Opzegtermijn en ziekte

evgoeth
Topic Starter
Berichten: 557
Locatie: Ten zuiden van Antwerpen

Opzegtermijn en ziekte

#1 , 06 sep 2010 14:57

Ik zit momenteel in mijn opzegperiode van 7 maanden die ik gekregen heb van mijn vorige werkgever op 6 april.

Momenteel ben ik in de periode van 6 april tot heden 4 dagen ziek geweest.

Aangezien ik momenteel als interim aan de slag ben (voor een extra centje en een bezigheid) heb ik hen steeds mijn doktersbriefje bezorgd.

Ben ik wettelijk VERPLICHT om mijn vorige werkgever, waarbij ik nu nog in opzeg ben, op de hoogte te brengen van deze ziekte? Volgens sommigen wordt de opzegtermijn dan verlengd.

Kan er mij iets ten laste worden gelegd als ik dit niet doe?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 06 sep 2010 16:19

Ik zit momenteel in mijn opzegperiode van 7 maanden die ik gekregen heb van mijn vorige werkgever op 6 april.

Momenteel ben ik in de periode van 6 april tot heden 4 dagen ziek geweest.

Aangezien ik momenteel als interim aan de slag ben (voor een extra centje en een bezigheid) heb ik hen steeds mijn doktersbriefje bezorgd.

Ben ik wettelijk VERPLICHT om mijn vorige werkgever, waarbij ik nu nog in opzeg ben, op de hoogte te brengen van deze ziekte? Volgens sommigen wordt de opzegtermijn dan verlengd.

Kan er mij iets ten laste worden gelegd als ik dit niet doe?
ben je nog aan het werk voor je vorige werkgever, heeft je ex-werkgever je een verbrekingsvergoeding uitbetaald of heeft hij je een opzeg gegeven die je niet moet presteren?

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 08 sep 2010 10:29

Ik ga ervan uit dat uw opzeggingstermijn in acht genomen wordt doch dat uw werkgever u ervan ontslaat te komen werken.

“Art.38...§2...Bij opzegging door de werkgever gegeven vóór...de schorsing ,houdt de opzeggingstermijn op te lopen tijdens die schorsing(bedoeld in de artikelen...31...)...“(3 JULI 1978. - Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten).

“Art.31.§ 1. De onmogelijkheid voor de werknemer om zijn werk te verrichten ten gevolge van ziekte of ongeval, schorst de uitvoering van de overeenkomst. § 2. De werknemer is verplicht zijn werkgever onmiddellijk op de hoogte te brengen van zijn arbeidsongeschiktheid. Indien een collectieve arbeidsovereenkomst of het arbeidsreglement dit voorschrijft of bij ontstentenis van dergelijk voorschrift, op verzoek van de werkgever, legt de werknemer aan deze laatste een geneeskundig getuigschrift voor...”(3 JULI 1978. - Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten).

Bij afwezigheid op het werk tijdens uw opzeggingstermijn blijft uw werkgever die hoedanigheid behouden en blijft voornoemd art.31,§2 van toepassing.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

xena

#4 , 08 sep 2010 16:50

Ik zit momenteel in mijn opzegperiode van 7 maanden die ik gekregen heb van mijn vorige werkgever op 6 april.

Momenteel ben ik in de periode van 6 april tot heden 4 dagen ziek geweest.
als er een opzeggingstermijn was ging die in de eerste van de volgende maand ook bij vrijstelling van prestatie als er 6 april staat geld dan de eerst nuttige datum en dat is 1 mei , aangezien u zegt 7 maanden vanaf 6 april dan is de arbeidsovereenkomst verbroken en is er geen opzeggingstermijn en kan dus ook niet worden verlengd

evgoeth
Topic Starter
Berichten: 557
Locatie: Ten zuiden van Antwerpen

#5 , 12 sep 2010 17:35

Ik weet niet meer exact wat er op alle documenten staat, maar ik ben idd op 6 april komen werken en men heeft mij toen gezegd dat 'they were going to terminate their contract with me'.
Zo is het letterlijk gezegd.
Ik ben direct terug naar huis mogen gaan en in mijn documenten die ik nadien kreeg stond dat ik vrijgesteld ben van prestaties (zijn nogal achterdochtig dat ik bedrijfsgeheimen naar buiten zou smokkelen, lol).

Dus als het gaat om de verbreking van het contract dan moet ik geen ziektedagen opgeven? Maar als het om een opzeg gaan met een termijn dan wel?

Dan moet ik nog eens gaan opzoeken of de 'verbrekingsvergoeding' wel juist is en zo ...

Bedankt iedereen!

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”