Aanwerving / uittreksel strafregister

Wisdump
Topic Starter
Berichten: 4

Aanwerving / uittreksel strafregister

#1 , 21 sep 2010 17:35

Beste,

Onlangs heb ik het heugelijke nieuws ontvangen dat ik aangenomen ben voor een betrekking van onbepaalde duur, na het succesvol doorlopen van de selectieprocedure. Alle gevraagde administratieve documenten werden door mij overhandigd aan HR.
Er rest mij enkel nog het contract te tekenen op mijn eerste werkdag.

Onlangs kreeg ik echter het bericht dat ik op mijn eerste werkdag een attest van goed gedrag en zeden moet voorleggen. Zoals jullie al kunnen raden is deze niet blanco. Ik ben in 2009 veroordeeld voor feiten gepleegd in 2005 (aangesleept wegens beroep, hoger beroep, gerechtelijke achterstand, ...). De feiten die vermeld worden hebben echter niets te maken met de functie waarvoor ik aangenomen ben.

De vacature noch de voorwaarden voor selectie noch het contract vermelden dat ik een uittreksel van het strafregister moet overhandigen.
Ook niet dat ik een blanco attest moet bezitten. Dit kwam zelfs niet ter sprake tijdens het sollicitatiegesprek.

Tevens heb ik gelezen dat ik kan weigeren het attest te overhandigen.

Kan de werkgever mij alsnog beletten om het contract te tekenen? Ik heb namelijk officieel bericht gekregen dat ik aangenomen ben (email + aangetekend schrijven).

Graag had ik jullie advies hieromtrent gekregen.

Bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38592

#2 , 21 sep 2010 19:58

en voor welke functie?

Wisdump
Topic Starter
Berichten: 4

#3 , 21 sep 2010 20:24

Ik ben aangenomen als informaticus, netwerkbeheerder.

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 21 sep 2010 23:04

netwerkbeheerder KAN natuurlijk wel een vertrouwensfunctie zijn.

Wisdump
Topic Starter
Berichten: 4

#5 , 22 sep 2010 00:56

Het feit dat ik al 5 jaar zo goed als ononderbroken actief ben op de arbeidsmarkt toont, volgens mij, aan dat ik als werknemer wel te vertrouwen ben. Ik heb met plezier referenties opgegeven. Wat ik gedaan heb praat ik nooit goed maar ik was jong, 19, en naïef.
Ik denk dat ik best hieromtrent op tijd contact opneem met HR, de context van de situatie schets en verder hoop op het beste gevolg.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 22 sep 2010 07:31

dit lijkt me idd het beste, zeker als je toen nog "maar" 19 was kan de jeugdigheid een grote rol spelen.

xena

#7 , 22 sep 2010 09:54

op je eerste werkdag ben je dit attest vergeten en de volgende dag neem je het mee , je hebt dan op een geldige manier een arbeidsovereenkomst afgesloten .

niet vergeten er zijn 2 verschillende niveau's van attesten kan best zijn dat het op het ene opstaat en op het andere niet .

Wisdump
Topic Starter
Berichten: 4

#8 , 22 sep 2010 12:30

op je eerste werkdag ben je dit attest vergeten en de volgende dag neem je het mee , je hebt dan op een geldige manier een arbeidsovereenkomst afgesloten .

niet vergeten er zijn 2 verschillende niveau's van attesten kan best zijn dat het op het ene opstaat en op het andere niet .
Daar had ik ook al aan gedacht. Maar ik vrees dat de werkgever mij dan gewoon niet zal laten tekenen. Tevens ook geen goede indruk om één blaadje te vergeten wat ruim op voorhand gevraagd werd.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”