Ontslag na overname bedrijf

David1981
Topic Starter
Berichten: 1

Ontslag na overname bedrijf

#1 , 18 sep 2010 11:33

Sinds 1 augustus is het bedrijf waar ik momenteel nog werk, overgenomen door een ander. Ik daarentegen wou mijn horizonten eens verbreden en heb dus besloten het bedrijf te verlaten. Mijn opzegtermijn ging van start op 1 september, maar de nieuwe werkgever wil dat ik de maximum opzegtijd van 4.5 maand uitdoe. Dit is ook schriftelijk bevestigd.

Graag wens ik natuurlijk zo snel mogelijk van start te gaan met mijn nieuwe uitdaging.

Valt deze opzegtermijn aan te vechten?
Ik heb nu mijn eerste loonbrief ontvangen en hier staat nog steeds dezelfde gegevens op. Mijn nettoloon is wel verminderd...
Verder is de arbeidsplaats veranderd maar beschik ik wel over een firmawagen...
Er is mij geen nieuw contract of dergelijke aangeboden. Zijn zij dit verplicht?

Zijn er nog zaken waarop beroep kan gedaan worden om de firma zo snel mogelijk te kunnen verlaten?

Alvast dank voor de reacties,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 18 sep 2010 22:08

1) Valt deze opzegtermijn aan te vechten?
2) Ik heb nu mijn eerste loonbrief ontvangen en hier staat nog steeds dezelfde gegevens op. Mijn nettoloon is wel verminderd...
3) Verder is de arbeidsplaats veranderd maar beschik ik wel over een firmawagen...
4) Er is mij geen nieuw contract of dergelijke aangeboden. Zijn zij dit verplicht?

5)Zijn er nog zaken waarop beroep kan gedaan worden om de firma zo snel mogelijk te kunnen verlaten?
1) zie http://www.juridischforum.be/forum/view ... 753#p99753" onclick="window.open(this.href);return false;
2) misschien te maken met "3"
3) hoe zwaar is de arbeidsplaats veranderd? Het feit dat je nu een firmawagen hebt, kan ervoor zorgen dat je nettoloon wat minder is. Afhankelijk van de manier van verrekenen van die firmawagen :)
4) nee, ze zijn dit niet verplicht bij het overnemen van een firma. Bij het veranderen van de loonvoorwaarden (firmawagen) is dit wel duidelijker om het schriftelijk vast te leggen, maar mondeling mag ook.
5) indien de arbeidsplaats essentieel veranderd is (dus niet van bvb Brussel naar Vilvoorde, maar wel bvb van De Panne naar Aarlen), kan je wel its erop vinden.

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 20 sep 2010 10:11

De opzegtermijn wordt vastgesteld door art.82 Arbeidsovereenkomstenwet 3 juli 1978.

“Art.39. § 1. Is de overeenkomst voor onbepaalde tijd gesloten, dan is de partij die de overeenkomst beëindigt zonder dringende reden of zonder inachtneming van de opzeggingstermijn...gehouden de andere partij een vergoeding te betalen die gelijk is aan het lopend loon dat overeenstemt hetzij met de duur van de opzeggingstermijn...”(3 JULI 1978. - Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten).

U kan aldus de overeenkomst beëindigen zonder inachtneming van de opzeggingstermijn.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”