ontslag door solliciteren bij andere firma?

Bounce
Topic Starter
Berichten: 34

ontslag door solliciteren bij andere firma?

#1 , 02 sep 2010 19:41

Mijn vriend is sinds juni aan het werk als chauffeur.
Deze job is niet zijn eerste keuze, maar omdat hij dringend werk zocht heeft hij de job aangenomen.

Nu heeft een ander bedrijf waarvoor hij gesolliciteerd had hem alsnog uitgenodigd voor een gesprek.
Bij dit bedrijf zou hij een gelijkwaardig loon krijgen, maar veel betere werkuren hebben dus mijn vriend wil graag zijn kans wagen.

het probleem: mijn vriend mag van zijn huidige werkgever (waar hij nog op proef is), geen verlof nemen tot in januari. Hierdoor kan hij dus geen afspraak maken bij het andere bedrijf om te solliciteren.

Ik vroeg mij af of het wel wettelijk is om een werknemer gedurende meer dan een half jaar absoluut geen verlofdagen te gunnen?
Mijn vriend wou gewoon eerlijk zijn en tegen zijn huidige werkgever zeggen dat hij ergens op gesprek wilt. Maar stel dat hij alsnog niet zou worden aangenomen op het andere bedrijf, heeft de huidige werkgever dan een geldige reden om mijn vriend te ontslagen, of hem een vast contract te weigeren?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 02 sep 2010 19:45

1) een werkgever kan altijd iemand ontslaan. Enkel bij een 'verboden' reden (om het simpel uit te drukken) kan er dan een soort van schadevergoeding komen. Het feit dat een werknemer solliciteert is geen verboden reden. Verboden redenen zijn bvb het feit dat iemand zwanger is, het feit dat iemand ouderschapsverlof wil nemen, het feit dat iemand praktiserend boeddhist is, ...
2) heeft je vriend nog verlof openstaan? (maw: heeft hij gewerkt in 2009, hoeveel dagen verlof had hij dan recht en hoeveel heeft hij er genomen dit jaar?

mava105
Berichten: 22269
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 02 sep 2010 19:58

Kan hij niet afspreken voor een solitatiegesprek om bvb 18 of 19 uur?
Mijn solicitatiegesprek had plaats om 22.00 uur, en dit op verzoek van mijn toekomstig werkgever.
Misschien om mij al voor te bereiden op de lange werkuren die ik er inderdaad later heb gemaakt en dit gedurende bijna 30 jaar.

Reclame

Bounce
Topic Starter
Berichten: 34

#4 , 02 sep 2010 20:05

het probleem is de lange werkuren van mijn vriend.
Van 10u 'smorgens tot ongeveer 21u, in het slechtste geval is het 22u voor hij thuis is.
Ik vermoed dat er maar weinig mogelijk werkgevers zijn die zo laat nog een afspraak willen maken.

xena

#5 , 02 sep 2010 20:19

Mijn vriend is sinds juni aan het werk als chauffeur.

het probleem: mijn vriend mag van zijn huidige werkgever (waar hij nog op proef is),
op proef sinds juni ?
arbeidsovereenkomstenwet 3/7/1978
Art. 48. § 1. De arbeidsovereenkomst kan een beding van proeftijd bevatten. Op straffe van nietigheid moet dat beding voor iedere werkman afzonderlijk schriftelijk worden vastgesteld, uiterlijk op het tijdstip waarop de werkman in dienst treedt.
§ 2. De proeftijd mag niet minder dan zeven en niet meer dan veertien dagen duren.

als je nog verlofdagen hebt staan is de werkgever verplicht je verlofdagen dit jaar te laten opnemen

kb 28/6/1971
Art. 54. Onverminderd de artikelen 269 en 274 van het Strafwetboek worden met gevangenisstraf van acht dagen tot een maand en met een geldboete van 26 tot 500 frank of met één van die straffen alleen gestraft :
1° de werkgever, zijn aangestelden of lasthebbers, die niet of niet binnen de voorgeschreven termijn of volgens de reglementaire modaliteiten de vakantie, waarop de werknemers krachtens deze wetten of de uitvoeringsbesluiten ervan recht hebben, hebben toegestaan;

Bounce
Topic Starter
Berichten: 34

#6 , 02 sep 2010 20:22

In 2009 was mijn vriend werkloos, hij heeft wel een opleiding gevolgd die zijn kansen op de arbeidsmarkt moesten verhogen maar hierdoor heeft hij geen vakantiedagen verworven.

Hij heeft een bediendencontract, kan in dat geval de proeftijd wel langer dan veertien dagen zijn?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#7 , 02 sep 2010 20:44

1) In 2009 was mijn vriend werkloos, hij heeft wel een opleiding gevolgd die zijn kansen op de arbeidsmarkt moesten verhogen maar hierdoor heeft hij geen vakantiedagen verworven.

2) Hij heeft een bediendencontract, kan in dat geval de proeftijd wel langer dan veertien dagen zijn?
1) indien hij een jonge werknemer is en het zijn eerste tewerkstelling is, kan hij eventueel jeugdvakantie opnemen
2) ja, minimaal 1 tot 12 maanden (afhankelijk van de situatie)

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”