou bepalen' bij een ontslag door werkgever. Gezien de opzegtermijn voor een werknemer meestal maximaal de helft bedraagt van deze situatie, zou ik er niet echt rekening mee houden.
als de formule claeys 7 maanden geeft is dit voor de werknemer 7 : 2 = 3 1/2
moet je mij eens uitleggen waarom die 7 maanden voor de werkgever wel zouden tellen als richtlijn en die 3 1/2 voor de werknemer niet

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#8 , 04 okt 2010 21:33

Formule Claeys geeft geen 7 maanden, maar slechts 3,5 maanden ;).

En die 7 maanden geldt als richtlijn omdat dit een formule is die gebaseerd is op de uitslag van rechtzaken van werkgevers die werknemers ontslaan waarbij er geen akkoord komt over de opzegtermijn.

Bij bedienden die ontslagen worden is het tussen de 3 maanden (normaal, buiten proeftijd) en (in theorie) onbeperkt (3 maanden per vijf jaar. Bij bedienden die zelf ontslag nemen (en net als hiervoor tussen 30.327 en 60.654 euro bruto per jaar verdienen) is tussen de 0 maanden (indien akkoord met werkgever) en maximaal 4,5 maanden. De kans bij deze eerste is dus véél groter dat het hoger kan worden, dus zal de uitspraak van de rechter bij een ontslag ook hélémaal anders zijn.

Bij iemand die bvb 20 jaar ancienniteit heeft, zal je vlug aan 20 maanden zitten bij ontslag door werkgever, bij ontslag door werknemer zit je maximaal aan 4,5 maanden, ver van de helft van die 20 maanden.

xena

#9 , 05 okt 2010 06:50

Formule Claeys geeft geen 7 maanden, maar slechts 3,5 maanden ;).
de formule claeys kan geen 3 1/2 maanden geven als resultaat want dan word dit afgerond naar 4 maanden , maar wel 7 maanden : 2 voor de werknemer

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#10 , 05 okt 2010 07:24

De afronding is een gebruik maar wordt nergens door Thierry Claeys verplicht. Formule claeys kan dus perfect een resultaat geven van 3,5 maanden...

7 maanden gedeeld door twee is op geen enkele manier een directe toepassing van de Formule Claeys.

Formule Claeys: (0,87 x anciënniteit) + (0,06 x leeftijd) + (0,037 x loon/1000 x 106,53/index van maand van ontslag) – 1,45

JohnD
Berichten: 3580

#11 , 06 okt 2010 00:54

Misschien eens aan de poster vragen om van dat Claeys gedoe vanaf te zijn wat hij, rekening houdende met zijn ancienniteit als vooropzeg aan zijn werknemer dient te geven. Als nu zijn nieuwe werkgever erg gesteld is op hem (want blijkbaar zit hij in een knelpuntberoep waar men als werkgever moet om vechten en mooie woorden geven om zo iemand in dienst te krijgen) kan hij ook die 3 maanden extra betalen of een gedeelte daarvan. In dat geval ontvangt zijn huidige werkgever die maanden vooropzeg en kan hij onmiddellijk vertrekken. Niet meer of niet minder dan dat het er in het voetbalwereldje aan toe gaat.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”