Ontslag nemen : werkgever wil niet

Tijgerin
Topic Starter
Berichten: 3

Ontslag nemen : werkgever wil niet

#1 , 23 sep 2010 12:47

Situatieschets:
Ik heb een contract van onbepaalde duur bij mijn werkgever, als bediende, en dit sinds december 2006. Sinds begin september werk ik 4/5 ouderschapsverlof. Ik zie het echter helemaal niet meer zitten om te gaan werken door allerlei redenen. Ik heb een paar vraagjes:

- Als ik zelf ontslag neem (opzegperiode 6 weken want wordt niet verlengd door ouderschapsverlof dacht ik) en mijn werkgever zegt: dan moet je van mijn part die 6 weken niet meer komen. Moet hij mij die 6 weken dan toch nog uitbetalen?

- Als mijn baas mijn ontslaat en mijn baas gaat niet willen dat ik die periode werk, wil dat dan zeggen dat hij 9 maanden opzegvergoeding moet betalen aangezien ik 4/5 werk dus beschermd ben tegen ontslag?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 23 sep 2010 13:04

Als je zelf ontslag neemt is je opzeg 1,5 maand (en geen 6 weken). Als je werkgever zegt dat je niet meer moet komen, moet hij je uitbetalen voor die periode.

Als je baas je ontslaat en niet meer wil dat je werkt, moet hij bewijzen dat het ontslag niks te maken heeft met je ouderschapsverlof. Kan hij dat, dan moet hij géén 6 maanden vergoeding betalen. De opzeg van 3 maanden loopt dan natuurlijk sowieso en moet hij uitbetalen indien hij niet meer wil dat je werkt. Maandelijks of in 1 keer, afhankelijk of jullie daarover een akkoord zullen hebben.

Lightning

#3 , 23 sep 2010 13:10

Als je zelf ontslag neemt is je opzeg 1,5 maand (en geen 6 weken). Als je werkgever zegt dat je niet meer moet komen, moet hij je uitbetalen voor die periode.

Als je baas je ontslaat en niet meer wil dat je werkt, moet hij bewijzen dat het ontslag niks te maken heeft met je ouderschapsverlof. Kan hij dat, dan moet hij géén 6 maanden vergoeding betalen. De opzeg van 3 maanden loopt dan natuurlijk sowieso en moet hij uitbetalen indien hij niet meer wil dat je werkt. Maandelijks of in 1 keer, afhankelijk of jullie daarover een akkoord zullen hebben.
In het eerste geval mag de werknemer uiteraard niet akkoord gaan met een verbreking zonder opzeg in onderling overleg, want dan is er geen vergoeding meer verschuldigd.

Reclame

Tijgerin
Topic Starter
Berichten: 3

#4 , 23 sep 2010 13:26

Ik ben misschien blonT :) maar wat is het verschil tussen 1.5 maand en 6 weken?

"In het eerste geval mag de werknemer uiteraard niet akkoord gaan met een verbreking zonder opzeg in onderling overleg, want dan is er geen vergoeding meer verschuldigd."
Hoe moet ik dan reageren als mijn werkgever zegt, je moet niet meer komen?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden.

Mariette
Berichten: 2507

#5 , 23 sep 2010 13:32

Ik ben misschien blonT maar wat is het verschil tussen 1.5 maand en 6 weken?
ben ook blont... en vroeg het me ook af.

maar: een maand = 30/31 dagen + 15 dagen = 45 dagen/7 = 6 weken + 3à4 dagen naargelang de maand.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 23 sep 2010 19:53

1,5 maand en 6 weken is idd een aantal dagen verschil. Bovendien doet 6 weken denken aan opzeg die begint op een maandag, terwijl dit zeker niet zo is. 1,5 maand is idd meestal 6,5 weken.

en als je werkgever zegt dat je niet meer moet komen, moet je vragen dat hij dat op papier wil zetten, maar verder niks tekenen ;)

EllenP
Berichten: 3

#7 , 03 okt 2010 12:39

Hallo,

Over deze specifieke wetgeving kan ik je niet veel verder helpen.

In het kader van mijn thesis ben ik op zoek naar personen die zich in hun opzegtermijn bevinden.
Dit kunnen zowel personen zijn die van job veranderen als personen die hun ontslag hebben gegeven of hun ontslag hebben ontvangen.

Gelieve deze vragenlijst in te vullen als je je in je opzegtermijn bevindt of als je de opzegtermijn net achter de rug hebt.
Geef deze website aan zoveel mogelijk personen, familie of vrienden door. Het is een kleine moeite maar helpt mij alvast een heel eind verder.

http://www.thesistools.com/vragenlijstopzegtermijn" onclick="window.open(this.href);return false; (algemeen wachtwoord: b2g98)

Mocht je nog vragen hebben, aarzel niet om mij te contacteren!

Groeten, Ellen Peeters (EllenR.Peeters@ugent.be)

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”