ontslag om veiligheidsredenen

Runwita
Topic Starter
Berichten: 5

ontslag om veiligheidsredenen

#1 , 05 sep 2010 22:18

Beste experts,
Kan een werknemer zijn ontslag indienen omdat deze moet werken met gebrekkig materiaal, waardoor de veiligheid van de werknemer in het gedrang komt?
Hoelang duurt de opzegperiode in z'n geval voor arbeiders?

Alvast bedankt voor de reactie(s).

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
xena

#2 , 05 sep 2010 23:54

nee , je kan wel klacht neerleggen bij Toezicht op het Welzijn op het Werk

arbeidsovereenkomstenwet
de werkgever is verplicht :
art. 20 , 2° als een goed huisvader te zorgen dat de arbeid wordt verricht in behoorlijke omstandigheden met betrekking tot de veiligheid en de gezondheid

Lightning

#3 , 06 sep 2010 07:46

Ja. Je kan als werknemer altijd zelf je ontslag indienen. Daar moet geen reden voor zijn.
Opzegtermijnen voor arbeiders zijn 2 weken tot 20 jaar anciënniteit, 4 weken daarboven.

Reclame

xena

#4 , 06 sep 2010 10:52

Ja. Je kan als werknemer altijd zelf je ontslag indienen. Daar moet geen reden voor zijn.
Opzegtermijnen voor arbeiders zijn 2 weken tot 20 jaar anciënniteit, 4 weken daarboven.
natuurlijk , maar als je geen ander werk hebt word je werkloos afhankelijk van je wil met alle gevolgen vandien

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 06 sep 2010 13:50

Ja. Je kan als werknemer altijd zelf je ontslag indienen. Daar moet geen reden voor zijn.
Opzegtermijnen voor arbeiders zijn 2 weken tot 20 jaar anciënniteit, 4 weken daarboven.
natuurlijk , maar als je geen ander werk hebt word je werkloos afhankelijk van je wil met alle gevolgen vandien
niet als je enigszins kan bewijzen dat de werkomstandigheden daar onveilig zijn. De RVA zal dit aanvaarden indien je dit enigszins kan bewijzen. Daarbij zou ik o.a. denken aan klacht neerleggen bij het fonds voor arbeidsongevallen (die ook preventief werken!), je baas op een of andere manier hiervan op de hoogte brengen en na een redelijke termijn geen verandering zien, ...

afhankelijk van de duidelijkheid van de veiligheidsproblemen kan je dus al dan niet direct ontslag nemen. In zware gevallen is een ontslag om dringende reden vanuit de werknemer zelfs mogelijk.

xena

#6 , 06 sep 2010 18:26

afhankelijk van de duidelijkheid van de veiligheidsproblemen kan je dus al dan niet direct ontslag nemen. In zware gevallen is een ontslag om dringende reden vanuit de werknemer zelfs mogelijk.
heb je enig gedacht wat u dit kan/gaat kosten ?

Runwita
Topic Starter
Berichten: 5

#7 , 06 sep 2010 22:27

@ xena: Met welke kosten moet ik rekening houden?
Het is de bedoeling mijn ontslag om dringende reden in te dienen op het moment dat ik bij een nieuwe werkgever kan beginnen.
Op die manier kan ik de opzegtermijn van 14 dagen omzeilen.

xena

#8 , 07 sep 2010 04:08

@ xena: Met welke kosten moet ik rekening houden?
Het is de bedoeling mijn ontslag om dringende reden in te dienen op het moment dat ik bij een nieuwe werkgever kan beginnen.
Op die manier kan ik de opzegtermijn van 14 dagen omzeilen.
gevaarlijk spelletje dat u gaat spelen ,

een ontslag om dringende reden is streng geregelementeerd en nogal goed ook , het is niet zo simpel zoals men het u hier voorsteld . als uw dringende reden niet aanvaard word op de arbeidsrechtbank zal dat u een verbrekingsvergoeding kosten + gerechtskosten en allicht uw opgebouwde rechten inzake eindejaarspremie zal u verliezen , indien uw nieuwe werkgever u tijdens de eerste maand aan de deur zet word u ook nog eens werkloos afhankelijk van je wil .

voor onveilig werk dat je blijkbaar al geruime tijd doet een dringende reden inroepen ??? een dringende reden is niet hetzelfde als een voldoende reden , een dringende reden moet de samenwerking onmogelijk maken een feit dat de samenwerking bemoeilijkt volstaat niet zelfs tijdelijke verdere samenwerking is uitgesloten .

voor onveilig werk moet je klacht indienen


arbeidsovereenkomstenwet
Art. 35. Elke partij kan de overeenkomst zonder opzegging of vóór het verstrijken van de termijn beëindigen om een dringende reden die aan het oordeel van de rechter wordt overgelaten en onverminderd alle eventuele schadeloosstellingen.
Onder dringende reden wordt verstaan de ernstige tekortkoming die elke professionele samenwerking tussen de werkgever en de werknemer onmiddellijk en definitief onmogelijk maakt.
Ontslag om een dringende reden mag niet meer zonder opzegging of vóór het verstrijken van de termijn worden gegeven, wanneer het feit ter rechtvaardiging ervan sedert ten minste drie werkdagen bekend is aan de partij die zich hierop beroept.
(Alleen de dringende reden waarvan kennis is gegeven binnen drie werkdagen na het ontslag kan worden aangevoerd ter rechtvaardiging van het ontslag zonder opzegging of vóór het verstrijken van de termijn.
Op straffe van nietigheid, geschiedt de kennisgeving van de dringende reden hetzij bij een ter post aangetekende brief, hetzij bij gerechtsdeurwaardersexploot.
Deze kennisgeving kan ook geschieden door afgifte van een geschrift aan de andere partij.
De handtekening van deze partij op het duplicaat van dit geschrift geldt enkel als bericht van ontvangst van de kennisgeving.
De partij die een dringende reden inroept, dient hiervan het bewijs te leveren; bovendien moet zij bewijzen dat zij de termijnen voorzien in het derde en vierde lid geëerbiedigd heeft.)

