Ontslagbrief als omzeiling tijdelijke contracten

iiriis
Topic Starter
Berichten: 1

Ontslagbrief als omzeiling tijdelijke contracten

#1 , 09 sep 2010 21:16

Sinds mijn werkgever na drie tijdelijke contracten mij een vast contract diende te geven maakt mijn werkgever gebruik van volgende scenario:
Ik krijg bijna elk jaar een ontslagbrief die dan na de opzegperiode wordt opgeschort.
Tijdens de opzeg periode krijg ik mondeling de garantie dat het ontslag wordt ingetrokken maar er wordt echter niets op papier gezet.
(Dit is niet enkel toepasbaar op mijzelf, ook veel van mijn directe collega's ondergaan hetzelfde)

Tot voor kort hield mijn werkgever woord.
Officieel heb ik recht op een opzeg periode van 9 maanden, tot drie maanden voor het eind van mijn opzeg hield mijn werkgever vol dat alles in orde was en dat het ontslag weer eens opgeschort zou worden.
Echter blijkt nu dat mijn werkgever deze keer dit al van dag 1 helemaal niet van plan was.
Ik weet wel dat het dom was om vertrouwen te stellen in een werkgever die zulke praktijken toepast, maar toch ... ergens hoop je dat na vele jaren dienst er een vorm van respect is.

Mijn vraag is hoe wettelijk is het om een werknemer (bijna) elke jaar een ontslagbrief te sturen en deze weer in te trekken?
En wat is de waarde van een mondelinge overeenkomst?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 09 sep 2010 21:51

lijkt me op het eerste zicht een creatieve oplossing die niet onwettelijk is. Mocht je elders werk vinden kan je hem als tegenreactie een verkorte opzeg geven, verder zie ik niet direct een oplossing.

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”