Ontslag nemen op het einde van je proefperiode ?

frisky
Topic Starter
Berichten: 1

Ontslag nemen op het einde van je proefperiode ?

#1 , 29 sep 2010 14:19

Ik heb wat hulp nodig...

Ik werk sinds 1 april 2010 bij een bedrijf, mijn proefperiode eindigd normaal morgen (30 sep) en wordt mijn contract stilzwijgend verlengd.
Ik heb echter misschien iets nieuws gevonden waar ik meteen kan beginnen.
Momenteel ben ik voor de eerste maal in mijn proefperiode in ziekteverlof sinds gisteren tot en met vrijdag, en eventueel verlenging zaterdag en zondag (zaterdag werk ik zowiezo altijd, nu zondag is uitzonderlijk).
Wat gebeurt er als ik morgen mijn ontslag indien ? Moet ik dan gewoon 7 dagen opzeg doen ? Of moet je in principe 3 dagen voor het eindigen van je proefperiode je ontslag indienen ?
Het is mij alemaal niet zo duidelijk die wetgeving. Graag een beetje duidelijkheid ?!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 29 sep 2010 21:52

1) ivm schorsing van de proefperiode: De proeftijd wordt verlengd met een aantal kalenderdagen (niet met werkdagen) gelijk aan het aantal kalenderdagen gedurende dewelke de arbeidsovereenkomst werd geschorst

2) je ontslag heeft pas uitwerking als je werkgever ervan op de hoogte is. Ofwel:
- door hem dit te laten aftekenen
- door aangetekende zending (opzeg begint 3 werkdagen na de verzending)
- door deurwaarder

3) ivm je ontslag: je proefperiode duurt 6 maanden. Dat moet je echt rekenen als 6 maanden vol kalenderdagen. Elke dag dat je daar je arbeidsovereenkomst geschorst hebt (ziekte, vakantie, ...), schorst die ook je proefperiode.

MAAR: Wanneer tijdens de proefperiode de opzegging gegeven wordt minder dan 7 dagen vóór het verstrijken van de proeftijd, zodat het einde van de opzeggingstermijn valt na het einde van de proefperiode en de werknemer tot het einde van de opzeggingstermijn arbeid blijft verrichten, is de arbeidsovereenkomst definitief geworden (Cass. 3 september 1959, R.W. 1959-60, 1157). Om te vermijden dat de normale opzeggingstermijn zou moeten worden in acht genomen, kan de werkgever die de arbeidsovereenkomst wil beëindigen minder dan 7 dagen vóór het einde van de proeftijd, de overeenkomst onmiddellijk beëindigen, dit tot de laatste dag van de proeftermijn. Hij moet er alsdan wel voor zorgen dat aan de werknemer vóór het verstrijken van de proeftijd kennis wordt gegeven van het ontslag, d.w.z. dat de kennisgeving de werknemer voordien moet bereiken (Arbh. Brussel 3 maart 1989, Rechtspr. Arb. Br. 1989, 331). Alsdan is hij de opzeggingsvergoeding verschuldigd die geldt voor onregelmatige beëindiging tijdens de proeftijd zonder het inachtnemen van een opzeggingstermijn (zie Cass. 16 januari 1995, Soc. Kron. 1995, 371). Door zo te handelen maakt de werkgever zich niet schuldig aan rechtsmisbruik (Arbrb. Gent 23 september 1985, T.G.R. 1985, 135). De werkgever kan ook de arbeidsovereenkomst beëindigen met een opzeggingstermijn van 7 dagen, die dan weliswaar niet meer in zijn geheel kan gepresteerd worden. De werkgever is dan een vergoeding verschuldigd die overeenstemt met het gedeelte van de opzeggingstermijn van 7 dagen dat nog niet was verstreken op de laatste dag van de proeftijd. De werkgever dient er dan wel voor te zorgen dat de arbeidsovereenkomst daadwerkelijk wordt beëindigd op de laatste dag van de proeftijd (Arbh. Brussel 13 januari 2006, Soc. Kron. 2007, afl. 7, 419; zie ook: Cass. 3 september 1959, R.W. 1959-60, 1159).

(bron: socialeye, werkgever kan je hier teleksn vervangen door werknemer).

Heb je je arbeidsovereenkomst dus niet redelijk wat geschorst, kan je nu al een ingewikkeld systeem moeten gebruiken of je normale opezg doen.

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”