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#9 , 07 sep 2010 07:39

@ xena: Met welke kosten moet ik rekening houden?
Het is de bedoeling mijn ontslag om dringende reden in te dienen op het moment dat ik bij een nieuwe werkgever kan beginnen.
Op die manier kan ik de opzegtermijn van 14 dagen omzeilen.
gevaarlijk spelletje dat u gaat spelen ,

een ontslag om dringende reden is streng geregelementeerd en nogal goed ook , het is niet zo simpel zoals men het u hier voorsteld . als uw dringende reden niet aanvaard word op de arbeidsrechtbank zal dat u een verbrekingsvergoeding kosten + gerechtskosten en allicht uw opgebouwde rechten inzake eindejaarspremie zal u verliezen , indien uw nieuwe werkgever u tijdens de eerste maand aan de deur zet word u ook nog eens werkloos afhankelijk van je wil .
xena, stop eens met telkens die werkloos afhankelijk van eigen wil. het al dan niet aanvaarden van een dringende reden heeft NIKS te maken met werkloosheid afhankelijk van eigen wil. Je kan dus perfect "gewoon" ontslag nemen en niet beschouwd worden als werkloos afhankelijk van eigen wil.

En zoals ik in m'n post ook zeg, is een ontslag om dringende reden enkel voor zware gevallen. Een zwaar geval betekent natuurlijk niet dat je blijft doorwerken tot je een nieuwe werkgever vindt...

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#10 , 07 sep 2010 10:06

[quote="RunwitaOp die manier kan ik de opzegtermijn van 14 dagen omzeilen.[/quote]
Is dit niet de juiste reden van uw vraag?

Runwita
Topic Starter
Berichten: 5

#11 , 07 sep 2010 13:35

@ xena: Indien alles zo strikt gereglementeerd is, hoe komt het dan dat een werkgever er zo gemakkelijk mee weggeraakt?
In het bedrijf heb ik meerdere mensen de revue zien passeren die ontslagen werden om dringende reden zonder dat daar "echt" een aanleiding toe was.

Wat betreft het werkloos zijn afhankelijk van je wil: Van zodra je 20 onafgebroken werkdagen hebt, heb je recht op een uitkering.
Tenslotte heb ik een knelpuntberoep, dus aan werk geen gebrek.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#12 , 07 sep 2010 14:09

@ xena: Indien alles zo strikt gereglementeerd is, hoe komt het dan dat een werkgever er zo gemakkelijk mee weggeraakt?
In het bedrijf heb ik meerdere mensen de revue zien passeren die ontslagen werden om dringende reden zonder dat daar "echt" een aanleiding toe was.
als je niet naar de rechtbank stapt om de dringende reden te betwisten, kan de andere partij er natuurlijk weg mee geraken.

Wat mava105 vraagt, lijkt me ook wel een terechte vraag. Als het je te doen is om het omzeilen van de opzegtermijn van 14 dagen en je daarvoor ("langzaam") versleten apparaten als argument wil gebruiken om een ontslag om dringende reden te rechtvaardigen, zal je het voor de rechtbank lastig hebben.

Lanox
Berichten: 3522
Juridisch actief: Nee

#13 , 07 sep 2010 14:54

Tenslotte heb ik een knelpuntberoep, dus aan werk geen gebrek.
Als uw beroep effectief in de lijst van knelpuntberoepen staat en uw opzegtermijn voor de arbeidsrechtbank zou komen, dan zou dit wel eens meer dan 2 weken kunnen worden. Voor een knelpuntberoep gaat men er immers vanuit dat de werknemer gemakkelijker een nieuwe job kan vinden (wat dus verkortend werkt voor de termijn als deze zijn opzeg krijgt), maar dat de werkgever moeilijker een nieuwe werknemer kan vinden (wat dus verlengend werkt als de werknemer zelf zijn ontslag geeft).

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#14 , 07 sep 2010 17:24

Tenslotte heb ik een knelpuntberoep, dus aan werk geen gebrek.
Als uw beroep effectief in de lijst van knelpuntberoepen staat en uw opzegtermijn voor de arbeidsrechtbank zou komen, dan zou dit wel eens meer dan 2 weken kunnen worden. Voor een knelpuntberoep gaat men er immers vanuit dat de werknemer gemakkelijker een nieuwe job kan vinden (wat dus verkortend werkt voor de termijn als deze zijn opzeg krijgt), maar dat de werkgever moeilijker een nieuwe werknemer kan vinden (wat dus verlengend werkt als de werknemer zelf zijn ontslag geeft).
toch niet. Dit is het geval bij bedienden die meer dan een bepaald bedrag verdienen, maar niet bij arbeiders. Daar zijn de opzegtermijnen vastgelegd door de wetgeving.

xena

#15 , 08 sep 2010 06:01

xena, stop eens met telkens die werkloos afhankelijk van eigen wil.
zelfs als de dringende reden aanvaard wordt , word je werkloos afhankelijk van je wil als je geen ander werk hebt .

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”