Loopt proeftijd door tijdens moederschapsrust?

bammetjebam
Topic Starter
Berichten: 8

Loopt proeftijd door tijdens moederschapsrust?

#1 , 01 okt 2010 15:13

Ik werk als bediende en zit nog in mijn periode van 6 maanden proeftijd, dat normaalgesproken eindigt op eind november. Nu zit ik vanwege moederschapsrust thuis (vermoedelijke bevallingsdatum is in oktober), en ik vroeg me af of de proeftijd dan nog doorloopt of dat die tijdens moederschapsrust wordt onderbroken.

Mijn werkgever heb ik eerlijk verteld dat ik zwanger was tijdens de sollicitatieprocedure, dat was geen probleem voor hem. Ik heb ook geen negatieve geluiden gehoord over hoe ik mijn werk doe. Punt is dat er een freelance vervanger voor mij is ingehuurd en het bedrijf een aantal vacatures open heeft staan onder andere voor mijn functie. Dit gegeven maakt mij onzeker over mijn toekomst bij dit bedrijf.

Ik weet niet zo goed hoe de regelgeving hierover gaat in Belgie, aangezien ik Nederlands ben. Hopelijk kan iemand mij dit uitleggen. Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 01 okt 2010 19:05

proeftijd woprdt onderbroken :)

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 03 okt 2010 09:11

Ik ga ervan uit dat u onder toepassing valt van een arbeidsovereenkomst voor bedienden van onbepaalde duur.

“Art.81.§ 1. Onverminderd de toepassing van artikel 79(ziekte of ongeval verschilt van
moederschapsrust) kan de overeenkomst tijdens de proeftijd zonder dringende reden niet eenzijdig worden beëindigd dan met inachtneming van een opzeggingstermijn van zeven dagen...Wanneer een dergelijke opzegging tijdens de eerste maand wordt gegeven, dan heeft de beëindiging ten vroegste op de laatste dag van deze maand uitwerking.”(3 JULI 1978. - Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten).

“Art.38...Bij opzegging door de werkgever gegeven vóór of tijdens de periode van acht weken, bedoeld in artikel 39, derde lid, van de arbeidswet van 16 maart 1971, gedurende dewelke de werkneemster haar verlofdagen van postnatale rust opneemt, houdt de opzeggingstermijn op te lopen tijdens de ganse periode van acht weken...”(3 JULI 1978. - Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”