opzegtermijn architectenstage

JerreD
Topic Starter
Berichten: 2

opzegtermijn architectenstage

#1 , 07 sep 2010 16:09

Ik ben begonnen met mijn stage van architect. Ik heb een modelcontract van de orde, vanaf 1 september, waarin staat dat ik zelfstandige ben en ingeschreven op de lijst van stagiairs. Vermits ik mijn diploma pas over twee weken behaal ben ik nog niet ingeschreven bij de orde en ik ben ook nog geen zelfstandige omdat mijn stagemeester mij voor september heeft ingeschreven als student vanwege het financiële voordeel. Mijn stage zal voor de orde dan ook pas van start gaan vanaf oktober, wanneer alle administratie in orde is.

Nu is mijn vraag: Als ik ontslag zou nemen, wat is dan mijn opzegtermijn? Is dit de opzegtermijn op het contract, 1 maand, of is het de opzegtermijn voor een jobstudent, 3 dagen?

Bij voorbaat dank.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 07 sep 2010 17:26

Ik ben begonnen met mijn stage van architect. Ik heb een modelcontract van de orde, vanaf 1 september, waarin staat dat ik zelfstandige ben en ingeschreven op de lijst van stagiairs. Vermits ik mijn diploma pas over twee weken behaal ben ik nog niet ingeschreven bij de orde en ik ben ook nog geen zelfstandige omdat mijn stagemeester mij voor september heeft ingeschreven als student vanwege het financiële voordeel. Mijn stage zal voor de orde dan ook pas van start gaan vanaf oktober, wanneer alle administratie in orde is.

Nu is mijn vraag: Als ik ontslag zou nemen, wat is dan mijn opzegtermijn? Is dit de opzegtermijn op het contract, 1 maand, of is het de opzegtermijn voor een jobstudent, 3 dagen?

Bij voorbaat dank.
heb je een arbeidsovereenkomst voor tewerkstelling voor studenten getekend?

JerreD
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 07 sep 2010 22:06

neen, vandaar dat mijn vermoeden eerder naar een opzegtermijn van 1 maand gaat.
Maar hoe geldig is een contract waarvan de gegevens niet overeenstemmen met de realiteit?

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 07 sep 2010 22:29

pff... ik zou hier niet direct een 100% zeker antwoord kunnen op geven, zonder ook te weten wat de modelovereenkomst als zelfstandige bij zo'n architectenbureau inhoudt. Die overeenkomst staat imho los van je huidige situatie, een rechter zou echter anders kunnen oordelen.

Gezien je geen arbeidsovereenkomst hebt, is de vraag of je zelfstandige bent of werknemer. Normaal is het redelijk duidelijk: je bent (héél simplistisch gezegd) werknemer tenzij je het tegengesteld kan aangetoond worden. Als je echter op 1 oktober een overeenkomst hebt dat je zelfstandige wordt, lijkt het me logisch om je ook nu als zelfstandige te beschouwen. Het feit dat je momenteel nog geen officiële stage kan doen bij een architect, maakt niet dat je geen zelfstandige kan zijn. Om zelfstandige te zijn, heb je immers op zich geen universitair diploma van architect nodig.

Ik vermoed dus dat, behalve tegenbewijs, je voor alles en iedereen als zelfstandige beschouwd zal worden, momenteel zonder overeenkomst naar om het even wie toe. Je zit echter wel met een overeenkomst die je blijkbaar getekend hebt en in werking gaat vanaf 01/10/10. De modaliteiten hiervoor zijn me niet 100% duidelijk (zie ook eerste zin).

Erik Verschoren
Berichten: 95
Locatie: Antwerpen, Belgie
Contacteer: Website

#5 , 21 sep 2010 17:59

Je stagecontract is nog niet begonnen omdat je thans nog niet ingeschreven bent op de lijst van stagiairs, het voorwerp van de overeenkomst (uitoefenen van het beroep van architect zonder ingeschreven te zijn bij de orde) is thans niet geoorloofd. Wel heb je de plicht om te zorgen dat je die overeenkomst mag uitoefenen (=inschrijven bij de orde) maar je moet in je contract kijken om te weten hoe je daar onderuit kan.
Goed juridisch werk is 90% transpiratie en 10% inspiratie, maar die 10% is dan wel héél belangrijk.
http://www.verschoren.net" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”