Ontslag om dringende reden

Chaoot
Topic Starter
Berichten: 2

Ontslag om dringende reden

#1 , 29 sep 2010 14:46

Beste,

Zonder zoveel mogelijk in detail te treden over onze situatie. Wil ik ze toch even schetsen.
Mijn vriend is na 11 jaar op staande voet ontslagen. De laatste jaren was hij leidinggevende, zeg maar kaderlid.

De redenen die zijn ex-werkgever opgeeft zijn belachelijk, en zijn aan de ene kant gebaseerd op 'vermoedens' en aan de andere kant halen ze redenen aan die niet binnen de 3-dagen termijn vallen (zie vormvoorwaarden ontslag om dringende reden).

We hebben dus al een advocaat gecontacteerd, en hebben eerstdaags een afspraak.
Mijn vraag is nu, hoe lang sleept zo'n procedure aan? Kan de tegenpartij nog op zijn stappen terugkomen na een dagvaarding en een minnelijke schikking voorstellen?

Alvast bedankt!
Chaoot

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lutwille
Berichten: 6

#2 , 29 sep 2010 15:48

Beste,
Ontslag om dringende reden dient heel strikt geïnterpreteerd te worden en het is een kwestie van kort op de bal te spelen en de aangehaalde feiten zo goed en zo kwaad mogelijk te weerleggen.Inzake tijd voor een procedure: dit kan sterk variëren en schommelen tussen minder dan 6 maanden tot meer dan 2 jaar.mvg Lut Wille

[En hier gaan we weer:
Om u tijd te besparen bij deze regel 7 van JF "7. Het is juridische professionals niet toegestaan vraagstellers te benaderen via het forum teneinde hen betalende diensten aan te bieden. Eveneens verboden is het maken van publiciteit voor diensten binnen een forum-bericht..."

DUS geen reclame voor eigen advocatenkantoor op deze site

NU duidelijker?: Vandebos]

xena

#3 , 29 sep 2010 17:07

en aan de andere kant halen ze redenen aan die niet binnen de 3-dagen termijn vallen (zie vormvoorwaarden ontslag om dringende reden).
deze termijn van 3 dagen kan geschorst worden bvb. door een (gerechtelijk)onderzoek

Reclame

Chaoot
Topic Starter
Berichten: 2

#4 , 30 sep 2010 11:54

Er werd geen gerechtelijk onderzoek gedaan.
M.i. is dit gewoon een afrekening.
Vandaag is hij bij de vakbond geweest, en zij vertelden hem dat hij een sterke zaak heeft. Gezien de andere ontslagen die reeds zijn gevallen in hetzelfde bedrijf.

De vakbond adviseert ons niet via een advocaat te gaan, en zegt dat zij zullen bemiddelen.
Ik heb daar mijn twijfels over. Maar, ik heb geen kennis in deze materie. Gelukkig maar!

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 30 sep 2010 16:52

Als de vakbond overtuigd is van een sterke zaak, lijkt het me idd niet ziniig om nog kosten te doen aan een advocaat (kosten die je vaak toch maar gedeeltelijk/niet terug kan recupereren). Ik werk natuurlijk bij een vakbond, dus ben ik mss wat bevooroordeeld ;). (alhoewel, ik word niet beter betaald daardoor ;))

Procedure kan enkele weken aanslepen of jaren duren. Indien de werkgever inziet dat hij geen zaak hard kan maken, kan er vlug uitbetaald worden en nieuwe C4's etc. opgesteld worden. Gezien het waarschijnlijk over een grote som gaat, zal die kans wel klein zijn. Het kan zijn dat na enkele maanden er toch nog een oplossing komt, ook al is dit opnieuw niet zo realistisch.

Indien het voor de rechtbank komt, moet je minimaal toch op een jaar rekenen. Behoudens enkele uitzonderingen (gaat dan over faillisementen, strafklachten, ...) zien we hier alle dossiers binnen de 3 jaar afgerond zijn. Natuurlijk kan de tegenpartij altijd hoger beroep aantekenen, wat ervoor zorgt dat dit dan nog langer aansleept.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”